Bilar

Bra märke på styrleder och framvagnsdetaljer

6 inlägg 2822 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Bra märke på styrleder och framvagnsdetaljer

Sne4  
#847796Vi har mycket körning på grusväg som är i fruktansvärt dåligt skick och det frestar på bilarna hur försiktigt man är med att undvika hålorna.

Min Renault Trafic får jag byta yttre styrleder på i princip årligen. Tjejen som jobbade på bilsbesiktningen sa att hennes Master var i princip likadan med en ansenlig del grusvägskärning, så det kanske är lite snålt dimensionerat på dessa bilar. Förra året testade jag Deplhi, året innan SKF (som inte tillverkar detta själva utan köper in detta från någon annan - dvs inga garantier att det är samma nu). När jag bytte de första så kollade jag inte vilket märke det var, det var sedan när felet kom igen trots att jag bytt som jag tänkte se om något fungerade bättre/sämre
Delphi höll under 1 år
SKF höll 2 år
Febi Bilstein höll 2 år

Min trackace kommer verkligen till användning om jag säger som så. Nu nämnde jag yttre styrleder enbart, för att det är de som behöver bytas oftast, övriga detljer får givetvis bytas till och från men inte i den här extrema omfattningen. Med tanke på att längsta tiden tar det att ställa in framvagnen byter jag numera åtminstone en yttre styrled när jag slänger på sommardäcken...

Är det bara att ge upp och byta bägge sidor årligen, eller har ni som skuttar runt mycket på dåliga vägar märkt att något märke håller bättre kvalitet än andra gällande framvagnsdetaljer?

TS

Re: Bra märke på styrleder och framvagnsdetaljer

Bosse1  
#847821Besiktningen är för snabba att döma ut,det tar ett bra tag innan det ramlar isär.
Man får bedöma själv i skruvstädet, är det skit så är det.
Annars stålborste och spray.

BM-röd  
#847828TRW tror jag ska vara skapligt, ligger sådana i blå kartonger med vit text som kallas ORGINAL!

Användarvisningsbild

Sne4  
#847977@Bosse1: Bilbesiktningen dömer väl ut dem när de börjar glappa = påverkar framvagnsinställningen.

TRW är ju ett märke som ligger hyfsat i pris, så har ingen gått igen en resa med olika fabrikat slänger jag på 2 sådana nästa gång. Vore skönt om de höll så pass länge att åtmonstone lacken hinner rosta på styrlederna... I övrigt trivs jag med bussen, så den hade jag tänkt behålla så länge man får köra med dieselbil.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848305Hilux sedan 2012, 18500 mil. Inte bytt en led, går mest grusväg. Däremot bytt båda fjädrar fram, troligen kass kvalitet, då jag inte varit ensam om det.

Användarvisningsbild

Sne4  
#848397Det låter dom att de har dimnsionerat lite bättre.
-Jag sökte på ett ställe med korsrefernser och de verkar som om Renault snålat in så brutalt att det är samma yttre styrled till Renault Clio II (bl.a.) som till Renault Trafic.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).