Trädslag

Vad luktar olika trädslag?

13 inlägg 9971 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad luktar olika trädslag?

Josephine  
#696866 Detta är ju ett spännande trådämne! (jag hoppas det inte redan har skrivits om?)

Lind luktar citron (säger Ulf),

fler förslag på vad du tycker att olika trädslag luktar? :-)

Jag har aldrig slagits av att lukten av nysågat trä skulle likna något annat än nysågat trä, men så har jag i stort sett bara känt lukten av sågad gran, furu och björk... Frågan är om jag skulle känna igen vilket som är vilket i ett blind test?
Ene skulle jag definitivt känna igen. Alla smörknivar som pappa gjort.

Skogsforums nästa tävling på den kommande sommarträffen? (när vi får lov att titta på lövskogsprojektet..)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad luktar olika trädslag?

SkogsBasse  
#696872 Jag tycker ek luktar ättika.

Avatar Fallback

Re: Vad luktar olika trädslag?

tallen100  
#696873 Hägg är lätt att känna igen, luktar kattpiss, fast den räknas väl mer som buske 🤔
Lönn har en speciell lukt oxå, så den känner man igen.

Avatar Fallback

Re: Vad luktar olika trädslag?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696877 Alm luktar gödsel.

Användarvisningsbild

Re: Vad luktar olika trädslag?

Kse  
#696880 Contorta luktar apelsin.

Användarvisningsbild

Re: Vad luktar olika trädslag?

Emanuel90  
#696884 Jag förstår att viltet gillar rönn och oxel, skotten och knopparna smakar precis som mandelkubb tycker jag. Däremot hur virket luktar är jag osäker på

Användarvisningsbild

Re: Vad luktar olika trädslag?

Josephine  
#696897 Ceder! Min morbror har ett gammalt hörnskap med hyllor av cederträ innuti. En lukt som inte gar att ta miste pa°.

Används ocksa i smabitar att lägga i klädskap som malmedel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad luktar olika trädslag?

Sne4  
#696908 äpple och al är ju lätta att känna igen och luktar gott både sågat och när det landar i röken. En bra beskrivning på liknande lukter ger jag mig inte på (historiskt dåligt luktsinne på vissa lukter)

Användarvisningsbild

Re: Vad luktar olika trädslag?

JörgenO  
#696934
Josephine skrev:Ceder! Min morbror har ett gammalt hörnskap med hyllor av cederträ innuti. En lukt som inte gar att ta miste pa°.

Används ocksa i smabitar att lägga i klädskap som malmedel.


Jag upplever att Cederträ är en ganska stor produkt inom kläder/inredning/dofter. Galgar och skoblock, doftblock och påsar att lägga i garderober och byrålådor samt som doftnoter i rakvatten och duschcremer.

Användarvisningsbild

Re: Vad luktar olika trädslag?

Nyborg  
#697005 Jag tycker att asp luktar häst. /Johan 🌳

Avatar Fallback

Re: Vad luktar olika trädslag?

jakobn  
#697122 Rönn luktar som kattpiss.

Sågat en del Tujaplank, lukten påminner om allmänna toaletter, dvs något parfymerat rengöringsmedel blandat med andra saker. Lukten sätter sig i händer och kläder och man springer sålunda runt och luktar avträde i någon dag.

Användarvisningsbild

Re: Vad luktar olika trädslag?

JensSkoog  
#697129
jakobn skrev:Rönn luktar som kattpiss.

Jag gillar doften av rönn. Kan vara att det doftar lite som
kattpiss, men långt undan doften av hägg.
Senn om man gör aquavitglas av rönn, så får drycken
en extra fin smak, definitivt inte piss :wink:
Men ek doftar surt, och det samma gör ask, isär
om man hugger sommarstid.

Avatar Fallback

Re: Vad luktar olika trädslag?

axwell  
#697176
jakobn skrev:Sågat en del Tujaplank, lukten påminner om allmänna toaletter, dvs något parfymerat rengöringsmedel blandat med andra saker. Lukten sätter sig i händer och kläder och man springer sålunda runt och luktar avträde i någon dag.


Hjälpte en granne att bli av några hundra tujor, tänkte på win/win i skogen där jag behövde risa i en sänka.

Lukten var påträngande, tänkte mer på hallonsaft som fått stå framme för länge i stugvärmen. :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).