mån 27 mar 2023, 19:10#797502Hej! Planterade för ca 20 år sedan igen en liten bit mager åkermark i anslutning till ett skogsskifte med björk. Björken växte bra i början men många har de senaste åren fått en påväxt av mossa/lav och en del björkar har dött. Marken är ganska mager och sandig och jag har en grushåla inom området. Tänkte att det var för torrt som jag fick denna på men den finns även på träd långt ifrån grushålan. Någon som vet varför påväxten kommer eller som har sett/råkat ut för samma sak?
mån 27 mar 2023, 21:10#797525Tror trädet har redan flera år sedan slutat att växa, så lav har inte ramlat ner med nävern eller barken. En växande träd rensar sig själv. Lav indigerar dåligt tillväxt men är ofarligt. 😀
Hannu "Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
tis 28 mar 2023, 05:33#797545I trädgårdar indikerar moss och lavtillväxt dåligt dränerad mark. Annars sprids lav och mossa via vinden och fäster på i stort sett allt som är tillgängligt och frodas om miljön är lämplig, det vill säga tillräckligt fuktig..💦💦🙂👍
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).