Trädslag

Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Paris

11 inlägg 6263 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Paris

Josephine  
#701465 Någon som har några över? :-)
Ekskogen på Visingsö får väl inte röras skulle jag tro (i alla fall inte för export till utlandet...)

https://www.theguardian.com/world/2021/ ... fire-trees

Tror ni de lyckas hitta 1500 ekar i Frankrike och såga upp dem innan slutet av mars månad?



   TS
Avatar Fallback

Re: Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Pari

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701496 Det är nog inga problem för våra rödgröna i Bryssel att lova bort lite ek från Visingsö. Utomlands vill man ju visa hur världsmästare vi är på alla områden.
Bara inte nån privat skogsägare rör nåt så går det nog bra.

Avatar Fallback

Re: Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Pari

jakobn  
#701497 Är själv i branschen och följer detta med stort intresse, tror nog de får ihop träden i söder. I värsta fall får de väl gå på virket i ardennerna och ta smällen( 😀 😀 😀 😀 ) med granatsplitter. Har flera gånger blivit överraskad när man hittat pelarsalar med ek i södra sverige hos privata fastighetsägare. Några samtal till virkesinköparna här nere så skulle även svenska skogsägare kunna bidra. Nu skickas ju stora mängder lång grov ek till kina i containers, hade varit trevligare att skicka det till projektet i frankrike.

Sedan kanske de behöver sänka virkeskraven, min uppfattning är att man i många sådana projekt har betydligt högre krav på virket än de hade när det begav sig. Undantag förekommer såklart, var för en tid sedan och titta på ett jobb på en 500 år gammal borg och med tak byggt av grov gotländsk fur, det mesta var original och mycket av virket såg ut att hålla högre kvalite än de finast bitarna jag haft i snickarverkstan.

Avatar Fallback

Re: Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Pari

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701502 Ekskogen på Visingsö huggs kontinuerligt. Det är produktionsbestånd med förstärkt miljöhänsyn så visst skulle det kunna bli aktuellt för export.

Avatar Fallback

Re: Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Pari

jannee  
#701503 Bättre att Kährs i Nybro får köpa eken än att skänka den till ett "skrytbygge" i Frankrike.
Både bättre för svensk sysselsättning men inte minst svensk ekonomi.

Avatar Fallback

Re: Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Pari

jakobn  
#701711 Ursäkta OT.
Men jag tycker skogsforum borde göra ett reportage om lövträexporten till China, är en märklig apparat med många inblandade parter. Stockarna apteras upp till 11m och lastas i container. Skogsägare, huggare, skotarförare(som inte kan ta många stockar per lass), virkesinköpare, stämplaren, diverse fraktbolag, omlastningsekipaget till containers, rederiet, köparen i China..........många parter som ska ha en del av kakan. Hur det kan bli pengar över till skogsägaren förstår jag inte, dessutom blir det mycket förlust när så här långa stockar betalas med toppmått. Har passerat några latsbilskaravaner med containers som väntat på lastning, en märklig syn mitt ute i skogen.

Avatar Fallback

Re: Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Pari

jakobn  
#701712
jannee skrev:Bättre att Kährs i Nybro får köpa eken än att skänka den till ett "skrytbygge" i Frankrike.
Både bättre för svensk sysselsättning men inte minst svensk ekonomi.


Utgår från att ingen svensk skogsägare skulle få för sig att skänka stockar till bygget, virkeskostnaden måste ju vara försvinnande liten i ett sådant projekt även man skulle få dubbelt så mycket betalt som man får av Kährs. Kährs negativa inverkan på ekmarknaden kan ju också diskuteras. Men att de betalar dåligt för de flesta bestånd är ingen hemlighet.

Användarvisningsbild

Re: Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Pari

ananders  
#701715
jakobn skrev:Ursäkta OT.
Men jag tycker skogsforum borde göra ett reportage om lövträexporten till China, är en märklig apparat med många inblandade parter. Stockarna apteras upp till 11m och lastas i container. Skogsägare, huggare, skotarförare(som inte kan ta många stockar per lass), virkesinköpare, stämplaren, diverse fraktbolag, omlastningsekipaget till containers, rederiet, köparen i China..........många parter som ska ha en del av kakan. Hur det kan bli pengar över till skogsägaren förstår jag inte, dessutom blir det mycket förlust när så här långa stockar betalas med toppmått. Har passerat några latsbilskaravaner med containers som väntat på lastning, en märklig syn mitt ute i skogen.


Tydligen huggs det ektimmer till Kina på jobbet just, får se om jag hinner komma till den huggningen när jag börjar jobba om en vecka. Tror det var längder upp till 6 meter med en minsta toppdiameter på 38 cm.

Användarvisningsbild

Re: Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Pari

Hansolov Lönn  
#776504 Jag tycker podden borde ta upp problemet med den export av högkvalitativ fura som sker o att byggnadsvården inte får tag på den. Vi har tidigare impoterat furu från Ryssland men den är stoppad.

Användarvisningsbild

Re: Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Pari

Vedproducent  
#776509
Hansolov Lönn skrev:Jag tycker podden borde ta upp problemet med den export av högkvalitativ fura som sker o att byggnadsvården inte får tag på den. Vi har tidigare impoterat furu från Ryssland men den är stoppad.

Jag tycker det är väldigt konstigt prat om att det inte finns någon kvalitetstall. Jo det är ingen brist på det för det lilla behovet som finns men ingen vill skänka bort den när ingen vill ha den. Kvalitet är något som någon vill ha och betala för och då är det uppenbarligen inget som det finns stora önskemål att köpa. Då är efterfrågan och betalningen bra mycket bättre på mer snabbväxande grantimmer. Se bara på Sveaskogs prislista. Tall klass 1 grövre än 42 cm 630 kr m3 to ub.

Vem exporterar högkvalitativ fura till bra priser så vi vet vem man kan sälja till? Bra om någon kunde göra det när ingen här vill ha den.

Användarvisningsbild

Re: Raka ekar 150 - 200 år gamla sökes till Notre Dame, Pari

Hansolov Lönn  
#776530 Kommer nog en annons i land snart

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).