Trädslag

Ek, Fågelbär och Lönn!

2 inlägg 1846 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ek, Fågelbär och Lönn!

Hanatorp  
#692764 De flesta vet nog att jag har ett hägn. Det är ca 0,8 Ha.

Det stängslades 2014 och planterades 2015

Det var tre trädslag som planterades: Fågelbär, Lönn och Ek.

Jag fick 30 000 i stöd, vilket var ca hälften av kostnaden.
Alla trädslag har överlevt, men eken är suverän och den har inte haft någon avgång. Snarare har Nötskrikan hjälpt till att plantera ekollon som jag samlat där jag bor. Så det har blivit fler

Fågelbäret växer bäst, men har nog haft störst avgångar. Allra sämst har lönnen gått.
Det har skett inbrytning av rådjur, vildsvin och älg. Några allvarliga skador har det aldrig varit.

Ekarna är nu manshöga.
Ihägnet har också mycket rönn och tall kommit.upp. Rönnen har jag försökt bli av med. Tallen hopppas jag skall fostra ekarna att växa uppåt.

Kom gärna med synpunkter.


mvh Hanatorp.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ek, Fågelbär och Lönn!

fax  
#692832 Kul grej! Vi planterade en 0,9 ha betesmark med ek och björk som amträd med 80% stöd från SkS för snart två år sedan. Hägnet håller fortfarande grisar, hjortar och rådjur borta. Det som växer bäst är tistel, örnbräken och slån trots Roundup behandling året innan plantering. Men ek och björk har tagit sig bra. Det blir ett rensande kring ekplantgrupperna under några år. Men då man är arbetsbefriad med ålderns rätt, så kan man pyssla med sånt. Då det finns gamla ekar i området så blir det massvis med självföryngring - dock inte alltid på rätt ställen. Men de går ju att flytta. Fundering - när börjar du hyfsa till ekplantorna för att bilda en stam? Vi planterade 5-7 ekplantor i varje grupp. När ska man börja gallra bort de som inte ska bli kvar? Har inte hittat någon vettig litteratur om hur ekplantor skall hanteras. Får väl kanske gå med i Ekfrämjandet igen....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar