Trädslag

För mycket främmande trädslag

7 inlägg 4737 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

För mycket främmande trädslag

Kobbelgaard  
#747478 Det gäller att anpassa sin skog för det nya kommande klimatet. Det vet alla som läsar Skogsforum eller skogstidningar.
I framtiden blir det mycket mindre granskog och kanske i stället mycket mer lövdominerad skog.

Som dubbelcertifierad får max 5% av den produktiva skogsmarken planteras med främmande trädslag.
Men är inte detta ett problem?
Hybridlärk, hybridasp och douglas blir ett allt mer populärt alternativ till gran, fast på bara 5% av marken, för att dom räknas som främmande trädslag.
Tall går inte och plantera på granmark och ek og ask måste bakom stängsel. Men ska vi bara plantera björk då, eller blir det kanske möjligt och ha mer än 5% främmande träslag på sin mark som certifierad?

Hur tänker ni andra?



   TS
Avatar Fallback

Re: För mycket främmande trädslag

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747479 Nya rön flyttar kraftigt gränsen för vilket SI som tall lämpar sig på. När det gäller lärken så finns även europeisk och sibirisk som visserligen inte växer som hybriderna men fortfarande hävdar sig mot gran och tall.
Ska du ha bättre sorter av björk så får du gör som med ädellöven och hägna.
Nedåt dina trakter så ska det nog tillbaka med en hel del ädellöv i markerna. Som marknaden ser ut nu så är ek och ask roligare än bok.

Avatar Fallback

Re: För mycket främmande trädslag

isteskog  
#747480 Där jag bor kan jag sätta hur mycket lärk jag vill! Sibirisk lärk räknas som inhemsk. 😎

Avatar Fallback

Re: För mycket främmande trädslag

r93  
#747483
Kobbelgaard skrev:Det gäller att anpassa sin skog för det nya kommande klimatet. Det vet alla som läsar Skogsforum eller skogstidningar.
I framtiden blir det mycket mindre granskog och kanske i stället mycket mer lövdominerad skog.

Som dubbelcertifierad får max 5% av den produktiva skogsmarken planteras med främmande trädslag.
Men är inte detta ett problem?
Hybridlärk, hybridasp och douglas blir ett allt mer populärt alternativ till gran, fast på bara 5% av marken, för att dom räknas som främmande trädslag.
Tall går inte och plantera på granmark och ek og ask måste bakom stängsel. Men ska vi bara plantera björk då, eller blir det kanske möjligt och ha mer än 5% främmande träslag på sin mark som certifierad?

Hur tänker ni andra?


Jag tänker helt enkelt på vad man tror träden kommer användas till, inom lövskogen så ser jag bara ek som skulle vara värt att satsa på då det betalar sig bra, men där talar ju tiden emot.

Övriga som bok, björk, asp etc är ju väldigt dåligt timmerpris på, likaså är det svårt att få upp dessa till bra timmerkvalite.

Visst det går naturligtvis att göra sig bra med pengar på diverse specialsortiment.

Men vad som efterfrågas om 50-100 år är omöjligt att svara på nu, men vi vet att det har byggts hus av tall och gran sedan man smidde den första yxan, likaså har vi byggt båtar av ek!

Så jag kör på tall och gran i huvudsak, sedan kommer det ju naturligt med diverse lövträd här och där.
Senast redigerad av r93 mån 07 feb 2022, 19:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: För mycket främmande trädslag

r93  
#747484
isteskog skrev:Där jag bor kan jag sätta hur mycket lärk jag vill! Sibirisk lärk räknas som inhemsk. 😎


Vad är det för pris på lärktimmer?

De som jag har hjälpt att bygga altaner i lärk har virket varit av bedrövlig kvalitet!

Avatar Fallback

Re: För mycket främmande trädslag

alias  
#747487
r93 skrev:
isteskog skrev:Där jag bor kan jag sätta hur mycket lärk jag vill! Sibirisk lärk räknas som inhemsk. 😎


Vad är det för pris på lärktimmer?

De som jag har hjälpt att bygga altaner i lärk har virket varit av bedrövlig kvalitet!


Södras lista för AU i Långasjö VO från 1/8 2021 säger 470-565 kr/m3fub för lärktimmer (antar att det gäller hybridlärk även om det ej framgår specifikt), beroende på toppdiameter. Längdkorrektion och certifieringspremie tillkommer.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: För mycket främmande trädslag

r93  
#747488
alias skrev:
r93 skrev:
isteskog skrev:Där jag bor kan jag sätta hur mycket lärk jag vill! Sibirisk lärk räknas som inhemsk. 😎


Vad är det för pris på lärktimmer?

De som jag har hjälpt att bygga altaner i lärk har virket varit av bedrövlig kvalitet!


Södras lista för AU i Långasjö VO från 1/8 2021 säger 470-565 kr/m3fub för lärktimmer (antar att det gäller hybridlärk även om det ej framgår specifikt), beroende på toppdiameter. Längdkorrektion och certifieringspremie tillkommer.

MVH
Alias


Oj!! Det var riktigt dåligt!

Tack för svar!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).