tis 29 jul 2025, 09:23#888847Alm är inget trädslag jag brukar avverka , men nu har almsjukan slått till och det har dött en massa träd , var i väg och tog några stycken .
Men vad hårda dom var , hade inte koll på detta att det var ett så hårt trädslag , får se om jag kan slipa kedjan mer aggressiv .
Trädslag
Alm
TS
tis 29 jul 2025, 11:53#888865
Framförallt vasst.
Börjar du fila till en aggressiv kedja kommer det att hugga och vibrera. Det sliter onödigt på både dig och sågen.
Töre skrev:Ok jag är novis , hur tycker du den ska filas.
Framförallt vasst.
Börjar du fila till en aggressiv kedja kommer det att hugga och vibrera. Det sliter onödigt på både dig och sågen.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
tis 29 jul 2025, 13:09#888877Vasst och i övrigt enligt tillverkarens rekommendationer borde fungera utmärkt.
Jag har i och för sig inte sågat jättemycket alm men jag har aldrig upplevt den som särskilt hård att såga. I alla fall inte i jämförelse med ask och ek som jag sågar mest av.
Jag har i och för sig inte sågat jättemycket alm men jag har aldrig upplevt den som särskilt hård att såga. I alla fall inte i jämförelse med ask och ek som jag sågar mest av.
Utgå från värsta tänkbara scenario, så blir det förhoppningsvis inte värre...

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar