rEVolution 2018 / Tony Seba
Chainsaw Charlie skrev:Skulle det fungera att driva en kran på en lastbil/grävmaskin/skotare/skördare med el? En elmotor för varje funktion i så fall? Man borde kunna spara rätt så mycket energi jämfört med effektförlusterna i ett hydraulsystem. Men elmotorn som sköter gripen och skopan i en skotare/grävmaskin kommer vara kraftigt utsatt för väta och smuts. Är de så robusta numera så att det skulle hålla en längre tid?
Uvskogen skrev:Batteribilens framtid blir alltmer osäker!
Uvskogen - Framtidens drivmedel för våra fordon
Seb macahan skrev:Är inte hela vitsen med hydraulik att du kan plocka enorm kraft med snabb respons genom ledning. Varför ska du ha elmotorn ute på kranen. Med dagens LS-teknik bör det ju bli optimalt med elmotorn till Ls-pumpen. Ställdon är ju inte samma som elmotor i verkningsgrad och kraften finns sällan utan att det blir stort och klumpigt. Eller menar du en separat el-oljepump för varje funktion? Blir nog i så fall ganska stora pumpar och motorer. Just vid tex momentet vid grävning så går kanske 70-80% av dieselmotorns energi till att producera tillräckligt med olja och tryck till 1-3funktioner. Eller missar jag din tanke?