Trädslag

Ask ? Går den att föryngra med sticklingar ?

9 inlägg 6290 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ask ? Går den att föryngra med sticklingar ?

Älgfoderodlare  
#717528 ...


Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ask ? Går den att föryngra med sticklingar ?

Ekman  
#717567 Jag tror på att hålla på dem ett år till i kruka hemma. Jag tror utöver frost etc att uttorkning är en stor risk på vårkanten som du kan slippa vara fullt så orolig för om du planterar sen nästa vår istället. Även om bladen kommer sent så går det bort mkt vatten genom barken tror jag.

Jag tycker att småplantor av löv sällan blir ngt med. Men har de fått växa till sig lite går det bättre även om det är bökigare att plantera

Användarvisningsbild

Re: Ask ? Går den att föryngra med sticklingar ?

Älgfoderodlare  
#717574 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ask ? Går den att föryngra med sticklingar ?

Suneland  
#717578
Älgfoderodlare skrev:Jag har fått möjligheten att ta sticklingar av Ask. Moderträdet växer i Älvdalen o hade en stor mängd stubbskott som jag klippt i lagom längder. De har stått i vatten under några veckor o alla har utvecklat skott med löv på. På många av sticklingarna har det börjat bildas rotanlag i barken med små vita knölar så jag ska snart plantera dem i krukor. Frågan är om man ska chansa på att plantera ut dom nu i höst eller vänta till våren. Jag har en mycket bra jordkällare där jag övervintrat mycket plant i flera år med bra resultat. Ask är väl inte ett trädslag som egentligen ska kunna gå till här uppe, men då moderträdet som står i Älvdalen har växt mycket bra o flytten inte är så lång så ska jag ändå försöka. Tanken är ju först o främst att de ska få bli lite av "amträd" i mina andra försöksodlingar med nya arter. Mest för att de ska ge en mer näringsrik humus o för att de borde kunna gå bra ihop med de flesta Gransorter då de också ska ha lite högre pH värde i marken. De kommer att planteras på gammal åkermark med bra mullhalt o en del lera i jorden. Men frågan är nu i höst eller nästa vår ? Risken med uppfrysning / vårfrost som tar sin tribut kontra att de överlever en vinter i jordkällaren. Någon som planterat Ask o hur borde jag göra ?


Jag gjorde ved på en stor Ask som en kamrat hade fällt hemma på sin gård strax utanför Ånge. Enorma årsringar var det i den då den växt i ett mycket gynnsamt aöderläge brevid en ladugård på en kulle.
Han tog ned den för att den var så stor att den kunde nå fram till boningshuset om den skulle blåst omkull.

Användarvisningsbild

Re: Ask ? Går den att föryngra med sticklingar ?

Älgfoderodlare  
#717585 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ask ? Går den att föryngra med sticklingar ?

Brozzlaren  
#717587 Det går nog, Risken är torka. Jag brukar klippa botten på ett par petflaskor o trycka ner ett par st invid stammen. Ta en vattenkanna i var näve när du tar kvällspromenaden o fyll vid behov, det brukar funka.

Användarvisningsbild

Re: Ask ? Går den att föryngra med sticklingar ?

Brozzlaren  
#717644 Men du ska nog ha en del rötter på gång innan du sätter ut, Bladen är begärliga för viltet och risken är att dom blir uppdragna igen. Råkat ut för det med poppel o salix. När du vattnar så slå i en dl kalk i petflaskan, det mår Yggdrasil bra av.

Användarvisningsbild

Re: Ask ? Går den att föryngra med sticklingar ?

Älgfoderodlare  
#717645 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ask ? Går den att föryngra med sticklingar ?

norrskog  
#769963 Om du har petflaskor så gödsla med eget urin i mellan åt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).