Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838290 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537752 2025 säljs den sista fossilbilen.

rEVolution 2018 / Tony Seba

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537753 Tesla rasar igen....
1544308900_screenshot_20181208-234007_edge.jpg

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#537765 Zalman, vilket material byggs elbilarna av?
2025 säljs den sista fossilbilen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537872 Självkörning på gång?

http://teslaclubsweden.se/forum/downloa ... p?id=13529

Erkänner att jag är skeptisk.

https://electrek.co/2018/12/09/tesla-au ... elon-musk/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537893 Vad tycker då Taxifolket om elbilar?

Citat:
"Jag passade på att intervjua taxichauffören på väg från Arlanda. Självklart väljer vi på ABB eltaxi om det alternativet finns. Taxibilen, Tesla model S 70 är har rullat snart 28.000 mil på tre år. Bilen har varit på verkstad vid tre tillfällen, byte av framruta, och två plåtskador. Däremot har bilen ALDRIG varit inne på service ännu, trots 28.000 mil, inte ens bromsarna är servade. Batteriet har dock ”tappat” ca 20 km i räckvidd. Chauffören (ägaren till bilen) är helnöjd och kommer att välja Tesla även nästa gång."
https://www.facebook.com/groups/1169280 ... 824605541/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537905 Det finns massor av lastbilar som har extra utrustning som kylaggregat, pumpar, kranar mm.
Som enkelt skulle kunna drivas med el. Minskat buller och minskad dieselförbrukning.
Finns massor av pengar att tjäna.

"Ny elmotor på mjölkbilar minskar utsläpp.
Varje gång en tankbil kommer till bondgården för att fyllas med mjölk släpps mängder med koldioxid ut i onödan. Anledningen är att lastbilen använder sin överdimensionerade dieselmotor för att driva pumpen som fyller tanken. Nu har teknikbolaget Semcon utvecklat ett elektriskt system för mjölkpumpen som minskar varje lastbils förbrukning med upp till 5000 liter diesel per år. Dessutom minskas både buller och utsläpp på gårdarna.
Varje tankbil pumpar mjölk cirka 1000 timmar per år vilket leder till stora kostnader för mejeriet. Genom att installera en batteridriven elmotor minskar både dieselmängden och slitaget på dieselmotorn."

"Skulle alla mejerier i EU använda sig av den här lösningen skulle man kunna spara över 120 miljoner liter diesel årligen. Tekniken kan dessutom överföras till fler områden."
https://semcon.com/sv/nyheter-och-media ... r-utslapp/

EDIT:
Tomgångskörning bara för att få värme kan också undvikas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Chainsaw Charlie  
#538006 Skulle det fungera att driva en kran på en lastbil/grävmaskin/skotare/skördare med el? En elmotor för varje funktion i så fall? Man borde kunna spara rätt så mycket energi jämfört med effektförlusterna i ett hydraulsystem. Men elmotorn som sköter gripen och skopan i en skotare/grävmaskin kommer vara kraftigt utsatt för väta och smuts. Är de så robusta numera så att det skulle hålla en längre tid?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Seb macahan  
#538009
Chainsaw Charlie skrev:Skulle det fungera att driva en kran på en lastbil/grävmaskin/skotare/skördare med el? En elmotor för varje funktion i så fall? Man borde kunna spara rätt så mycket energi jämfört med effektförlusterna i ett hydraulsystem. Men elmotorn som sköter gripen och skopan i en skotare/grävmaskin kommer vara kraftigt utsatt för väta och smuts. Är de så robusta numera så att det skulle hålla en längre tid?


Är inte hela vitsen med hydraulik att du kan plocka enorm kraft med snabb respons genom ledning. Varför ska du ha elmotorn ute på kranen. Med dagens LS-teknik bör det ju bli optimalt med elmotorn till Ls-pumpen. Ställdon är ju inte samma som elmotor i verkningsgrad och kraften finns sällan utan att det blir stort och klumpigt. Eller menar du en separat el-oljepump för varje funktion? Blir nog i så fall ganska stora pumpar och motorer. Just vid tex momentet vid grävning så går kanske 70-80% av dieselmotorns energi till att producera tillräckligt med olja och tryck till 1-3funktioner. Eller missar jag din tanke?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538017 Batteribilens framtid blir alltmer osäker!

Uvskogen - Framtidens drivmedel för våra fordon

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538129
Uvskogen skrev:Batteribilens framtid blir alltmer osäker!

Uvskogen - Framtidens drivmedel för våra fordon



Mercedes är då säker på att det är elbilar för persontransport som gäller.

"Daimler AG fortsätter sin el-offensiv – köper battericeller för 206 miljarder kronor"
Mercedes moderbolag Daimler AG meddelar att de har lagt beställningar på battericeller som täcker behovet fram till 2030. Det innebär en investering på 206 miljarder.
Denna investering är en del i Mercedes el-satsning mot att 2020 ha 130 elektrifierade varianter av Mercedesprodukter, inklusive transportfordon, bussar och lastbilar. Sedan år 2022 ska hela modellspectrat vara elektrifierat med flera alternativ i varje segment. Med allt från 48-volts lätthybrider och laddhybrider till helt eldrivna bilar.
År 2025 är Mercedes plan att helt eldrivna bilar ska stå för mellan 15 till 25 procent av deras totala försäljning.
Utöver att köpa batterier meddelar också Daimler att man investerar i batteriproduktion runt om i världen. Totalt ska det byggas åtta batterfabriker fördelat på tre kontinenter, bland annat blir det fabriker i Tuscaloosa i USA i Kinas huvudstad Peking."
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... er-kronor/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Chainsaw Charlie  
#538131
Seb macahan skrev:Är inte hela vitsen med hydraulik att du kan plocka enorm kraft med snabb respons genom ledning. Varför ska du ha elmotorn ute på kranen. Med dagens LS-teknik bör det ju bli optimalt med elmotorn till Ls-pumpen. Ställdon är ju inte samma som elmotor i verkningsgrad och kraften finns sällan utan att det blir stort och klumpigt. Eller menar du en separat el-oljepump för varje funktion? Blir nog i så fall ganska stora pumpar och motorer. Just vid tex momentet vid grävning så går kanske 70-80% av dieselmotorns energi till att producera tillräckligt med olja och tryck till 1-3funktioner. Eller missar jag din tanke?


Nej, det var väl varken särskilt genomtänkt eller helt seriöst menat. Poängen skulle väl vara högre verkningsgrad och att man skulle slippa läckande hydraulslangar. Men det är nog som du säger att elmotorerna skulle bli för stora om man vill ha tillräcklig kraft.

Sen hur stort batteri skulle man behöva ha för att klara ett skift med en skotare? Och skulle det vara görbart att ta batteriet på pickupen och ladda det på en lämplig depå. Det lär väl knappast räcka med en 20 A säkring om man vill få det fulladdat till nästa dag.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

rogga_144  
#538138 Jag kommer köra bil med ottomotor så länge det är möjligt, jag struntar just nu hur mycket dyrare det är.
Har spanat lite på en biogasbil men håller ännu i min bensinPolo ifrån -10.

Anledningarna till att jag inte väljer en elbil i dagsläget är många men några exempel är:

Frågetecken gällande miljöaspekten kontra ev. skatt om ca fem-sex år.

Räckvidden, ska man arbetspendla nån mil funkar det väl men jag som kör 13mil ToR och har en elbil som är nåt år så försvinner den kapacitet jag behöver för att hem och skulle man dessutom behöva köra om nån så finns ju inte uthålligheten kvar i batterierna (jämför med vilken batteripryl som helst) jag dessutom är i startgroparna för f-skatt på deltid och kommer köra både långt och kort inom skog och lantbruk så tror jag det blir svårt att kombinera dessa. Jag ska väl inte behöva åka runt med elverk?

Sen är det framförallt utseendet på elbilar som är inom ekonomiskt räckvidd för en vanlig knegare :((
Man ser på flera hundra meters håll att en elbil är på ingång med sina blå/grön/gula partier, sin fullständigt katastrofala formgivning exteriört och dessutom en inredning hämtad ifrån vilken unken -90tals Sci-fi rulle som helst :d

Sista punkten är nog den jag anser vara värst.. Kan man få en elbil som ser ut som vanligt (ingen dyr design) så skulle nog det högre elbilspriset vara något mer befogat.

Som parentes, så anser jag själv, att om man köper en elbil för att byta ut den efter 5-7 år enbart bidrar med onödig konsumtion och på så vis onödigt bidrar till en sämre miljö, oavsett hur mycket miljöbil du har :!:
//Rogga

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538192 Klassisk muskelbil i elutförande.
0-100 på 2.2s.

http://aviarmotors.com/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538209 Nu kommer flodvågen med Tesla bilar till Europa..

"Tesla is going to ship 3,000 Model 3’s per week in Europe starting in February, report says"

"With the official prices in Norway now known, it seems that a 4x4 Model 3 with the medium battery will cost more or less the same as a Skoda Octavia 4x4"

https://electrek.co/2018/12/12/tesla-im ... rope-port/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538211 "Nya Opel Mokka och Vivaro kommer med eldrift
Opel firar 120 år 2019 och går mot elektrifiering. Nya eldrivna Corsa ska bli en elbil för folket och runt hörnet lurar nya suven Mokka med eldrift liksom fraktaren Vivaro."
https://teknikensvarld.se/nya-opel-mokk ... d-eldrift/

Det blir priskrig! Opel Corsa EV får det svettigt att slå Honda EV för 18.000 dollar.
Dessutom VW e-Up, Skoda Citigo och Seat e-Mii.
Alla med minst 300km i räckvidd och pris runt 180.000kr.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).