Trädslag

Sitkagran

11 inlägg 4951 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sitkagran

Skogsteknikern  
#723318 Jag håller på att röja ett sitkabestånd. Jag upplever att sitkan sätter skott från sina rötter. Det kan vara så långt som 20 cm från stammen som det kommer upp ett skott. Jag uppmärksammade samma sak för några år sedan när jag röjde ett sitkabestånd och hade då kontakt med en vid våra lärosäten. Han kunde inte förklara varför. Är det någon som uppmärksammat detta mer än jag?



   TS
Avatar Fallback

Re: Sitkagran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723331 I Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

Skogsteknikern  
#723333 Jadå, det är i södra Småland

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

SkogsBasse  
#723336 Ska kolla nästa gång jag besöker våra sitkagranar.

Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

Vedproducent  
#723345 Vattskott från ytliga rötter? Sitkagranen har ju förmåga att bilda vattskott. Jag har några stora med mycket vattskott. Har inte tänkt hur det ser ut nära stammen på rötterna.

Avatar Fallback

Re: Sitkagran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723378 Mina sitkaplantor frös bort för snart 10 år sedan. Från en del sköt det upp nya skott från roten. Är det sånt du tänker på?

Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

Sjögården  
#723412 Har testat ett par hektar sitka på relativt fuktig mark trots att jag bor på ostkusten med för lite nederbörd för det trädslaget.
Orsaken är att vanlig gran blir barkad uppifrån och ner av kronhjort.
Sitkan att utvecklas rätt bra så här långt men har betats och fejats av både dov och kron ungefär som hybridlärken.
Lite oväntat med de stickiga barren.
I bestånden i närheten har vi röjt och förstagallrat och prioriterat björken då varenda gran är barkad.
Man får ständigt lära nytt… 😉

Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

Skogsteknikern  
#723541 Det kommer upp två tre stammar vid roten och kan vara så långt som 2 dm.från stammen. Ofta är de lika höga som huvudstammen, dvs den som jag plantetat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

Skogsteknikern  
#723922 Här har jag tagit bild där det kommit upp en extra stam

   TS
Avatar Fallback

Re: Sitkagran

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723925 Har samma problem här. och även om man röjer bort extrastammarna så dör de inte utan lever vidare.

Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

SkogsBasse  
#725161 Kollade idag, och där var inga rotskott.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).