fre 06 feb 2026, 12:13#905999Nja, har lämnat yrkeslivet eftersom jag inte har tid med ett jobb, däremot är jag aktiv och behöver förflytta mig ibland på andra sätt än skidor.
Jag ville bara i diskussionen även lyfta andra aspekter än de rent ekonomiska.
Har följt övergången både privat och professionellt under lång tid och ville bara flagga för att det finns andra underliggande risker inom fossilbranschen, ett är att hela underhållskedjan av fordonsflottan övergår allt mer i nätverkskriminellas ägo.
Bilar
Elbil för att skippa "diktaturdiesel"?
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
fre 06 feb 2026, 13:42#906004
Det finns något som heter ”releasing” där man leasar beg elbilar, vet inte mer än så.
gurka skrev:jannee skrev:Men lite utanför boxen - vad är värdeminskningen på dagens elbilar eller hur ser den ut för 3 till 5 år gammal som gått runt 6 till 8 000 mil ?
Vad förväntas andra hands värdet kunna bli på en Zeekr 7x (nypris runt 600 tkr) om 3 eller 5 år ?
Jag tror att värdeminskningen är den viktigaste frågan.
Som konsument är det nästan omöjligt att bedöma nuvarande batteriteknik mot den som finns om några år och även möjligheten till reservdelar (och framtida underhållskostnader)
Jag tror att elbilsbranchen borde ta tag i detta genom att erbjuda "leasing" på även beg bilar , typ 3 år till 6 år , så det blir tydligt vilka restvärden de själva kalkylerar med för sina egna produkter.
Det finns något som heter ”releasing” där man leasar beg elbilar, vet inte mer än så.
...
fre 06 feb 2026, 14:05#906008Kina ångar på när det gäller elektrifieringen i December var varannan nyregistrerad tung lastbil elektrisk. Ackumulerat under helåret 25 procent. De satsar även på självkörande. Medan vi i väst mer eller mindre sitter på händerna.
https://www.nyteknik.se/fordon/skiftet- ... ar/4434510
https://www.nyteknik.se/fordon/skiftet- ... ar/4434510
fre 06 feb 2026, 15:17#906009Du Alvarsson som är så elbilsintreserad vill eller kan du berätta VILKA som verkligen KÖPER en ny elbil.
Efter vad jag kunnat läsa mig till är det knappt 20 % av elbilsinköparna som PRIVAT köper en elbil som är 3 år eller yngre.
Övervägande eller ÖVER 80 % är leasing eller rena företagsbilsinköpare.
Vad beror denna skeva utveckling på ?
Är det prisbilden ?
Är det rädsla för ett nytt koncept ?
ELLER är jag helt enkelt felinformerad ?
Däremot är det betydligt fler procentuellt som PRIVAT inhandlar NYA hybrider.
Efter vad jag kunnat läsa mig till är det knappt 20 % av elbilsinköparna som PRIVAT köper en elbil som är 3 år eller yngre.
Övervägande eller ÖVER 80 % är leasing eller rena företagsbilsinköpare.
Vad beror denna skeva utveckling på ?
Är det prisbilden ?
Är det rädsla för ett nytt koncept ?
ELLER är jag helt enkelt felinformerad ?
Däremot är det betydligt fler procentuellt som PRIVAT inhandlar NYA hybrider.
fre 06 feb 2026, 19:18#906027I Vansbro kan man nu köra Tesla på HVO 100. Det är ju då fossilfritt. För att göra det extra gröntvättat laddar generatorn en batteribank före ladduttagen.
https://www.falukuriren.se/2026-02-06/t ... ed-diesel/
https://www.falukuriren.se/2026-02-06/t ... ed-diesel/
fre 06 feb 2026, 19:30#906028Är det inte lite som att gå över ån efter vatten ? 😀
fre 06 feb 2026, 21:24#906035
Hur sker de nätverkskriminellas intåg i branschen? Vad är det som gör just den branschen så lukrativ?
Varför ratar de elbilar?
laguma skrev:Nja, har lämnat yrkeslivet eftersom jag inte har tid med ett jobb, däremot är jag aktiv och behöver förflytta mig ibland på andra sätt än skidor.
Jag ville bara i diskussionen även lyfta andra aspekter än de rent ekonomiska.
Har följt övergången både privat och professionellt under lång tid och ville bara flagga för att det finns andra underliggande risker inom fossilbranschen, ett är att hela underhållskedjan av fordonsflottan övergår allt mer i nätverkskriminellas ägo.
Hur sker de nätverkskriminellas intåg i branschen? Vad är det som gör just den branschen så lukrativ?
Varför ratar de elbilar?
lör 07 feb 2026, 10:14#906042Den är komplex i sin struktur, underhållkedjorna decentraliseras allt mer i takt med att biltillverkarna säljer ut tillverkning av reservdelar.
Den är inte så konjunkturkänslig och omsätter årligen astronomiska belopp.
Kort sagt den har alla egenskaper som fifflare värdesätter.
lör 07 feb 2026, 18:22#906065
Hur menar du att fifflet går till?
laguma skrev:Den är komplex i sin struktur, underhållkedjorna decentraliseras allt mer i takt med att biltillverkarna säljer ut tillverkning av reservdelar.
Hur menar du att fifflet går till?
lör 07 feb 2026, 18:58#906069Vad jag förstår består en bil ENDAST av reservdelar..
Biltillverkaren försöker självklart köpa in så BILLIGA delar som möjligt, självklart BÖR de hålla en viss (och jämn) kvalitet - ELLER ?
När du senare reparerar eller byter ut reservdelar finns det VÄLDIGT många olika s.k. fabrikat av reservdelar.
En del håller "orginalkvalitet" - säljs oftast som s.k. originaldelar, medans andra säljs billigare men även andra som är dyrare och också ibland av HÖGRE kvalitet.
Laguma, I vilket steg är det som det förekommer fiffel ?
Biltillverkaren försöker självklart köpa in så BILLIGA delar som möjligt, självklart BÖR de hålla en viss (och jämn) kvalitet - ELLER ?
När du senare reparerar eller byter ut reservdelar finns det VÄLDIGT många olika s.k. fabrikat av reservdelar.
En del håller "orginalkvalitet" - säljs oftast som s.k. originaldelar, medans andra säljs billigare men även andra som är dyrare och också ibland av HÖGRE kvalitet.
Laguma, I vilket steg är det som det förekommer fiffel ?
lör 07 feb 2026, 20:25#906085
Eller krim-krams ..😆
tallen100 skrev:Är det vad som kallas piratdelar tro😂😆
Eller krim-krams ..😆
ons 04 mar 2026, 08:54#907194Rekordintresse för Volvo EX60 ökar produktionen och kortare semester. En jätteviktig bilmodell för Sverige, och för att minska beroendet av diktaturdiesel.
https://alltomelbil.se/rekordintresset- ... -semester/
https://alltomelbil.se/rekordintresset- ... -semester/

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar