Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829155 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#731289 Nu var det ju inte i dag utan under de veckor du påstår att verket stått still. Att jag ser oljeröken är ett påstående som gäller alla veckor som verket är igång, och vädret inte är helt grått. Är lite trött på lögnhalsar och propagandister.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#731291 Jasså du backar nu! Ynkligt. Är det någon som är lögnhals så är det du. Och dina hittepå argument!

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#731293
hlb skrev:Nu var det ju inte i dag utan under de veckor du påstår att verket stått still. Att jag ser oljeröken är ett påstående som gäller alla veckor som verket är igång, och vädret inte är helt grått. Är lite trött på lögnhalsar och propagandister.

Det var väl bra Alvarsson skrev som det var? Det har varit stängt i flera veckor och många går ju och tror att det körs för fullt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#731294 Nu tror jag att jag har så pass bra rykte bland de som känner mig på SFO, att jag tål era personangrepp, som ni använder när sakargumenten tryter, så ni retar mig inte alls. 😀

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#731296 Bra och rätt hlb, du står högt i rang hos mej och säkert hos de allra flesta här👍

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#731297 Tack Tallen100. Du är en sådan man vill ha rygg mot rygg, om det blir strid. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#731643 I omställningen till elbilar får dom före detta stora bilmärkena ställa om snabbare för att hänga med Tesla. Något som Elon Musk har som huvudmål (ställa om hela fordonsflottan)
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... 4_ixMlRWGM

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#731651
tallen100 skrev:Bra och rätt hlb, du står högt i rang hos mej och säkert hos de allra flesta här👍


Stämmer bra det ! 👍 💪

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Olof Olofsson  
#731905 Jag har en skattebefriad i 5 år sen 2017 Volvo XC60 D4 MAN FWD R-Design Polestar-optimerad
med Öhlin-chassi och den tycker jag går nästan som ett skållat troll. I vart fall om man betänker
dess ganska avsevärda vikt.

De kan väl inte förbjuda en bil som sålts som skattebefriad miljöbil?

Börjar jag köra den på HVO100 (vilket det verkar lite oklart om det är grönt ljus från Volvo för)
lär den vara helt klimatneutral.

VB bränslepriser har jag köpt soppa för 27 kkr tills nu som är 5,5 % av de 500 kkr bilen totalt
kostat inkl allt (bil, bränsle, service, försäkring, polermedel mm). Säljer jag bilen får jag tillbaka
kanske 250 kkr men då är bränslet fortfarande bara 11 % av kostnaden. Mao. marginellt :) .

Föresten skall jag provköra Polestar 2 Performance extra allt och Tesla Model Y Performance
extra allt första halvan november. De verkar på ngt sätt matchade mot varandra och kostar bla.
precis lika 850 kkr styck (innan ev. återbetalning från staten). Men det vet-i-fan om jag vill byta
till sådan mindre bil även om de lär gå betydligt bättre ... .

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#731929 Nej det är väl ännu ingen som pratat om att förbjuda bilar som redan tillverkats. Det är nybilsförsäljningen det gäller. Men vem vet? Vissa zoner är ju redan i dag förbjudet att köra i. Men det ligger nog närmre till hands i så fall att det inte går att få tag i bränsle eller att det blir helt orimligt dyrt (vilket det ju snart redan är).

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731940 Måste slänga in lite bränsle på denna brasan 😉
I SVT nyheter hävdade nån professor i nationalekonomi att bränslet var billigare nu än 1985.
Då stod bränslekostnaderna för 4,8% av den samlade konsumtionen medan den nu stod för 2,5%.
Detta trotts att priset ökat med 528% sen 1980!

Kan väl säga att tanka på Såifa mack gör att man skjuter upp hjärtinfarkten tills fakturan kommer, de står inget pris på den pumpen utandats hur många liter jag tankat….. 😱

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

r93  
#731956 Det stämmer säkert, men ett högt drivmedelspris är ju inflationsdrivande, allt kommer ju bli bra mycket dyrare nu.

Matpriserna blir intressanta framöver.

Det kvittar ju om alla kör elbil, tunga maskiner och lastbilar behöver fortfarande diesel.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#731976 Pandemin har ju medfört att många saker har blivit mycket dyrare. Det som förvånar är att totala inflationen inte har stigit mer, tror den var 2,8% i september på årsbasis. I exempelvis USA har dom inflation som är dubbelt så hög. Spännande och se hur det utvecklas. Terminer för exempelvis el är betydligt lägre år 2022 och ännu lägre 2023. Den som lever får se vem som får rätt.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731977
r93 skrev:Det stämmer säkert, men ett högt drivmedelspris är ju inflationsdrivande, allt kommer ju bli bra mycket dyrare nu.

Matpriserna blir intressanta framöver.

Det kvittar ju om alla kör elbil, tunga maskiner och lastbilar behöver fortfarande diesel.

In närtid behövs iaf nåt drivmedel som en dieselmotor går på vad de nu kan heta.
Sen tror jag nog mer på vätgas till tyngre fordon, batteri väger löjligt mkt så lastvikten blir lidande för mkt

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#733028 Det går som tåget för Tesla. Nu sålde man 100 000 Tesla 3 på ett bräde till Hertz.
Nytt Ath i aktien med en uppgång på cirka 11 procent i dag.
https://www.privataaffarer.se/hertz-kop ... eslabilar/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).