Bilar

Pickup

13 inlägg 7615 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Pickup

DanEn  
#554901Hej
Tänkte fråga om era erfarenheter när det gäller pickuper! Har idag en L200 från 2008 men tänkte byta till nåt nyare (2011-2015).
Tycker L200 funkat bra, men ser att de flesta nyare har grymt rostiga fotsteg. Är det bara de som rostar eller rostar ramen lika mycket?
Är Hilux verkligen värd det markant högre priset?
Är Ford så dåliga som ryktet säger?
Hur är kvalitén på Isuzu?
Amarok?
Tacksam för faktabaserade svar, fördomar har jag tillräckligt av själv! 🙂

TS

Re: Pickup

Avslutat-02  
#554903Åkte en Nissan i jobbet och det var den sämsta bilen ja har haft.
Tung och osmidig.

Hade en L200 förut mycket trevlig bil och hade bra växellåda för Skogsvägskörning.

Svärfar hade en highlux byte efter 5 dagar, då den drev så dåligt på snöigt underlag.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#554905Kamratens nya L200 har fotsteg som rostar som räven. Kollar du på en Ford så kolla att antispinnen verkligen kopplar ur och att det inte bara är lampan som lyser, det känns lite löjligt att stå fast på plan mark med 4WD inkopplat.. =))

uffejohan  
#554907Ska du vara seriös i ditt letande så försök provköra både med och utan lass och/eller släp. Jag hade tidigare en Navara -12 och det var två olika bilar med/utan lass. Framtung, studsig och klumpig i tomme, trygg, stabil och trevlig med lass. Jämfört med våra personbilar med AWD var Navarans fyrhjulsdrift stenåldern.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554909Kört snart 9 månader/3000 mil med min Ranger. Inte ett problem, fantastisk framkomlighet och väldigt skön dragbil. Helnöjd så här långt.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Uvskogen skrev:Kört snart 9 månader/3000 mil med min Ranger. Inte ett problem, fantastisk framkomlighet och väldigt skön dragbil. Helnöjd så här långt.

Har du provat att koppla ur antispinnen i 4WD och ge gas på halt underlag? När jag påtalade problemet med min Ranger så påstod verkstan att deras egen Ranger betedde sig på samma sätt, att jag då påstod att det var fel på båda bilarna höll de inte med om. Men hur det kom sig att den gick att koppla ur i 2WD läge kunde de inte svara på.. :???: :oops:

Användarvisningsbild

DanEn  
uffejohan skrev:Ska du vara seriös i ditt letande så försök provköra både med och utan lass och/eller släp. Jag hade tidigare en Navara -12 och det var två olika bilar med/utan lass. Framtung, studsig och klumpig i tomme, trygg, stabil och trevlig med lass. Jämfört med våra personbilar med AWD var Navarans fyrhjulsdrift stenåldern.

Ok, jo det är nog smart!
Navara har jag redan valt bort, gillar dem inte jag heller.

TS
Användarvisningsbild

DanEn  
#554955Kanske får bli en L200 igen då! Får väl fräscha upp fotstegen när /om de rostar.

TS

bgl  
#554972Jag har redan skrivit lite i annan tråd, tar upp det här igen.
Vi köpte innan jul en ny Hilux.
Börjar likna bedrövelse.
Först behövde dom 1 månad för att leverera en bil som stod i utställningen.
Första vänstersvängen ut från Toyota Örebro fungerade inte vänsterblinkers.
Bara att vända tillbaka, lagning var lätt att göra, påstod dom i alla fall.
Några dagar senare försvann vänsterblinkers igen, ny garantireparation.
Ytterligare några dagar senare slutande pekersen att funka igen!
Ny garantirep, nu skulle ny kabelmatta monteras, ett jobb på flera timmar.
När bilen blev klar på en kort stund frågade jag hur bytet kunde gå så snabbt, svaret blev att vi har inte bytt utan lött ihop några trådändar!!.
Förra veckan orkade inte batteriet dra startmotorn, under 11 Volt vid mätning. Fulladdning och daglig mätning visar ett dagligt spänningsfall vid parkerad bil på 0,1 Volt, Oklart
om det är batterifel eller något som drar lite ström.
Nu har jag indikationer på att fler Hilux har elproblem.
Verkstan vägrar lämna ut skriftligt på dessa 3 garantireparationer och vägrar lämna beskrivning på var lödningen sitter.
Även om det är allvarligt att 3 gånger förlora vänsterblinkers vid sväng på riksväg med tät trafik så är det ännu allvarligare att detta kabelfel på något sätt stör säkerhetsfunktioner "tidigare " i systemet.
Risken att något mer än vänsterblinkers fallerar är uppenbar.

Avslutat-02  
#554981Det låter som om något "fältar" drar ur ampere ur batteriet. Garanterat inte bra och inte godkänt.

Användarvisningsbild

ThOnOr  
#555079Var på jakt efter en bättre begagnad hilux men råkade snubbla in på amarok och det ångrar jag inte en sekund.

Har haft navara -06, -07 och har en navara -13 nu och den undviker jag i möjligaste mån då man hellre kör amarok.

Amaroken drar 0,7-0,8 liter blandad körning med tung högerfot samt komforten och körkänslan gör att jag redan vet vad jag kommer ersätta navaran med när det blir dags.

Däremot ska det vara viktigt att köpa en amarok efter årsmodel -13 då de åtgärdat barnsjukdomar och flyttade tillverkningen till Tyskland.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555100De har väl kvar fabriken i Sydamerika och tillverkar Amarok för Europa och Afrika i Tyskland?

Användarvisningsbild

ThOnOr  
#555126Det stämmer bra Slurfi!

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).