Trädslag

Druvflädern-har den några svagheter?

5 inlägg 7478 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Druvflädern-har den några svagheter?

Västgötamulle  
#813196Hur blir man av med den?
Utarma: Tog i våras bort några buskar i trädgården. Trots en månad utan regn och fastän jag ryckt av skotten säkert 20 gånger vägrar den ge sig.

Pionjär: Har ett tvåårigt hygge på ca 2 ha där tallskotten under sommarn slagit rot. Druvflädern är ungefär 40 st på allt mellan 0,5-2 meter ca 4 km från närmaste trädgård (där jag antar att spridningen startade). Ska tilläggas att marken är rätt så sur men det verkar inte vara hämmande ett dugg.

Sekundär: Trodde att den behövde mycket ljus men nähä…Hittade ett bestånd i en 30-årig granplantering. Visserligen lite hämmad men sprider sig lika bra.

Den är efter första året även omöjlig att dra upp då den har en grov pålrot. Känner mig rätt maktlös. Vet någon nån lösning?
Mvh Västgötamulle

TS

Re: Druvflädern-har den några svagheter?

jannee  
#813198Roundup !!!!!!
Man får INTE låta druvflädern bilda några bär, dessa älskas nämligen av fåglarna och på så sätt sprids flädern vidlyftigt.
För övrigt kör jag ned flädern när jag röjer och på sikt utarmar granen den, värre bland tall eftersom det blir mer ljus på marken.

Användarvisningsbild

Västgötamulle  
#813214Räcker det med en dos eller måste man återkomma flera gånger?

TS

alias  
#813219Har testat att kapa ner och borra i Ecoplugg/Roundup-plugg i stubben. Ska utvärdera utfallet nästa växtsäsong.

MVH
Alias

jannee  
#813222Bespruta flädern på sommaren så dör den.
Nu köpte jag den Roundup jag nyttjar för ca 10 år sedan, den tar mer eller mindre all växtlighet (löv).
Dagens Roundup du inhandlar ska visst inte vara lika kraftfull.
Klorin kan kanske också vara något, den tar i alla fall mossa som Roundupen t.o.m. har problem med.
Ecoplugg = Roundup.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).