SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bilar

Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

40 inlägg 9719 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674059 Läser man lite biltidningar är väl känslan att Toyota inte lägger så mycket energi på dragvikt och fyrhjulsdrift. 👎

Nedan bilder från Teknikens Värld nr 20/2019. Förstora bilderna för att kunna läsa. 👍

1602916032_img_20201017_082507744.jpg


1602916032_img_20201017_082427495.jpg


1602916032_img_20201017_082631393.jpg

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Arvid0  
#674100
r93 skrev:Är detta modern awd? Nu spolade jag mig igenom videon, men den är ju sämre än min erkänt dåliga viscoloc på min canam!!!!

Är alla moderna awd bilar såhär nu?

Jag trodde awd står för ”all weel drive” inte ”some weel drive, after a while”


Korta svaret: ja, även Subarus erkänt bra 4x4 är inte så bra längre, finns videos och tester om man orkar googla.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

leifa.k  
#674162 Tittar man på den steniga uppförslöpan i filmen, så hade jag säkerligen tagit mig upp med min 2-hjulsdrivna bakhjulsdrivna husbil. Framhjulsdriven husbil vore det kört för länge sedan.. Väldigt dålig "reklamfilm" .

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Fredrik Reuter  
#674193 Hej,

Jag tror både video och testerna ovan är gjorda på Toyota Hybrid. Det skiljer en del mellan Hybrid och den nya Plug-In som vi testade.

Videon nedan testar den bil vi testade, den heter Prime i USA.

Problemen med undanmanövern ska vara lösta i den nya bilen och drivlinan är annorlunda mot Hybrid-modellen.

Kolla och se vad ni tycker (spola till drygt 10 min in i filmen).


   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Kse  
#675792 Ja man blir ju sugen på en testkörning.
Sen funderar man på hur mycket batteriprestandan försämras i vårat vinterklimat. 🤔

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

bgl  
#675796 Batteriet förbrukar el på att värma sig självt, ett mindre problem.
Det större problemet är el till kupevärme, stolar och värme i ratten samt förklimatisering utan sladd.
Alla hybrider verkar ha en lägsta temp för eldrift, sen går fossilen in från början.
Fredrik kan kolla den lägsta temp för RAV4.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Fredrik Reuter  
#676231 Nu har jag pratat med Toyota och den testade RAV4:an har en luftvärmepump som värmer både kupé och batteri. Toyota garanterar att den luftvärmepump klarar jobbet själv ner till -10 C. Efter det så kommer bensinmotorn att gå in också.

I videon som jag länkar in ovan så testas Toyota Prime och den säljs endast i USA. Det finns vissa skillnader i design och utrustning mellan den RAV4 vi testade och RAV4 Prime. Viktigt dock är att det är samma bil i grunden. Samma drivlina, bensinmotor, elmotorer och batteri.

   TS
Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

TheDog  
#676630 Jag tycker att det verkar vara en trevlig bil och har beställt en på chans. Det är dock tre saker som jag funderar över och det är:
1) Hur väl fungerar förklimatiseringen , mao behövs kupé- och motorvärmare (bil står mest på laddning)?
2) Vilka extraljus passar bäst?
3) Har ni installerat en landbor och vilken i så fall?

Det vore också roligt om ni som börjat få era bilar delar med er av era erfarenheter.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

bork  
#676715 de flesta kör väl LED idag,ramperna är ju populära

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

axwell  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676742 Läser i dagens tidning att VW skall lansera sin elsuv ID-4 till våren -21.

Man hänvisar till hur bra VW:s lilla ID-3 sålt på kort tid. Den bilen var med i en jämförelse test med 4 liknande små elbilar varav 1 kostade under 1/2 miljon.
ID-3 blev klar jumbo och testlaget tyckte att den inte borde ha saluförts som den är nu.

Får fö kundernas skull hoppas att ID-4 är mycket bättre, har ju bla dragkrok, fyrhjulsdrift och 21 cm markfrigång.
Citerar: "goda nyheter för dem som vill kunna frakta sin häst eller båt".

Dragvikten är 1250 kg, är det vanligt att enhästarsfinka klarar den gränsen ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).