Bilar

Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

14 inlägg 5662 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

Sörbo  
#720398 Hej!
Besiktigade gamla pärlan idag utan anmärkning efter att den stått still sedan i höstas ( små turer runt byn). På vägen hem fylldes den upp med färsk diesel och nu går den riktigt dåligt efter 2500 varv, rycker och är orkeslös. Hällde i en flaska stp dieselrengöring men har inte märkt någon skillnad. Någon som har en idé var felet sitter? Mvh Lars-Åke



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

Sörbo  
#720399 Obs bilen är en 2001 👍 .

   TS
Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

Ldsaren  
#720407 Alger , mackdiesel

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

Emanuel90  
#720504 Att byta bränslefiltret är en bra start

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

tallen100  
#720521 Precis, börja med filtret.

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

hardman  
#720548 Är det på alla växlar den rycker eller mäst på 3an ??

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

Williamm  
#720553
hardman skrev:Är det på alla växlar den rycker eller mäst på 3an ??

Är det något särskilt med trean i när det rycker? Jag frågar bara för att jag är nyfiken..

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

Bosse1  
#720558 Bula på däcket,kan vara lurigt.

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

Denny  
#720621 Röstar också på filterbyte till en början ialf. Min har betett sig lika men då på vintern när det fryst i vattenavskiljningen.

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

jannee  
#720623 När filtret, ett eller flera börjar bil igensatta märks det på att kraften försvinner.
Obelastad orkar motorn varva ut, men vid större belastning dör den ut, borde inte kännas som ryck utan bara som att motorn känns svag.
Filtret är kanske en orsak, men silen i tanken kan lika gärna vara en annan, framförallt om det finns alger i dieseln - tror mer på det senare alternativet.

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

Tuttemoj  
#720691 Blir det inte bättre av att byta bränslefilter kan du prova att skruva upp banjoskruven på inkommande ledning i pumpen
sitter ibland en liten nätsil där som kan bli tät.

Användarvisningsbild

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

Rospigan  
#723495 Jag har en King Cab 2003 som får sina anfall någon gång om året då den skuttar, rycker och går allmänt uruselt. Katalysatorlampan tänds också.
Jag har den som skogsbil så det blir mest korta sträckor, ibland med långa tider då den bara står. Jag har fått tipset att problemet beror på att jag kör sporadiskt och korta sträckor. Problemet åtgärdas genom att köra länge, minst en timma på högt varv för att bränna ur katalysatorn. Jag har gjort så och det funkar. Det behöver upprepas då och då. Kanske kan det hjälpa någon annan.

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727965 Såna där rengöringsmedel för bränsle kan vara lurigt att använda. Kan släppa loss beläggningar i systemet och tätta igen spridarna.

Avatar Fallback

Re: Nissan King Cab, rycker efter 2500 varv

Bosse1  
#732108
Sörbo skrev:Hej!
Besiktigade gamla pärlan idag utan anmärkning efter att den stått still sedan i höstas ( små turer runt byn). På vägen hem fylldes den upp med färsk diesel och nu går den riktigt dåligt efter 2500 varv, rycker och är orkeslös. Hällde i en flaska stp dieselrengöring men har inte märkt någon skillnad. Någon som har en idé var felet sitter? Mvh Lars-Åke


Vad var felet med denna då ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).