Bilar

Bil i verksamheten

58 inlägg 19391 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Re: Bil i verksamheten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
T18 skrev:Men hur är det, får man inte börja göra avdrag för arbetsresor förrän man åkt mer för mer än 11.000 kr? Dvs 11.000 / 25 kr milen = 440 mil om året?

Jo, precis. Under det så skall det täckas av grundavdraget som alla får.

Användarvisningsbild

Williamm  
#885699Jag funderar på att skaffa pickup duger det fortfarande att föra milbok som bevis för att jag bara kör i firman så jag slipper förmånsbeskattning?

Jag försökte läsa på skatteverkets hemsida och där ser det ut som om man behöver betala förmånsskatt bara för att man kan köra privat även om man inte gör det.
Jag skulle egentligen inte ha något emot att betala det och få kör hur jag vill men de verkar bara räkna från nypris även om man köpt bilen begagnat för mycket mindre.
Någonstans läste jag att det gick att för bok och för förmånsskatt efter verkligen körda privta mil men jag kunde inte hitta hur det går till.

Det ser ut att bli mer komplicerat ju mer jag försöka läsa på.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#885701Förmånsskatt betalas om ditt företag håller dig med bil som du även får använda privat, t.ex. tjänstebil. Om du har en pickup som du bara kör i tjänsten är du inte skyldig att betala förmånsskatt.

Under de år jag hade pickup begärde Skatteverket aldrig in körjournaler och det var inget jag hade med i enskilda firmans deklaration. Jag upplevde det inte som särskilt komplicerat… mer än att hålla reda på kvitton.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:Jag funderar på att skaffa pickup duger det fortfarande att föra milbok som bevis för att jag bara kör i firman så jag slipper förmånsbeskattning?

Jag försökte läsa på skatteverkets hemsida och där ser det ut som om man behöver betala förmånsskatt bara för att man kan köra privat även om man inte gör det.
Jag skulle egentligen inte ha något emot att betala det och få kör hur jag vill men de verkar bara räkna från nypris även om man köpt bilen begagnat för mycket mindre.
Någonstans läste jag att det gick att för bok och för förmånsskatt efter verkligen körda privta mil men jag kunde inte hitta hur det går till.

Har du tänkt att ha pickisen i företaget så är det säkraste sättet att undvika förmånsbeskattning att ha två bilar. Alternativt köper du den inte på företaget och deklarerar för de mil du använder den i tjänsten. Jag har en bekant som åkte på förmånsbeskattning trots att han hade två bilar, han bodde långt ute på Värmdö och på frågan från skatteverket om han verkligen åkte hem och bytte bil för att handla på den Ica butik han passerade på hemvägen så svarade han ärligt att han naturligtvis handlade på hemvägen. Det tyckte skatteverket var skäl nog för att påföra honom förmånsskatt. 🫨

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:
Williamm skrev:Jag funderar på att skaffa pickup duger det fortfarande att föra milbok som bevis för att jag bara kör i firman så jag slipper förmånsbeskattning?

Har du tänkt att ha pickisen i företaget så är det säkraste sättet att undvika förmånsbeskattning att ha två bilar. Alternativt köper du den inte på företaget och deklarerar för de mil du använder den i tjänsten. Jag har en bekant som åkte på förmånsbeskattning trots att han hade två bilar, han bodde långt ute på Värmdö och på frågan från skatteverket om han verkligen åkte hem och bytte bil för att handla på den Ica butik han passerade på hemvägen så svarade han ärligt att han naturligtvis handlade på hemvägen. Det tyckte skatteverket var skäl nog för att påföra honom förmånsskatt. 🫨

Just därför jag blev fundersam. Jag har en annan bil privat och handlar ju inte mat. Men ändå i bland passar det nog inte att byta bil.

Om jag skulle köpa den privat så måste jag ju betala skatt på de jag har sparat för att köpa den och då räcker det inte. Att äga privat skulle bli dyrare än förmånsskatt men i båda fall ungefär dubbelt så dyrt som att äga den i firman utan förmånsskatt.

Det verkar som att köpa den i firman nog går bra men är 50/50 chans att blir dubbelt så dyrt.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#885813Dina sparade slantar är ju redan beskattade så någon extra skatt påförs du inte vid köp av en ny bil..🤑

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Dina sparade slantar är ju redan beskattade så någon extra skatt påförs du inte vid köp av en ny bil..🤑

Om man säljer fonder för att köpa bilen beskattas vinsten vid försäljning såvida de inte finns på ett investeringssparkonto, där man redan har betalt en schablonskatt varje år. Så man skulle kunna se en sådan försäljning som en extra skatt på bilköpet.

Användarvisningsbild

anersimyra  
th skrev:
anersimyra skrev:Dina sparade slantar är ju redan beskattade så någon extra skatt påförs du inte vid köp av en ny bil..🤑

Om man säljer fonder för att köpa bilen beskattas vinsten vid försäljning såvida de inte finns på ett investeringssparkonto, där man redan har betalt en schablonskatt varje år. Så man skulle kunna se en sådan försäljning som en extra skatt på bilköpet.

Jag tänkte närmast på att William sparat i madrassen..🤑😛

Användarvisningsbild

Williamm  
#885825Inte för att det påverkar grundfrågan, men det går ju att spara några månader på firma kontot i ställer för att ta ut lön och då är det oskattade pengar.

Användarvisningsbild

svampbob  
#898548Nu efter att ha varit utan jobb bil i ett antal år så funderar jag på att köpa en liten 4-hjulsdriven skåpbil.

Vad tror ni att är bäst sätta bilen på AB eller enskilda?

Jag kommer att ha kvar X5an för privatkörningen och för längre jobbresor i AB:et.

aho  
svampbob skrev:Nu efter att ha varit utan jobb bil i ett antal år så funderar jag på att köpa en liten 4-hjulsdriven skåpbil.

Vad tror ni att är bäst sätta bilen på AB eller enskilda?

Jag kommer att ha kvar X5an för privatkörningen och för längre jobbresor i AB:et.

Sätt den i den verksamhet där den kommer att användas mest. Oavsett så lär det behövas en körjournal enligt Skatteverkets krav för de inte ska börja titta på att klassa den som en förmånsbil.
Av någon anledning som jag inte förstått så verkar nästan alla AB leasa sina bilar, kan det ha något med skatten att göra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
aho skrev:Av någon anledning som jag inte förstått så verkar nästan alla AB leasa sina bilar, kan det ha något med skatten att göra?

Jo, man får dra av halva momsen på en leasing(person)bil.

Tralsmo  
Mangan skrev:
aho skrev:Av någon anledning som jag inte förstått så verkar nästan alla AB leasa sina bilar, kan det ha något med skatten att göra?

Jo, man får dra av halva momsen på en leasing(person)bil.

Lägg märke till att en pickup eller lastbil som har ett flak å därmed mellanrum mellan passagerar utrymme å last utrymme får man dra hela momsen på vid både köp å leasing.

På en vw transport ( å likvärdig) där de bara är en skiljevägg mellan passagerarutrymme å lastutrymme får man dra halva momsen på leasing men ingen moms på köp.

Taxi å transportfirmor undantagna å de beror ju på reggade verksamhet.

AB eller enskild firma spelar roll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).