Bilar

Sannolikheten för att elbilen floppar?

108 inlägg 25710 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Arvid0  
#562538 men vilka biltillverkare kommer producera dieselbilar om fem år? tycker alla säger att de ska sluta tillverka dylika.

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562545 De skall sluta nyutveckla tror jag är det som gäller. EU-kraven är snart sådana att man måste ha en hybrid, och då blir en bensinmotor med hög verkningsgrad en bättre lösning.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... h-elbilar/

Ingen som vågade svara på frågan? Vad krävs för att elbilen INTE skall anses vara en flopp?

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jannee  
#562546 Alla biltillverkare är nog en sanning med stor modifikation.
Kina, Europa och USA har elbilen blivit upphaussad , mycket p.g.a. statliga subventioner och stark lobbyverksamhet från miljörörelsen.
Men världen består inte bara av dessa stater och läser man biltidningar står det även om biltillverkare som kommer med HELT nya modeller av både bensin och diesel.
Tror nog att det kommer att bli en blandad kompott, Bland tyngre fordon blir det nog svårt för att inte säga omöjligt för elbilen att erövra några större marknadsandelar.
Fordon som ENDAST tillverkas för kortare transporter kanske elbilen kan ta marknadsandelar men allt avgörs hur myndigheterna gör med pålagor och eller subventioner.
Vi har kontinenter där el över huvud taget knappt finns, eller bara är sporadiskt utbyggt, där m.a.o. möjligheterna att ladda kan vara obefintliga, ska de övergå till åsna eller kameler.
Finns det över huvud taget råvaror till 500 000 miljoner elbilar :?:
Det är nämligen dessa siffror du ska upp till om var 12:e människa ska kunna få tillgång till en elbil
Det börjar redan idag bli svårt att få fram tillräckligt med batterier, priserna har inte alls reducerats i den takt bl.a Zalman förutspådde.
Kan bli så att det blir de bäst bemedlade som inhandlar en "miljöbil" - elbil, medan vi andra få hålla oss till fossildrivna diton men stå för elbilarnas subventioner.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Fredrik Reuter  
#562548
Mangan skrev:Ingen som vågade svara på frågan? Vad krävs för att elbilen INTE skall anses vara en flopp?


Hej,
Jag svarade i mitt första inlägg i denna tråd, men egentligen är det väl bara marknaden som på sikt kan ge flipp eller flopp utlåtande. Mina svar var egentligen förslag på delmål som måste uppfyllas för att göra marknaden, alltså bilägarna, nöjd med och därmed köra, elbil. Och marknaden är störst i Tyskland.

Personligen har jag också svårt med att få ihop debatten och politikernas beslut just nu. Det är lite som att de skulle säga att kött är farligt och vi måste äta mycket mer frukt. Sedan förbjuder man import av bananer. Det går inte ihop.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Arvid0  
#562549
jannee skrev:Alla biltillverkare är nog en sanning med stor modifikation.
Kina, Europa och USA har elbilen blivit upphaussad , mycket p.g.a. statliga subventioner och stark lobbyverksamhet från miljörörelsen.
Men världen består inte bara av dessa stater och läser man biltidningar står det även om biltillverkare som kommer med HELT nya modeller av både bensin och diesel.
Tror nog att det kommer att bli en blandad kompott, Bland tyngre fordon blir det nog svårt för att inte säga omöjligt för elbilen att erövra några större marknadsandelar.
Fordon som ENDAST tillverkas för kortare transporter kanske elbilen kan ta marknadsandelar men allt avgörs hur myndigheterna gör med pålagor och eller subventioner.
Vi har kontinenter där el över huvud taget knappt finns, eller bara är sporadiskt utbyggt, där m.a.o. möjligheterna att ladda kan vara obefintliga, ska de övergå till åsna eller kameler.
Finns det över huvud taget råvaror till 500 000 miljoner elbilar :?:
Det är nämligen dessa siffror du ska upp till om var 12:e människa ska kunna få tillgång till en elbil
Det börjar redan idag bli svårt att få fram tillräckligt med batterier, priserna har inte alls reducerats i den takt bl.a Zalman förutspådde.
Kan bli så att det blir de bäst bemedlade som inhandlar en "miljöbil" - elbil, medan vi andra få hålla oss till fossildrivna diton men stå för elbilarnas subventioner.
så vilka nationer kommer fortsätta med dieselbilar? och vilka tar vi in till Sverige?
"Vi" brukar ju inte diskutera t ex Indiens miljöbilspolitik på detta forum.

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jannee  
#562557 Du har många länder i Asien och Afrika där tanken på dyra elbilar bara är en hypotetisk dröm.
Att Kina kan köra sin elbilsdrive är oundvikligt p.g.a. alla föroreningar men även GOD tillgång på material för batterier.
Ett exempel är att idag säljs nytillverkade euro 3 bilar (diesel) fortfarande i Thailand, m.a.o är det vi i västvärlden som står för miljötänkandet.
Bara för att det sälj massor av elbilar i Norge och på öst och västkusten i USA ska man inte tro att det är så över hela vår planet.
Sverige är ett så pass litet och obetydligt land (finns säkert över 100 städer med fler innevånare än Sveriges) att det som sker här påverkar helheten.
Åk runt i världen och ställ en fråga om Sverige - ingen vet ett jota, endast om du säger Björn Borg eller ABBA några kan erinra sig från vilket land de kommer, fortfarande tar dock en del fel på Sverige och Schweiz

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jannee  
#562560 De riktigt rika nöjer sig endast med :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Arvid0  
#562569
jannee skrev:Du har många länder i Asien och Afrika där tanken på dyra elbilar bara är en hypotetisk dröm.
Att Kina kan köra sin elbilsdrive är oundvikligt p.g.a. alla föroreningar men även GOD tillgång på material för batterier.
Ett exempel är att idag säljs nytillverkade euro 3 bilar (diesel) fortfarande i Thailand, m.a.o är det vi i västvärlden som står för miljötänkandet.
Bara för att det sälj massor av elbilar i Norge och på öst och västkusten i USA ska man inte tro att det är så över hela vår planet.
Sverige är ett så pass litet och obetydligt land (finns säkert över 100 städer med fler innevånare än Sveriges) att det som sker här påverkar helheten.
Åk runt i världen och ställ en fråga om Sverige - ingen vet ett jota, endast om du säger Björn Borg eller ABBA några kan erinra sig från vilket land de kommer, fortfarande tar dock en del fel på Sverige och Schweiz
??? vad har det med om elbilen kommer floppa eller inte att göra? eller menar du att alla västerländska bilmärken kommer dö ut och vi (västvärlden) kommer importera klass3-dieselbilar från Thailand?

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562576 Jaha, när tror du vi kommer få veta om elbilen blev en flopp eller ej?

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Arvid0  
#562606
Mangan skrev:Jaha, när tror du vi kommer få veta om elbilen blev en flopp eller ej?
du som i jag? definiera flopp och över vilken tid. Just nu ser det inte ut som en flopp. "Förra året var var tredje ny bil som såldes i Norge en elbil." Och med tanke på förmånsvärde och hur stor del av nybilsförsäljningen som är just förmånsbilar så tycker jag inte det ser ut att bli en flopp den närmsta tiden. jag har också svårt att se att vi ska importera klass tre dieselbilar från Thailand när/om elbilen blir en flopp. då tror jag mer på vätgas eller en annan sorts drivmedel.

Edit, såg att jag inte svarade på frågan...om tio år tror jag vi ser om elbilen är en flopp eller ej. men jag tror inte att förbränningsmotorn i sin nuvarande form i så fall kommer tillbaka och ersätter den.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562671
Mangan skrev:Jaha, när tror du vi kommer få veta om elbilen blev en flopp eller ej?

Det beror väl helt på vad var och en anser ska ske för att begreppet "flopp" ska anses uppfyllt. Typ "hur långt är ett snöre" fråga alltså.
Vi får nog, oavsett vad som är dagsaktuellt i media, se en större mix av motortyper och bränslen. Där jag som enskild får betydligt större valfrihet att välja fordon och motor typ efter aktuellt behov.
En ljusnande framtid alltså med större urval och konkurrens i stället från dagen fossilbränsledrivna oligopolliknande situation. Bättre värld på gång även här!

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

bgl  
#562683 Börjar bli ett allt tydligare ifrågasättande av var elbilar får snabbladdas. Både om det får ske inomhus och hur tätt bilarna år stå vid laddning.
Om den franska misstanken om att Notre Dame-branden har vållats av batteriet till ett handverktyg kommer att bekräftas kan skyddskraven kring litiumbatterier bli en "het" fråga!

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

bgl  
#562769 http://www.cesifo-group.de/ifoHome/pres ... autos.html
Detta är en länk till ett tyskt institut för ekonomiska studier som också betraktar elbilar som en tveksam övergångs fas inför kommande vätedrift.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Fredrik Reuter  
#562783 Ja, Tyskarna "bestämmer" i egenskap av störst marknadsandel. Finns det en bil på gatan här i Sverige så finns det 10 i Tyskland.

Sedan har väl Tyskland ett hejdlöst elpris, det påverkar och definitivt då det är stor del fossil el.

Det är här jag är lite orolig; det skulle kunna bli så att vi lägger alla ägg i samma korg och sedan ska "elpriserna EU anpassas". Teoretiskt kan det då bli dyrare med elbil och bergvärme än vad det skulle bli vid ex 80% fossilfri diesel och dieselbil ihop med ex bergvärme???

   TS
Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jannee  
#562786 Trots att partiet är litet så är det ändå MP:s agenda som kommer att styra elpriserna.
Nästan alla andra partier vill också framhålla sin "miljöprofil" och tar efter MP
Lika självklart är det att vi också ska EU anpassa våra elpriser, blir ju mer skatteintäkter :mrgreen:
Men tro inte att det för den sakens skull blir billigt att köra fossildrivet - nää skatterna eller pålagorna höjs även för dessa, några måste stå för elbilssubventionerna.
Sverige är redan känt som landet med högst skattetryck och det lär vi få leva med i all oändlighet.
Eliten ska även fortsättningsvis självklart kunna åka som det bäst passar dem - flyg, taxi eller snabbtåg, de andra som "betyder" något förflyttar sig med offentligt miljökonverterade fordon.
Gräsrötterna = vi som bor på landsbygden har oss själva att skylla och ska självfallet stå för fiolerna :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).