Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839065 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#529307
Zalman skrev:Varning för att köpa fossilbilstillverkares aktier!
Hinner de ställa om till elbilar, eller kommer de gå i konkurs?

"Daimler vinstvarnar – vinsten faller med 27 procent"
"Den tyska fordonsjätten Daimler vinstvarnar. Enligt ett pressmeddelande väntas resultatet för tredje kvartalet landa "väsentligt under förväntningarna", framför allt beroende på ökade kostnader kopplade till för höga utsläpp från dieselmotorer."
"Preliminärt rörelseresultat för koncernen Daimler Group beräknas nu bli 2.488 miljoner euro, att jämföra med 3.409 miljoner euro tredje kvartalet 2017. Den huvudsakliga orsaken uppges vara kopplad till ökade kostnader för dieselskandalen. "
https://www.di.se/live/daimler-vinstvar ... 7-procent/


Det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord.
Utan att ifrågasätta andras analyser och prognoser vill jag ändå med fakta och många ord (2 bilder) ändå stämma lite i bäcken och moderera lite bland varningar och konkurser. Såhär ser verkligheten ut.
Personligen hoppas jag verkligen att Tesla klarar sig, får fart på produktionen och blir en allvarlig utmanare på framtidens bilmarknad.
Men om jag får gissa vilken av nedan två biltillverkare som löper störst risk att gå i konkurs den närmaste 5årsperioden så kommer Daimler tvåa på den listan.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

T Landström  
#529342
Zalman skrev:
Fredrik Reuter skrev:
Zalman skrev:Enligt forskarna tenderande säljarna att lyfta fram bilen som är lättast att sälja, vilket utanför Norge är en bil med förbränningsmotor.


Likt vattnet rinner enklaste vägen...

Det finns inte säljargument ännu för de stora massorna, elbilsentusiasterna å andra sidan behöver ingen säljare, det är ju "Shut up and take my money".

Det är ju svårt med:

"Satsa på en Tesla Model 3. Betala 600.000 och du har den inom 2 - 3 år (kanske). Men då har du ju tid att byta säkringar hemma så den hinner ladda på en natt (kanske)".

Det kommer ta några år till innan det (ev) händer något, det är nog bara att acceptera Zalman.


SVAR:
Jag anser att det är en informationsfråga, vem vill inte tjäna över 1.000kr i veckan på att inte köra diesel?
Har själv tjänat ca 65.000kr på att inte köra en dieselbil.

"Man tjänar 1.175kr i veckan på att överge dieselbilen "
Läs förra inlägget.


Tjänar man 1000-lappar i veckan på att köra en el-bil i förhållande till en bil med förbränningsmotor?
Man spar inte pengar då?`
Vart får du dom siffrorna från???

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#529356 För knappt 10 år sedan lät det att just dieselbilen var Guds gåva till mänskligheten, nu verkar det vara den största paria som uppfunnits - utvecklingen går allt i rasande takt :grin: .

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#529365 Elbilar som laddas via 230V, borde känna av detta och lägga sig på max 10-12A.

Sedan ska inte bilförsäljare säga vad jag ska köpa, de ska hjälpa mig med de val som finns att göra, så att jag får den bil som jag vill ha. Jag betacka mig försäljare som säger vad jag ska, om jag inte ber om hjälp.

Sedan bör de upplysa en eventuell köpare om de olika valens för och nackdelar.

Slutligen, snart kommer vi till en punkt när det inte står en massa lediga laddare eller att man kommer undan bilskatten. För den som råd är det kanske lönsamt nu, men det kommer gå åt ett mindre lönsamt val, ju fler som hoppar på spåret.

Sedan satsa på solceller, vilket slöseri med våra pengar.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529382 Jo men faktum kvarstår att även om ett shuckouttag är stämplat 10/16A så klarar dom inte den belastningen under så långa tider som elbilsladdning innebär.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529394 Ja jag är då glad att jag inte har elbil längre.
Fy tusan att vara en av de som kör de polska kolkraftverk på högfart. Finns många forskare nu som håller fram batteribilarna som den största miljöfaran någonsin.
Sålt alla mina innehav i Tesla och batteribolagen, i tid tack och lov. Men lider verkligen med Tesla ägarna, andrahandsvärdet störtdyker visst nu. :-b

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Byggonomen  
#529395 Hade nog ändå inte sagt nej till en Tesla om man fick möjligheten. Men det var ju bra tänkt.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#529402
gnisten83 skrev:Jo men faktum kvarstår att även om ett shuckouttag är stämplat 10/16A så klarar dom inte den belastningen under så långa tider som elbilsladdning innebär.

Nu var otydlig, men menade 65-75% (kanske fortfarande ligger för högt) för vad uttagen är specade, för att förhindra brand. Men vad klarar ett sådant 16A-uttag att leverera utan risk för brand?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529405
Byggonomen skrev:Hade nog ändå inte sagt nej till en Tesla om man fick möjligheten. Men det var ju bra tänkt.

Bra med elbil om man bor i stan eller pendlar kortare sträckor. Vi köper en sån nu som komplement kretsloppspickupen. Tvekar dock lite över det miljöskitiga med batterier och koll. Hoppas Toyota ska få till bränslecellbilen. Fast å andra sidan går det åt massor med koll för att göra vätgas.
Gengas i modern tappning är nog framtiden.

Men Tesla är nog en ok bil, som aktie helt värdelös. Har inte folk snart fått nog med folk som snackar till sig en tidig pension? Gasbolaget i Dalarna, Birgersson, Refaat, Tesla, Fingerprint cars och så vidare.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529504 Nu när fossila bränslen fasas ut så byter man namn på Bensinstationer till Energistationer.
Planer på att bygga nya Bensinstationer läggs ner och man bygger laddmöjlighet på Energistationer istället
eftersom övergången till elbilar går snabbare än beräknat.


"NU SKA CIRCLE K SKA BYGGA ENERGISTATIONER FÖR ELBILAR"

Tidigare i höst kunde vi berätta om Circle K som rev upp sina löften om att bygga en ny bensinstation i Stjørdal kommun, Norge. Som grund till beslutet skyllde man på en osäker framtid, då elbilens framfart varit snabbare än man tidigare räknat med.
Nu har Circle K Norge visat upp en vision, om hur man ska hantera en omställning till där våra bilar drivs på el. Circle K vill gå från bensinstationer till energistationer."
https://alltomelbil.se/nu-ska-circle-k- ... r-elbilar/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529548 Nu när allt fler inser att miljöproblemen med kolskitig el till alla elbilar växer så växer tankställen för kretsloppsdieseln upp som svampar ur jorden. Se här, redan 2014 så var rörelsen igång för oss som lever för en hållbar värld. En värld utan batterier tillverkade av ändliga grundämnen och laddade med Polsk brunkol.
Heja Sverige och svensk krettsloppsenergi
http://www.mynewsdesk.com/se/preem/pres ... 00-1009430

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529575 Det börjar bli rejält många elbilar med +60kWh batteri nu på marknaden.

Exempel:
"New Long-Range Kia Soul EV Set To Debut At LA Auto Show"
Nothing is confirmed at the moment, but it is believed sales in the United States will kick off in the second quarter of 2019. Interestingly, word on the street is Europe will get only the EV variant, but we’ll have to wait six months or so to find out whether this is correct.

As far as the Soul EV is concerned, it will use the powertrain of the Niro EV, which might mean that two battery packs will be on sale – with 34 kWh or 60 kWh (though we’re leaning towards just the smaller pack being offered in the Soul). The larger of the two, if offered, should provide a range of approximately 300 miles (485 kilometers). Peak power is believed to be around 201 hp (150 kW) with a maximum torque in the region of 290 lb-ft (392 Nm). The Soul EV will be targeting annual sales of about 20,000 units by 2020."
https://insideevs.com/new-kia-soul-ev-s ... auto-show/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529582 För ett år sedan sa Volvo lastbilar att man trodde på diesel, hybrider, biogas mm.
Nu säger Volvo, det är el "all in".
Detta beror på att det har gjorts mycket stora framsteg på batterisidan, bara senaste året.

På denna film från Fossilfritt Sverige sägs
Citat "Det är el all in"
"elektrifiering kommer enormt snabbt"
https://www.facebook.com/FossilfrittSve ... 85/?t=7734



The first trucks in the Volvo FL Electric range are now entering regular operation with customers in Gothenburg, the home of Volvo Trucks.

Facts

Fully electrically-powered truck for distribution, refuse collection and other applications in urban conditions, GVW 16 tonnes.
Driveline: 185 kW electric motor, max power/130 kW continuous output, two speed transmission, propeller shaft, rear axle. Max torque electric motor 425 Nm. Max torque rear axle 16 kNm.
Energy storage: 2-6 lithium-ion batteries, totalling 100–300 kWh.
Range: Up to 300 km.
Charging: AC charging via the mains grid (22 kW) or DC fast charge via CCS/Combo2 for up to 150 kW.
Recharging time: From empty to fully charged batteries: fast charge 1-2 hours (DC charging), night charge up to 10 hours (AC charging) with maximum battery capacity of 300 kWh.
https://www.volvogroup.com/en-en/news/2 ... 79838.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529590 Dieselbilen kritisk för klara klimatet säger Bil Sweden. Fortfarande ligger de på nästan hälften av nyregistrerade i år. Elhybrider växer även de, börjar närma sig 9% i år om allt går väl.

" Nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Detta kommer resultera i minskade kväveoxidutsläpp från beståndet av dieselbilar när gamla dieselbilar successivt skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer. Det är också viktigt och komma ihåg att dieselbilar är energieffektiva och för att klara klimatmålen till år 2030 är dieselbilarna viktiga, avslutar Mattias Bergman."

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529637 "Tjänar man 1000-lappar i veckan på att köra en el-bil i förhållande till en bil med förbränningsmotor?
Man spar inte pengar då?
Vart får du dom siffrorna från???"

SVAR:
Här pratar man om att man sparar ca 100 pund i veckan i lägre driftskostnader.
Räckvidden är ca 128km. Medelhastigheten i London är ca 10-15kmh. Mycket kökörning.
Laddar till 80% på 25 minuter.
Vem har råd att betala 1000kr mer i veckan för att köra en dieseltaxi?
Man ser i filmen Volvos Twin engine 5, som är en trecylindrig motor på 1,5 liter
och har ett batteri på 31kWh. Man ser också Volvoratten och reglage.

London Black Cab TX | Fully Charged
https://youtu.be/qOxnJQP2_0E?t=695

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).