Bilar

Svarta klumpar i expansionskärlet.

7 inlägg 274 visningar Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Svarta klumpar i expansionskärlet.

anersimyra  
1782499467_img_9736.jpg
1782499467_img_9735.jpg
Halloj.
Är det någon som vet vad det är för typ av svarta klumpar som flyter omkring i expansionskärlet på kamratens peugot 308 bensinare? Kylvätskan luktar inget annat än just kylvätska som för övrigt inte förbrukas under gång. 🤔

TS

Re: Svarta klumpar i expansionskärlet.

tallen100  
#912771Har han blandat olika sorters glykol?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#912773Är det inte motorolja?
Även ljusfärgad gägga, vilket syns på översta bilden, förekommer nämligen när det är topplockspackningen som läcker.
Eller inte vet jag, om alla gamla täcken är pålitliga med moderna oljor. 🤔

Äldre typ av 1.2 l PureTech -motor? Blir nog sällan någon större motorrenovering, för att oljekanalerna igentappas av remspån och cyliderväggen slits i repor i varje fall.

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Har han blandat olika sorters glykol?

Kamraten är en mekanisk analfabet och jag kom att tänka på att ”klykolen” var helt transparent..🤔 nu säger han visserligen att han aldrig behöver fylla på kylvätska, men minns jag inte fel så frågade han i våras vilken typ av kylvätska det skulle vara till bilen och misstänker att han möjligen slagit i rent vatten.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
HannuRöj skrev:Är det inte motorolja?
Även ljusfärgad gägga, vilket syns på översta bilden, förekommer nämligen när det är topplockspackningen som läcker.

Äldre typ av 1.2 l PureTech -motor? Blir nog sällan någon större motorrenovering, för att oljekanalerna igentappas av remspån och cyliderväggen slits i repor i varje fall.

Enligt kamraten så behövde det fyllas på motorolja då han påstod att motorlampan tändes. Jag kollade oljan som förutom att vara normalt färgad även hade rätt nivå..🤔 När han startade bilen lyste dock ingen varningslampa och att det skulle vara en varning för just låg oljenivå visade sig vara en ren gissning..😃

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
anersimyra skrev:

Enligt kamraten så behövde det fyllas på motorolja då han påstod att motorlampan tändes. Jag kollade oljan som förutom att vara normalt färgad även hade rätt nivå..🤔 När han startade bilen lyste dock ingen varningslampa och att det skulle vara en varning för just låg oljenivå visade sig vara en ren gissning..😃

Oljetryckt är högre än trycket i kylsystemet så det krävs inte stort läckage att oljan hamnar till vattnet men inte tvärtom. Väldigt små mängder också så det syns varken i oljastickan eller varningslampan.

Jag skulle byta kylarvätskan och följa om det återigen kommer svarta droppar till expansionskärlet. Kanske inte så allvarigt, bara slarvat med servicen.
😉 Vilket kan läsa mellan raden.

Användarvisningsbild

anersimyra  
HannuRöj skrev:
anersimyra skrev:

Oljetryckt är högre än trycket i kylsystemet så det krävs inte stort läckage att oljan hamnar till vattnet men inte tvärtom. Väldigt små mängder också så det syns varken i oljastickan eller varningslampan.

Jag skulle byta kylarvätskan och följa om det återigen kommer svarta droppar till expansionskärlet. Kanske inte så allvarigt, bara slarvat med servicen.
😉 Vilket kan läsa mellan raden.

Nej, han har faktiskt varit noga med att sköta servicen och tyckte att det var konstigt att verkstan inte påpekat att det var klumpar i expansionskärlet. Det förvånar dock inte mig att verkstäderna ”missar” en sådan sak..😛

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).