fre 15 okt 2021, 23:34#731905
Jag har en skattebefriad i 5 år sen 2017 Volvo XC60 D4 MAN FWD R-Design Polestar-optimerad
med Öhlin-chassi och den tycker jag går nästan som ett skållat troll. I vart fall om man betänker
dess ganska avsevärda vikt.
De kan väl inte förbjuda en bil som sålts som skattebefriad miljöbil?
Börjar jag köra den på HVO100 (vilket det verkar lite oklart om det är grönt ljus från Volvo för)
lär den vara helt klimatneutral.
VB bränslepriser har jag köpt soppa för 27 kkr tills nu som är 5,5 % av de 500 kkr bilen totalt
kostat inkl allt (bil, bränsle, service, försäkring, polermedel mm). Säljer jag bilen får jag tillbaka
kanske 250 kkr men då är bränslet fortfarande bara 11 % av kostnaden. Mao. marginellt
.
Föresten skall jag provköra Polestar 2 Performance extra allt och Tesla Model Y Performance
extra allt första halvan november. De verkar på ngt sätt matchade mot varandra och kostar bla.
precis lika 850 kkr styck (innan ev. återbetalning från staten). Men det vet-i-fan om jag vill byta
till sådan mindre bil även om de lär gå betydligt bättre ... .
Mvh