Trädslag

Skötsel av lärk

29 inlägg 9120 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skötsel av lärk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722657 Var ute och inspekterade lärkplanteringen. Denna makalösa växtsommar har gjort underverk. Jag blev att minnas "isteskog" s ord om att inte ge upp för tidigt.
Till och med de plantor vi satt torrsommaren har i en del fall kommit tillbaka. Samtidigt är lövupslaget massivt innanför stängslet så nu räcker inte sekatör till längre.
Ska ut med röjsåg snarast!
Några bilder att glädjas av.
1628415276_20210808_090912.jpg
1628415271_20210808_090922.jpg
1628415266_20210808_091735.jpg
1628415260_20210808_092138.jpg
1628415245_20210808_094948.jpg

Avatar Fallback

Re: Skötsel av lärk

Icegrip  
#722661 Kul med uppdatering! 👍 Hej Ja, årets sommar har verkligen varit gynnsam för växtligheten, iaf här i Västerbotten. Håller helt med om lärkens förmåga till återhämtning.

Avatar Fallback

Re: Skötsel av lärk

isteskog  
#722667 Härligt att se, Uven! 😀 Nu har du många års förundran över lärkens förmåga att växa fort framför dig.....

Användarvisningsbild

Re: Skötsel av lärk

Älgfoderodlare  
#722760 Kan bara hålla med, i år har nog det mesta vuxit mer än vanligt. O Lärk verkar vara något extra ! Lycka till "Uvskogen" ! Får man fråga om det på någon av bilderna som är de Lärkar som jag "bytte" med dig ?

Användarvisningsbild

Re: Skötsel av lärk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722780
Älgfoderodlare skrev:Kan bara hålla med, i år har nog det mesta vuxit mer än vanligt. O Lärk verkar vara något extra ! Lycka till "Uvskogen" ! Får man fråga om det på någon av bilderna som är de Lärkar som jag "bytte" med dig ?

Jodå, de allra högsta är från den omgången. 😀 Men jag tror också att flera av de små kommer därifrån. Platsen de växer på tyder på det. Verkar som om de la sig i vila torrsommaren och kom igen i år först.
Om nu lärk, eller träd i allmänhet, kan göra så 🤔

Användarvisningsbild

Re: Skötsel av lärk

Älgfoderodlare  
#722823
Uvskogen skrev:
Älgfoderodlare skrev:Kan bara hålla med, i år har nog det mesta vuxit mer än vanligt. O Lärk verkar vara något extra ! Lycka till "Uvskogen" ! Får man fråga om det på någon av bilderna som är de Lärkar som jag "bytte" med dig ?

Jodå, de allra högsta är från den omgången. 😀 Men jag tror också att flera av de små kommer därifrån. Platsen de växer på tyder på det. Verkar som om de la sig i vila torrsommaren och kom igen i år först.
Om nu lärk, eller träd i allmänhet, kan göra så 🤔


- Ja, nu vet jag ju inte om det gäller generellt alla arter. Men många av de som jag "omplacerat" alt. satt som plantor av utländsk härkomst. Har ju som oftast stått still i 2 - 3 år innan de har börjat sätta fart. Jag tror nog att det då beror på att de behöver etablera ett tillräckligt stort rotsystem, som kan ta upp näring o vatten i den mängd för just den artens tillväxt, innan trädet kommer igång. Har flera arter som under några år stått o stampat, för att sen ta rejäl fart i tillväxten. När det gäller Lärk, så har ju även jag ett antal av samma sort. Där det skiljer sig rätt mycket i tillväxt, beroende på VAR jag har planterat resp. planta. Jag upplever ju att man kan ha en viss art att på så vis lite beskriva både ståndort o vattentillgången på en o samma föryngringsyta, o har därför spridit en del olika arter över hyggen på skilda platser för att kunna se skillnaderna i tillväxt. Kul med lite bilder ! Jag ska nog göra en liten återkoppling till plantskolan o höra om de ev. även har några andra köpares erfarenheter.

Avatar Fallback

Re: Skötsel av lärk

torpöbo  
#811643 Följer tråden med intresse. Skulle lärk vara ett alternativ i Norrbotten på mellangod bonitet i stället för björk o gran?

Vilka provinenser rekomenderas I Norrbotten?

Användarvisningsbild

Re: Skötsel av lärk

stackenas  
#811653 https://www.skogskunskap.se/cd_20180103 ... lantor.pdf

Tänker att det är sibirisk lärk som gäller i de trakterna. Har själv skogen i södra Sverige och följer mina hybridlärkar med stort intresse. De är 5 år nu och har växt ikapp en granplantering intill som är ca 10 år äldre.

Avatar Fallback

Re: Skötsel av lärk

torpöbo  
#811660 Länken tar bara upp härkomst Ivanov och Raivola. Där det avråds från Ivanov i norra Sverige.

Skulle gärna vilja ha en sammanställning av alla härkomster av plantmaterial.

Användarvisningsbild

Re: Skötsel av lärk

skogshare  
#811667 Vill här gärna rekommendera jägmästare Erik Edlunds arbete om den sibiriska lärken enligt nedanstående. Erik Edlund var under många år skogsvårdschef hos Mo och Domsjö och Uddeholm.

Den sibiriska lärken i Norrland och Dalarna som skogsträd och industriråvara / Erik Edlund.

Edlund, Erik (författare)
Publicerad: 1966
Svenska.
Ingår i: Sveriges skogsvårdsförbunds tidskrift.- 0371-2907. ; 1966, h. 5, s. 461-519

Avatar Fallback

Re: Skötsel av lärk

Icegrip  
#811670 Torpöbo - jag har satt lärk från ursprung Metsä-Ihala, Kiwimäki och Ivanov. Alla har vuxit bra.

Detta är Västerbottens kustland.

Gå in på denna sida om du vill se utbredning för de finska fröplantagerna och klicka på respektive fröplantage för att se utbredning.

https://www.ruokavirasto.fi/sv/vaxter/f ... plantager/

Användarvisningsbild

Re: Skötsel av lärk

Rättselarn  
#811677 Jag planterade lärk i Norrbotten år 2000, ca 50 km in från kusten. Fröplantagen skulle enligt uppgift ligga i Sodankylä nästan längst upp i Finland.
Plantorna växte "som ogräs" och var ca 4 meter höga efter 6 år. Sedan dog samtliga toppskott ett par år, men startade senare om igen med bra tillväxt.
Problemet med toppskotten misstänker jag kan ha att göra med att marken inte riktigt lämpar sig för lärk. Lite väl mycket mjäla och risk för att tjälen vissa år inte hunnit släppa taget innan tillväxten sätter fart.

Avatar Fallback

Re: Skötsel av lärk

torpöbo  
#811691
Rättselarn skrev:Jag planterade lärk i Norrbotten år 2000, ca 50 km in från kusten. Fröplantagen skulle enligt uppgift ligga i Sodankylä nästan längst upp i Finland.
Plantorna växte "som ogräs" och var ca 4 meter höga efter 6 år. Sedan dog samtliga toppskott ett par år, men startade senare om igen med bra tillväxt.
Problemet med toppskotten misstänker jag kan ha att göra med att marken inte riktigt lämpar sig för lärk. Lite väl mycket mjäla och risk för att tjälen vissa år inte hunnit släppa taget innan tillväxten sätter fart.


Skulle du satt plantor med annat ursprung idag? Hur ser beståndet ut idag efter att dom "startat" om.

Användarvisningsbild

Re: Skötsel av lärk

Rättselarn  
#811709 Det ser bra ut idag. Jag duger inte till att se någon defekt idag. Skulle utan tvekan kunna använda samma sort igen. Lärken växer i en riktig blandskog där det är dags för gallring. Har börjat städa upp bland björken och sedan tänkte jag ta ut lite gran. Kan bli trevligt med en blandning av lärk och tall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).