Trädslag

Robinia – Förtjänar en egen tråd!

5 inlägg 2619 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Robinia – Förtjänar en egen tråd!

Skogsmulle i Halland  
#890633Trots Skogsforums digra bibliotek så verkar Robinian (även kallad Falsk Akacia) sakna en egen tråd. Dags att ändra på det! Jag har tyvärr ingen Robinia-skog själv än men lite kort om varför jag fått upp ögonen för trädet:

- Snabbväxande pionjärträd. Verkar ha potential att växa 10-15 m3sk/ha/år från ung ålder.
- Är det hårdaste virket som går att odla i Sverige, hårdare än ek, naturligt mer rötbeständigt än tryckimpregnerad tall (finns exempel i USA på 100 år gamla stängselstolpar som står upp än…)
- I min hemkommun byggs en majoritet av lekplatser/utegym nuförtiden av Robinia-virke. Generellt höga priser på virket/produkterna. Se tex. här https://www.naturlekplatser.com/utegym-i-robinia eller https://shop.tralandskapet.se/sv/travar ... 00-cm.html
- Det kraftigast blommande trädet jag sett i Sverige, doftar ljuvligt, en dröm för alla bin / pollinerande insekter
- Min känsla är att Robinian är en riktig klimatförändrings-vinnare, liknande Lönnen här i södra Sverige. Har sett 2 år gamla Robinia-träd som är 1.5-2 meter höga

Vad är era erfarenheter kring att odla detta spännande trädslag i större skala? Har det testats i Sverige? För och nackdelar?
Jag funderar på att inom nåt år eventuellt hägna/plantera 1 ha på en f.d. åkerlapp ”på slätten” i södra Sverige. (Omgiven av öppna fält). Sedan avverka dem när de uppnått lämplig ”stolp-grovlek”, säg inom 10-15 år alternativt låta dem bli grova nog för att kunna sågas till tex. trall.

PS. Innan första kommentaren om Invasivitet kommer så vill jag igen påpeka att planen är att plantera på åkermark utan närhet till ”naturlig” skog och att jag haft en stor Robinia i trädgården i minst 60 år, har fortfarande bara ett träd 😊, se nedan bild, ca 70 cm i diameter idag.

TS
Användarvisningsbild

Re: Robinia – Förtjänar en egen tråd!

Mr mister  
#890644Kul! Är Halland växtzon 2?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... -vagkanter

Användarvisningsbild

Skogsmulle i Halland  
#890648Hej! Ja, zon 1-2

TS

boksson  
#890669Skjuter mycket rotskott över stora områden. Har du väl planterat det är det svårt att få bort sen.
Men otroligt vackra träd.

Användarvisningsbild

Sne4  
#890711Jag har satt tre stycken Robinia som experiment. Vet inte varifrån fröna kom, men de fryser tyvärr tillbaka lite varje år. Inget tydligt toppskott så för skogsbruk behövs det nog lite förädlingsarbete. Ungern och Rumäninen kör en del har jag för mig. Det är ju dock ganska långt söderut med våra mått mätt.

Mitt syfte var ju att få något riktigt torktåligt som blommar fint efter att syrenerna blommat över - och det blev bra. Kommer att rensas på grenar upp till en 4-5m höjd varefter de får breda ut sig.

De växer riktigt, riktigt bra i den torra källarbacken och tål nog torka bättre än syrenerna. En intressant egenskap var att när de var riktigt torrt så vek de ihop bladen, så det var lätt att se om det behövdes vattna. De hade som sagt tuff konkurrens med en syrenhäck under etablering med jordmånen i princip 0-32 i det översta lagret(stora problem med vattensork...). Ett par större björkar tog nog det vatten som fanns om någon undrar varför vattning behövdes.

Angående rotskott så blev ett exemplar bokstavligt nedbankat i roten av en tall som vinden fällde. Den kom igen på nytt med en ny stam, vilket var trevligt.

Vågar inte uttala mig om hur den betas, rådjuren gick mycket hårdare åt syrenen och tog nog bara någon smakbit på dessa tre, men det kan nog variera. Dessa stod givetvis i nätburar för att skydda stammen, men grenarna som växte genom nätburen verkade få vara i fred.

Fördelar:
Växer riktigt snabbt
Torktåligt
Tål Juglon (svart valnöt)
Återetablerar sig
Fin vit blomning

Nackdelar:
Inte fullt härdig i zon 3(mina frön åtminstone)
Stora taggar, så rejält tjocka handskar behövs vid hantering av ris/mindre stammar
Spretig stamform (mina frön)

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).