Bilar

peugeot expert 2003 fjärrkontroll

18 inlägg 10129 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

peugeot expert 2003 fjärrkontroll

virre82  
#624443 Hej jag har två nycklar till bilen, bägge funkar i dörrar och tändningslås men fjärrknappen går inte, det går alltså inte att låsa upp med ett knapptryck. (det har inte gått sen jag köpte bilen) jag har bytt batteriet i fjärren. Men det går ändå inte.

Är det någon ritual man måste genomföra med nyckeln och knapparna?

Jag vet inte om fjärren funkar överhuvudtaget, går det att testa?



   TS
Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

virre82  
#624742 Okey nu vet jag helt säkert att fjärren fungerar och skickar signal på bägge knapparna.

Testet, "få igång myrornas krig" på tvn och ratta in frekvens 433 tydligen har nästan alla fjärrar den freknsen. Och man får en stor störning i i kriget, i mitt fall fick jag breda svart/vita linjer över hela bilden.

   TS
Avatar Fallback

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

Avslutat-02  
#624796 Kollat relät som styr central låset?

Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

virre82  
#624837 Ursäkta, jag var otydlig. C-låset funkar bra i framdörrarna med bägge nycklarna när jag sticker in dem i låsen och låser upp och igen samt att bilen går att starta med bägge (STARTSPÄRR)? det är just när man ska låsa upp med den nyckeln som har fjärrupplåsning på knapp som inte funkar. Tänkte om man måste göra någon speciell sekvens för att synka fjärren om bilen glömt den av någon anledning. Fjärren har aldrig funkat i min ägo

   TS
Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

virre82  
#626622 Okey jag ger nu upp det här med fjärrlåsningen som sitter integrerad i nyckel, jag har provat allt som går nu.

Vinterröjaren du som verkar väldigt kunnig kan du vara behjälplig när jag ska sätta in en ny fjärrstyrning för bara centrallåset?

Jag beställde en enklare modell med en box, två fjärrar och ett kablage, är väll lite osäker på vara man ska ansluta det.

Jag beställde den här
http://www.wish.com/share/2872jwdexx

   TS
Avatar Fallback

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

Avslutat-02  
#626626 Detta kommer bli lite som,,,, hel idiot spekulerar...men bör väl gå att montera där det gamla sitter?

Bara att följa kablarna från relät...

Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626640 Bra tips det där med 433mhz på tvn, det är ju den frekvensen på de flesta hemmafjärrar.
Det där med en ritual man ska göra kan nog stämma, så är det på min Cheva om man skiftar fjärr.
Gissningsvis finns det väl nåt forum för frankofiler så det borde du ju testa först, kostar ju inget.

Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

virre82  
#626646
vinterrojarn skrev:Detta kommer bli lite som,,,, hel idiot spekulerar...men bör väl gå att montera där det gamla sitter?

Bara att följa kablarna från relät...


Har bara kikat runt lite som snabbast relä har jag inte hittat, jag hitta en box under handskfacket som enligt bildelsbasen är någon styrning till Centrallås,Stod abs på ena kontakten också.
Ser ut såhär

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

virre82  
#626672
Slurfi skrev:Bra tips det där med 433mhz på tvn, det är ju den frekvensen på de flesta hemmafjärrar.
Det där med en ritual man ska göra kan nog stämma, så är det på min Cheva om man skiftar fjärr.
Gissningsvis finns det väl nåt forum för frankofiler så det borde du ju testa först, kostar ju inget.


Jo jag har provat dom ritualerna jag har hittat på olika forum, men inga funkar. Jag börjar bli osäker på om jag ens har någon mottagare för fjärrlåsning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

totte  
#626843
Slurfi skrev:Bra tips det där med 433mhz på tvn, det är ju den frekvensen på de flesta hemmafjärrar.
Det där med en ritual man ska göra kan nog stämma, så är det på min Cheva om man skiftar fjärr.
Gissningsvis finns det väl nåt forum för frankofiler så det borde du ju testa först, kostar ju inget.


Fanns ett Peugeot-forum, men jag tror det ligger nere och var hur som så inaktivt så man fick inga svar. Forumet citroenakuten är däremot aktivt och där kan man fråga i offtopic även om peggan, som ju till största delen är samma som nån cittra.

Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

virre82  
#627690 Ja så här ser det ut i dörren, jag tänkte att det borde gå att sätta enheten där och koppla in på kablarna. Vad jag har lyckats forska fram är att när jag jordar en av dem vita kablarna, som vit öppet tillstånd har ca 3volt så läser han igen dörrarna och så fort jag bryter jorden så låser han upp allt. Fungerar det med dom hära fjärrenheterna att dom jordar och ojordar? Vad dom andra kablarna går till vet jag inte. Utom den andra vita som har konstant 12volt och jordkabeln. Gråa och oranga har jag ingen aning om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

virre82  
#627750 Om någon mot förmodan kan tyda hur det hänger ihop och hur en fjärrstyrning kopplas in korrekt på befintliga centrallåset. Kändes rätt. Hopplöst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627780 Ser inte så svårt ut 😀

De fyra dörrmotorerna och bakluckemotorn styrs från pinne 3 och 4 på styrenheten (6235, som sitter under handskfacket). En puls med en polaritet öppnar och en puls med omvänd polaritet stänger låsen. Pinnarna 5, 7 och 8 är kopplade till brytare i framdörrarna (eller låsen?) och som verkar vara de som aktiverar öppning och låsning genom att jorda pinne 7 eller 8.

Det borde vara lättare att koppla in sig på styrenheten än i dörren, men eftersom du ändå har tagit bort dörrklädseln så kanske det är enklare att koppla in sig där. Problemet kan bli att dörrplåten skärmar bort radiosignalen för fjärrkontrollen.

Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

virre82  
#627788 tack för svar, jo pin 7,8 går till var sin motor i framdörrrna 5 lika så och till (inertina switch realy feed)
Ja känns väl lika bra att stätta allt i dörren nu tills vidare och säkert för alltis om det går.
Men jag begriper ju inte inkopplingen, det ena jag lyckas med är att jorda en av dem 5kablarna i dörren Den översta vita har ca 2,8volt när dörrarna är olåsta så fårt jag trycker igen låset så är det 0volt där. (sitter jag i bilen och bara jordar den kabel så håller han dörrarna låsta och så fårt jag bryter jorden där så låser han upp alla dörrar.)
Den undre vida har konstant 12volt oavsett vad, vet inte vad den gör. gråa och oranga vet jag inte heller vad dom gör, verkar bara vara jord i dem.

Det är den här jag tänke få in.
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: peugeot expert 2003 fjärrkontroll

virre82  
#633099 Liten update. Det verkar sturt omöjligt att få original boxen som styr startspärr, Centrallås och all möjligt helvete att samarbeta med universalboxen så kommer min lösning bli eftersom alla dörrar låses och låses upp när man drar i Låsknappen en extra Centrallås motor med stag och fästa till andra staget som styrs av universal boxen med fjärr.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).