Bilar

troligen en korkad fråga men... köra obesiktat?

13 inlägg 8364 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

troligen en korkad fråga men... köra obesiktat?

Camaro1969  
#527711får jag köra en avställd och obesiktad bil i min skog?

fick en mitsubishi pajero diesel, 4wd med krypväxel osv..

får jag köra den i min egen skog/privat väg utan att besikta den?

den tar sig ju fram bättre än 4 hjulingen har jag märkt...

TS
Användarvisningsbild

Re: troligen en korkad fråga men... köra obesiktat?

anersimyra  
#527712Nej.. 👍

Användarvisningsbild

halvproffs  
#527716Gör om den till traktor.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#527717nej pga obresiktat eller pga att man inte får köra motorfordon i skogen?

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
halvproffs skrev:Gör om den till traktor.

tänkte eventuellt besikta och skatta den om några år när den är skattefri... årsskatten är ca 12000:- om jag minns rätt..

men den är bra som dragbil. får dra nästan 3 ton tror jag..

TS

tallen100  
#527722Du får väl köra den så länge du är på din egen mark och det inte är allmän väg...?

jannee  
#527743Avspärrat eller inhägnat område är det troligtvis fritt fram att köra med vad du vill, besiktat eller obesiktat.
Orsaken till att jag tror det är ok är att på is (sjö) får eller kan du framföra hur olagligt fordon som helst :grin:

ÅsaNisse  
#527744Avspärrat område ska vara inhägnat och godkänt av polisen ( länsstyrelsen ev.)
Bil ska vara besiktigad, skattad och trafikförsäkrad för att få framföras någonstans alls ( reservation för isbelagd sjö ….. vet ej)
Men som vanligt funkar det väl ändå så länge inget galet händer, då kommer den lille svarte och tar dig.

Palakangas  
ÅsaNisse skrev:Avspärrat område ska vara inhägnat och godkänt av polisen ( länsstyrelsen ev.)
Bil ska vara besiktigad, skattad och trafikförsäkrad för att få framföras någonstans alls ( reservation för isbelagd sjö ….. vet ej)
Men som vanligt funkar det väl ändå så länge inget galet händer, då kommer den lille svarte och tar dig.

Kan bli trubbel med försäkringsbolag om någon olycka händer.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527776Jag skulle säga nej med motiveringen:
"En bil som byggts om till motorredskap eller en bil som byggts om till traktor är fordonsskattepliktigt oavsett om tjänstevikten är högst 2 000 kg, eller om fordonet används som jordbrukstraktor."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ga-fordon/
Samt:
"Du får bara köra ett avställt fordon till och från besiktning."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/La ... av-fordon/
Du borde dock kunna typa om bilen till motorredskap för att undkomma besiktningskrav.

Men så länge du inte har några jobbiga grannar som vill anmäla dig för skattebrott så är det väll bara att köra på. Bilen lär ju knappast gör mer eller mindre skada i skog och mark om den är skattad eller ej.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#527790kan man dra av bränsle till denna i sin deklaration då? det var egentligen det jag var ute efter ;)

köra kommer jag ju att göra

TS

jannee  
#527797Självklart äger du rätt att göra avdrag för bränsle men även för övrigt underhåll på "bilen".
ALLT som har med näringens skötsel är avdragsgillt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527910En poäng där. Eftersom bilen är obesiktad så kan den knappast användas för privat bruk. Så då bör du få dra alla kostnader utan att riskera förmånsbeskattning. Att du bryter mot en massa andra lagar är inte relevant i det sammanhanget.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).