Bilar

Regga om bil till terrängfordon

5 inlägg 1491 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Regga om bil till terrängfordon

Gregzore  
#825609 En fundering jag hade ikväll:
Jag behöver köra ut ved ifrån skogen i närhet till traktorväg och åker som är körbara med pickup eller traktor men lite tufft med tvåhjulsdrift personbil (som också måste klara besiktning). Också behöver transportera grejor runt på gården. En traktor är lite overkill för vår behov och en fyrhjuling är lite väl dyr för det man får (tycker jag).

Inser att det skulle gå utmärkt med en 'Kiruna cabbad' Subaru eller annat 4wd bil typ suzuki jimny/samurai. Dessa är ju billiga begagnat med mycket material för pengarn. Hade varit en ganska enkel mekprojekt.

Nu till frågan: vet någon om det går att regga om en bil till 'terrängfordon'? A-traktor är inte riktigt lämpligt eller tillåtet då jag kommer att fullständigt modifiera fordonet... Båda i verkstad och skogen 😉.

Förstår att det kan låta tokig, men ser själv möjlighet till något roligt, bara funderar hur man hänterar det rent regelverksmässigt, om det ens går.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Regga om bil till terrängfordon

Rossignol  
#826031
Gregzore skrev:En fundering jag hade ikväll:
Jag behöver köra ut ved ifrån skogen i närhet till traktorväg och åker som är körbara med pickup eller traktor men lite tufft med tvåhjulsdrift personbil (som också måste klara besiktning). Också behöver transportera grejor runt på gården. En traktor är lite overkill för vår behov och en fyrhjuling är lite väl dyr för det man får (tycker jag).

Inser att det skulle gå utmärkt med en 'Kiruna cabbad' Subaru eller annat 4wd bil typ suzuki jimny/samurai. Dessa är ju billiga begagnat med mycket material för pengarna. Hade varit en ganska enkel mekprojekt.

Nu till frågan: vet någon om det går att regga om en bil till 'terrängfordon'? A-traktor är inte riktigt lämpligt eller tillåtet då jag kommer att fullständigt modifiera fordonet... Båda i verkstad och skogen 😉.

Förstår att det kan låta tokig, men ser själv möjlighet till något roligt, bara funderar hur man hanterar det rent regelverksmässigt, om det ens går.


Vad innebär "Kirunacabbad"?

Varför tänker du regga om för det fall du köper en Jimny el Samuraj?

Användarvisningsbild

Re: Regga om bil till terrängfordon

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826052
Rossignol skrev:Vad innebär "Kirunacabbad"?

Jag är nästan säker på att det uttrycket myntades när Wheels Magazine gjorde
ett besök för att kolla jänkebilsläget i toppen av Sverige nångång i början av åttiotalet.
Några flinka gossar hade gemensamt köpt en typ 10 år gammal Opel i relativt fint skick
och besiktigat den så den skulle få köras hela sommaren utan problem med länsman.
Sedan svetsade dom igen dörrarna för stadga och rondellade av taket ganska snyggt.
En ganska snygg 50-meters lack rollades på och tidstypisk grafik målades dit.
50m är nämligen så långt bort man måste stå för att lacken ska se ganska snygg ut.
Jag har för mig att dom täckte över hatthyllan bak med en filt så det såg vettigt ut på lite håll.
Sedan kunde dom ragga runt med den hela sommaren till en låg kostnad, på hösten skrotades bilen.
Fritt ur minnet, jag var aningen för ung för att vara med redan då.

Avatar Fallback

Re: Regga om bil till terrängfordon

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826216 Vet inte om detta gör dej klokare 😉
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... orfordon1/

Användarvisningsbild

Re: Regga om bil till terrängfordon

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826677 Är väl bara att köpa en pickup

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).