Trädslag

Bästa trädslag för rökning av ost?

6 inlägg 5738 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa trädslag för rökning av ost?

Becca  
#737278 Gjorde egentligen ett konto endast för att fråga detta så here we go:

Jag och min partner fick nyss en idé medans vi åt rökt ost att vi borde fan göra det själva då vi har tillgång till kallrökningsutrustning. Letade på Google och hittade en massa amerikanska sidor där dom hade mestadels träd som inte finns här i Sverige och än mindre här uppe i Norrbotten. Hittade dessutom denna tråd härifrån men den pratade mest om olika kött och det känns som att de träslagen inte kanske passar lika bra för ost?

Så tänkte egentligen bara fråga ifall någon här har erfarenheter om att röka ost själva och går det att använda träd som finns här uppe (typ björk, en, asp osv.)?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa trädslag för rökning av ost?

Granstorp  
#737281 Har själv endast använt Al vid rökning? Björk ska du nog undvika, speciellt med nävern kvar! Jag hade nog provat att köpa rökflis, vet att Weber har olika sorters blandningar! Finns ju även rökbriketter!

Avatar Fallback

Re: Bästa trädslag för rökning av ost?

tallen100  
#737283 Al är väl det bästa, sälg och rönn ska väl oxå va bra, å björk går fint att röka med, men näver och bark måste bort.

Användarvisningsbild

Re: Bästa trädslag för rökning av ost?

rokon  
#737286 Har själv endast rökt fisk, men kan väl ge lite kunskap om vad jag använt, för själva rökens skull, då tycker jag de yttre 2 -3 dm av grangrenar som skall ha friska gröna barr, de tas från äldre granar som står där solen når dem med yviga grenar som som man klipper av delar av topparna med sekatör, dessa granar ansas sedan i många år på liknande vis allt efter nya förgreningar växer ut, men ej för hårt på en och samma gran.
Granriset ger en god röksmak och mycket rök som ej är så bitter som den enris ger, vill man ha lite mer beskbitter smak så kan man ju lägga till en liten grenbit med enris. Tugga på ett enbär först, det är något av den smaken enris ger.
Man börjar ju med bara lite ved som får ge en glödbädd att lägga det färska granriset på, och är mycket sparsam med tillflödet av luft så att det ej blir en ohejdad brand.
Nu säger du att ni har en kallrök, jag har använt mig av en varmrök.
Annars så är det väl bara att testa vidare, men prova gärna med det jag föreslog, även om jag ej provat röka ost.

Användarvisningsbild

Re: Bästa trädslag för rökning av ost?

Sne4  
#737297 al och äpple fungerar utmärkt tycker jag, det är vad jag har provat. Något som jag inte provat är syren som ska ge en mild smak. Det och surkörsbär ska kapas i vinter så får vi se vad smaklökarna tycker om det nästa år.

Användarvisningsbild

Re: Bästa trädslag för rökning av ost?

Daniel Ivarsson  
#737333 Jag har testat att röka kallröka ost, gouda tycker jag funkar bäst, hellst en med hög fetthalt. Efter rökning är det bra att vaccumpacka osten och lägga den i kylskåpet en vecka. Då drar smaken in och sitter djupare.
Barkad sälg, gott.
Hickory, blä på alla vis.
Barkad Syrén, riktigt gott.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).