Trädslag

Vad är detta för träd?

14 inlägg 7967 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är detta för träd?

Alex G  
#757335 Jag är på gång med att köpa ett stycke mark. I närheten av en å står en liten dunge med träd som jag ännu inte har sett bladen på men jag tog ett foto på den häftiga barken. Är det någon som vet vilket trädslag som har sån här bark?

Jag kommer experimentera med skottskogsbruk på min nya mark och undrar om träden i den här lilla dungen kan vara lämpliga för det.

Tacksam för hjälp!

Alex G



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för träd?

anersimyra  
#757336
Alex G skrev:Jag är på gång med att köpa ett stycke mark. I närheten av en å står en liten dunge med träd som jag ännu inte har sett bladen på men jag tog ett foto på den häftiga barken. Är det någon som vet vilket trädslag som har sån här bark?

Jag kommer experimentera med skottskogsbruk på min nya mark och undrar om träden i den här lilla dungen kan vara lämpliga för det.

Tacksam för hjälp!

Alex G
. Det är en Asp..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för träd?

Älgfoderodlare  
#757341 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för träd?

Ove Lindberg  
#757342 Klibbal?

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för träd?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757343 Asp

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för träd?

Älgfoderodlare  
#757344 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för träd?

jannee  
#757346 Bara såga omkull trädet och du får minst 500 nya rotskott.
Aners har helt rätt, Asp är trädet.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för träd?

Alex G  
#757360 Okej asp verkar vara konsensus. Tack för alla svaren!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för träd?

Alex G  
#757361
Älgfoderodlare skrev:
Tycker också att det verkar vara Asp. De är ju duktiga på att sätta rotskott, så i lämpligt läge o bra mark, så bör du kunna få till så du blir nöjd.
En del säger att rotuppslag av Asp, inte brukar ge någon bra kvalitet på kommande stammar. Men det kan man lösa till viss del genom hur man sköter dom.
Jag har stora stråk med rotuppslag av Asp, som under flera år betats av Älg. Nu när de som blivit störst o Älgstammen minskat. Så har jag börjat stamkvista o röja bland stammarna. De är ju rel. snabbväxande o kan ge bra volym på kortare tid än andra trädslag. Om jag inte misstar mig, så har du redan en hel del rotuppslag i bakgrunden på bilden av "dina" Aspar. Jag får även en del Gran inne i denna "djungel" av Asp. Så de kan nog också fungera som skärm för att få upp Gran eller ev. exoter.


Väldigt intressant! Jag har fått höra att ju snabbare tillväxt desto sämre ved, det låter ju lite som det du säger också med rotuppslagen på asp. Det är nog därför som jag vill experimentera mig fram, för att se vad som verkar fungera bäst till vad. Jag tänker att det funkar säkert bra nog till störar och gärsgårdsstänger eller till vinterbete för får eller liknande, även om det inte blir så tät ved att elda med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för träd?

jannee  
#757362 Bränslevärdet på asp är inte speciellt högt, å andra sidan är det bra med asp i pannan, den blir nämligen ren och fin.
Asp är ett utomordentligt bra virke i ladugården, som golv på skullen, klarar bra den fukt som alltid blir i ladugårdar.
Ypperligt även som sticks till tak.
Nackdelen med rotskotten från asp är att de inte sällan blir röta i trädet längre fram.
Asprötter har en vidunderlig förmåga att leta/finna vatten, tränger lätt in i skarvarna på betongrör.
En stor asp har ett vidlyftigt rotsystem som sträcker sig ut över flera hundra kvadratmeter.
Man ska ALDRIG ha någon asp i närheten av ett hus dränering, för eller senare har asprötterna letat sig ner i dräneringssystemet.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för träd?

anersimyra  
#757366
Alex G skrev:
Älgfoderodlare skrev:
Tycker också att det verkar vara Asp. De är ju duktiga på att sätta rotskott, så i lämpligt läge o bra mark, så bör du kunna få till så du blir nöjd.
En del säger att rotuppslag av Asp, inte brukar ge någon bra kvalitet på kommande stammar. Men det kan man lösa till viss del genom hur man sköter dom.
Jag har stora stråk med rotuppslag av Asp, som under flera år betats av Älg. Nu när de som blivit störst o Älgstammen minskat. Så har jag börjat stamkvista o röja bland stammarna. De är ju rel. snabbväxande o kan ge bra volym på kortare tid än andra trädslag. Om jag inte misstar mig, så har du redan en hel del rotuppslag i bakgrunden på bilden av "dina" Aspar. Jag får även en del Gran inne i denna "djungel" av Asp. Så de kan nog också fungera som skärm för att få upp Gran eller ev. exoter.


Väldigt intressant! Jag har fått höra att ju snabbare tillväxt desto sämre ved, det låter ju lite som det du säger också med rotuppslagen på asp. Det är nog därför som jag vill experimentera mig fram, för att se vad som verkar fungera bäst till vad. Jag tänker att det funkar säkert bra nog till störar och gärsgårdsstänger eller till vinterbete för får eller liknande, även om det inte blir så tät ved att elda med.

Bandporiga trädslag såsom Ek, Ask och Alm blir hårdare ju snabbare de växer men tillväxthastigheten på de övriga ströporiga trädslagen har ingen större inverkan på virkeskvaliteten..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för träd?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757379
Alex G skrev:Jag har fått höra att ju snabbare tillväxt desto sämre ved, det låter ju lite som det du säger också med rotuppslagen på asp.

Du har nog inte hört fel men den utsagan gäller ju oftast barrträd. Här på västkusten pratar vi ibland om "balsagranar", dvs, granar med mycket breda årsringar och en låg densitet och hållfasthet på virket.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för träd?

Älgfoderodlare  
#757380 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för träd?

Älgfoderodlare  
#757418 ..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).