Trädslag

Några för mig okända träd/buskar

6 inlägg 2865 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Några för mig okända träd/buskar

Jocke91  
#714833 Det växer lite spännande träd/buskar här som jag inte riktigt vet vad det är. Om någon kan hjälpa mig att identifiera dessa så är jag tacksam.

Här kommer den första som jag misstänker kan vara någon typ av fågelbär.
$matches[2]
$matches[2]


Nummer två liknar hägg i barken och växtsätt men har inte riktigt fått löv när häggen blommar och löven är märkbart mindre än häggens. Jag kan försöka ta bättre bilder på den om behov finns. Vill minnas att den blommar med ganska snart efter att den satt löv.
1622492958_20210523_102544.jpg
1622492957_20210523_102411.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Några för mig okända träd/buskar

anersimyra  
#714834 Den blommande växten ser ut att vara en häggmispel..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Några för mig okända träd/buskar

Jocke91  
#714969 Tack 👍
Det kan stämma på bägge växterna vad det verkar. Finns många likheter nu när den andra växten börjat få löv som den ska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Några för mig okända träd/buskar

Västgötamulle  
#815277 Den andra hade kunnat vara brakved

Användarvisningsbild

Re: Några för mig okända träd/buskar

anersimyra  
#815279
Västgötamulle skrev:Den andra hade kunnat vara brakved

Appen flora Incognita anger mycket riktigt brakved med 70 procents säkerhet på bild nr 2..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Några för mig okända träd/buskar

SkogsBasse  
#815303 Flora Incognita var en bra app, identifierade buskarna jag krigar med som Häckspirea. Helt otroligt dryg att bliv av med, har kört ner den med röjsågen ett par gånger per år men den bara kommer tillbaka och brer ut sig. Nu tog jag till med stora kanon och skrapa av marken med frontlastaren på traktorn. Sen ska jag plocka ut rötterna och bränna dem 😤

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).