Trädslag

åldersbeständig fasad

7 inlägg 2623 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

åldersbeständig fasad

odd  
#671418 Hej!
Jag håller på att planera ett fasadbyte. Till större del kommer det vara ett underhållsfritt material. Jag vill dock blanda in vissa mindre partier med träfasad. Idén är att ha liggande panel som har måtten 60x40 i en rombisk form. Panelerna kommer att ligga med ca 8 mm mellanrum (springa). Genom den rombiska formen kommer avrinningen bli utåt.
Då jag för övrigt väljer ett åldersbeständigt material, vill jag ha maximal beständighet på träfasaden också. Jag kommer behandla virket.
Om man bortser från ev kostnader, vilken virkesort föreslår ni som fasad till mig?



   TS
Avatar Fallback

Re: åldersbeständig fasad

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671429 Lärk eller kärnfura.

Användarvisningsbild

Re: åldersbeständig fasad

Torbjörn Johnsen  
Avatar Fallback

Re: åldersbeständig fasad

Brorsan  
#671555
odd skrev:Hej!
Jag håller på att planera ett fasadbyte. Till större del kommer det vara ett underhållsfritt material. Jag vill dock blanda in vissa mindre partier med träfasad. Idén är att ha liggande panel som har måtten 60x40 i en rombisk form. Panelerna kommer att ligga med ca 8 mm mellanrum (springa). Genom den rombiska formen kommer avrinningen bli utåt.
Då jag för övrigt väljer ett åldersbeständigt material, vill jag ha maximal beständighet på träfasaden också. Jag kommer behandla virket.
Om man bortser från ev kostnader, vilken virkesort föreslår ni som fasad till mig?


Om du gillar grått.
Använd obehandlat trä till hela fasaden. Furu fasad håller väl minst 50 år. Ek mycket längre.
Norrsidan på lagården var furu, den bytte jag i somras då var den ca 100 år.

Avatar Fallback

Re: åldersbeständig fasad

odd  
#671591
Torbjörn Johnsen skrev:Ett annat alternativ:
Bränt trä (Yakisugi) - nytt intresse för gammal metod

Bränt trä låter intressant. Är det ett speciellt träslag, eller är det en metod på vilket trä som helst. Är det något man kan behandla själv och olika mycket?

   TS
Avatar Fallback

Re: åldersbeständig fasad

odd  
#671592 Skall man välja furu så gäller det att få tag på ett parti som har 100% kärnträ i paketet. Grått skulle kunna vara ok, men med behandling har du bättre koll på färg och nyans.

   TS
Användarvisningsbild

Re: åldersbeständig fasad

Torbjörn Johnsen  
#671597
odd skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Ett annat alternativ:
Bränt trä (Yakisugi) - nytt intresse för gammal metod

Bränt trä låter intressant. Är det ett speciellt träslag, eller är det en metod på vilket trä som helst. Är det något man kan behandla själv och olika mycket?


Det ska nog i första hand vara furu (tall). Det går att bränna själv men går nog åt skapligt med gasol (och tid). Jag gissar att man måste bränna tillräckligt hårt så att man får en tydligt förändrad yta. Det exempel jag såg (se filmsnutt i tidigare inlägg) hade en rejält förkolnad yta som sedan borstades bort med stålborste.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).