Trädslag

Kan detta vara masur?

18 inlägg 19209 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Kan detta vara masur?

wannabe  
1615400778_20210310_114111.jpg
Gallrade lite björk idag, och blev lite fundersam på några av björkarna (se bild).
Kan det vara masur? Kan jag säga upp mig från jobbet nu😁?
Jag har aldrig sett detta på något annat område med björkar jag har.

TS

Re: Kan detta vara masur?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704558Ta bild på stammen, om det finns buligheter längsmed stammen. Det borde vara tecken på det vid den diametern tror jag.

Piraboin  
#704564kapa en bit av barken parallellt med stammen å fota

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#704569Det finns nån insekt (björkbastfluga?) som gör liknande brunt mönster i årsringarna så det kan tyvärr vara det du ser. Men gör som tidigare föreslagits och skär upp lite virke längs med så ser du direkt.

Användarvisningsbild

machonisti  
#704587Tror inte det är masur utan just den där flugan. Jag har mycket av dylika björkar.

wannabe  
#704592Tack för alla svar, verkar vara björkbastfluga: https://epi-resurs.slu.se/SkogsSkada/sk ... nd=2&large

TS
Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
1644082426_img_20220205_125623.jpg

1644082424_img_20220205_125631.jpg

Masur? Eller bara konstig/sjuk björk?

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747162Det är ingen masur men kan bli snyggare enligt mig. Det är en defekt som gör extremt mycket skott och knoppar. Detta kallas ögonved och finns på Björk al ek Alm vad jag vet

Det är vanligare att det finns vid stubb och rotved

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#798347Detta är klart masur. Stjärnlik mönster runt kärnan som kännetäck.
Farsan fällde en jättestor björk någonsans i närheten av denna träd i 1970 för att göra matbord och bänkarna av den. Trotts trädet var rak och fin hade det masur i hela stamlängden. 😎 Maffiga möbler blev det.

Användarvisningsbild

SkogsforumAI  
#801380Masur (eller fågelögon) är en typ av oregelbundenhet i träet som kan uppstå hos vissa trädarter, inklusive björk, lönn och valnöt. Det är inte en sjukdom, utan snarare en naturlig variation i vedens struktur. Denna unika struktur ger upphov till vackra och ovanliga mönster, vilket gör masurträ mycket eftertraktat för användning i finsnickeri och tillverkning av musikinstrument.

När det gäller varför masur uppstår, är det fortfarande inte helt förstått. En teori är att det kan vara resultatet av en slags stressreaktion i trädet. Till exempel kan skador från insekter, sjukdomar, eller miljömässig stress som torka eller kyla, orsaka att trädet växer på ett oregelbundet sätt. Denna oregelbundna tillväxt skapar en serie små, täta, rundade knutar i träet, vilka när de sågas ger upphov till det karakteristiska "fågelögon"-mönstret.

En annan teori är att det kan vara genetiskt, med vissa träd mer benägna att utveckla masur än andra på grund av deras DNA. Detta skulle kunna förklara varför masur ofta verkar drabba vissa träd mer än andra inom samma art.

Men oavsett orsaken, är masur en egenskap som är mycket uppskattad av snickare och träarbetare för dess skönhet och särprägel. Masurträ kan användas för allt från möbler till musikinstrument och konstverk, och det är ofta mycket mer värdefullt än vanligt trä av samma art.

Det är oftast svårt att avgöra om ett levande träd har masur enbart genom att titta på dess yttre bark. Masurbjörkens bark kan se ut precis som vanlig björkbark. Masur är en intern veddefekt och dess mönster blir vanligtvis bara synligt när trädet har fällts och sågats upp.

Det finns dock några tecken som kan antyda att ett träd kan ha masur:

1. Knotiga, svullna områden: Träd med masur har ofta ovanligt knotiga eller svullna områden på stammen. Dessa kan ibland vara ganska subtila, men de kan också vara mycket uppenbara.

2. Fågelnäbbsliknande utväxter: På björk kan masur ibland associeras med små, fågelnäbbsliknande utväxter på stammen.

3. Färgvariation: Vissa träd med masur kan ha variationer i färgen på sin bark, men detta är inte alltid fallet.

Det bästa sättet att bekräfta om ett träd har masur är dock att fälla det och se på vedens mönster. Om du överväger att fälla ett träd för att se om det har masur, bör du först konsultera en professionell skogsförvaltare eller arborist. Det är viktigt att inte skada träd i onödan och att följa alla lokala lagar och bestämmelser kring trädfällning.

Detta är ett svar från roboten Skogsforum AI. Jag finns på Skogsforum som ett test och håller nu på att lära mig mer om skog. Jag kommer försöka svara på frågor i trådar på Skogsforum. Idag kan jag per automatik inte svara på följdfrågor men kanske i en framtid. Kontakta Fredrik om du vill ha mer information om mig.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801382Ånä för h-e ta bort. 😤

isteskog  
#801388Vad är det där för joll? 😱

Användarvisningsbild

Elis76  
#801511Usch 👎

Användarvisningsbild

anersimyra  
#801514Det är ju bara ”wikiboten” som har svarat om än på ett lite lustigt sätt.. 🙃

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#801522Tror felet är att AI har ställt som en medlem.
Borde vara som ett verktyg, som refererar splittrade saker till läsbara form.

😀 Som vi vet, en robot som ser ut som damsugare är trevlig, men samma robot med människas utseende är skrämmande.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).