TrÀdslag

Cembratall

15 inlĂ€gg 8864 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Cembratall

HannuRöj  
#666705 😀Vi har cembratallar som gĂ„rdstrĂ€d.
VÀxer bra hÀr, Àr bra mot vind, bÀttre Àn gran med för tÀta kvistar. Tunn matta av guldbrun barr Àr vÀlldig hÄllbar, grÀsset vÀxter inte genom mattan om hela Äret. Nu Àr ingen bra kottÄr i Är, jag hittade ingen kott als att ta bilder
- kottarna Ă€r stora med stora frön, liknar jordnötter. Men dĂ„ och dĂ„ kommer bra kottĂ„r, och dĂ„ kommer Ă€ven fĂ„glar som har specifierad om stora frön och Ă€ter de vad Ă€r kvar efter ekorren har hamstrat sina vinterlagret. Är enkelt att odla plantor, sĂ€tter bara frön och tĂ€cker lite.
Helt vÀrdelös trÀslag för virkesproduktion, men kanske nÄgot miljö eller naturvÀrde kan man hitta om denna siberiska smÄtrÀd.



   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Cembratall

Torbjörn Johnsen  
#666708 Intressant!
Vi sÄg mycket weymouthtall (Pinus Strobus) i nordöstra USA. det Àr ocksÄ en fembarrig s k "white pine" precis som Cembran. Den hÀr tallen kallas White pine i staterna och dÀr ansÄg man att virket var bra. Vi besökte ett sÄgverk i Maine dÀr man enbart sÄgade White Pine. Det finns en trÄd och Àven video frÄn det besöket. Det Àr ju intressant om virkeskvalitén skiljer sig sÄ mycket mellan tvÄ ÀndÄ ganska nÀrbeslÀktade trÀdarter.

Hancock Lumber - Amerikanskt tallsÄgverk (video)


AnvÀndarvisningsbild

Re: Cembratall

HannuRöj  
#666762 😀 Virket liknar vĂ€ldigt mycket grova waymonthtall stockar pĂ„ bilden av trave i Hankock -trĂ„d. Dock helstammen av cembran liknar toppdelen av waymonth tror jag..
Cembratall blir gammal och börjar dö innan den har vÀxt bedydligt grövre Àn den pÄ min andra bilden.

Jag sĂ„g en TV -serie om jakt, de besökte i cembra- björk- tall blandskog i Siberien. Han som blev intervjuad var nĂ„gonslags skogsvaktare av federationen och han berettade att sĂ„dd av cembran med tall sĂ€kersteller överlevnad av tall i sibirisk klimat. Jordslag Ă€r finkornig och tĂ€tt dĂ€r i öst om Ural, sĂ„ Ă€r det Ă€r inte enkelt med tallföryngring. đŸ€” Kanske större frö med mer energi hinner vĂ€xt upp djupare rötterna innan vĂ€rme blir för hög..

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Cembratall

Badger  
#793130 LÄter lite kul att ha. Var kan man fÄ tag i plant av Cembra, Korea eller Weymouthtallar?

Avatar Fallback

Re: Cembratall

axwell  
#793219
Badger skrev:LÄter lite kul att ha. Var kan man fÄ tag i plant av Cembra, Korea eller Weymouthtallar?

Kolla pÄ jÀrnvÀgsstationer frÄn den tid dom inte hette nÄgot annat.
HÀr i SörÄker Àr det vanligt med Cembratall i villatrÀdgÄrdar, ursprunget nÀrmast bör vara den nu nedlagda "tÄgstationen".

AnvÀndarvisningsbild

Re: Cembratall

Badger  
#793232 Passar nog pÄ den. Hade inte tÀnkt Äka land och rike i blindo för att stjÀla en plant. Hoppades pÄ tips om nÄgon som har hos sig som vill sÀlja eller eventuellt en plantskola.

Avatar Fallback

Re: Cembratall

axwell  
#793235 Nej du ska inte stjÀla plant, bara kottarna pÄ marken. :mrgreen:

AnvÀndarvisningsbild

Re: Cembratall

Badger  
#793236 Hittade en cembra i en park hÀromdagen och kottarna sitter kvar i kronan och Àr öppnade. Enligt vad jag lÀst mig till sÄ öppnas de dÀr och sedan vittjas de ganska omgÄende av fÄglar och ekorrar. Mycket populÀrt godis. SÄ nedfallna lÀr 99,9% vara tomma. Planerar inga resor över halva landet för att studera tomma kottar, men om du gÄr förbi och hittar oöppnade kottar sÄ sÀg till...

Men mitt huvudspÄr Àr fortfarande att hitta nÄgon som sÀljer plant.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Cembratall

svampbob  
#793239 Jag hittade ett par plantor pÄ ett hygge som jag röjde förra sommaren. Dom var bara nÄgon decimeter höga och jag gissade dÄ pÄ att det var Cembra.
Jag borde ha gjort en gps punkt sÄ att jag hittar dit igen.

Avatar Fallback

Re: Cembratall

hfab  
#793249 Jag kan nog avvara nÄgra Cembrakottar.
Att plocka frÄn marken Àr sÀllan en bra idé. Det kan finnas frö kvar i dom, men jag tror grobarheten inte Àr sÄ bra.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Cembratall

Badger  
#793270
hfab skrev:Jag kan nog avvara nÄgra Cembrakottar.
Att plocka frÄn marken Àr sÀllan en bra idé. Det kan finnas frö kvar i dom, men jag tror grobarheten inte Àr sÄ bra.


Det vore trevligt att prova. Kan du Àven snitta ett par Ärsskott testar jag gÀrna att ympa.

Avatar Fallback

Re: Cembratall

hfab  
#793271
Badger skrev:
Det vore trevligt att prova. Kan du Àven snitta ett par Ärsskott testar jag gÀrna att ympa.
Senast redigerad av hfab mÄn 20 feb 2023, 22:20, redigerad totalt 1 gÄng.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Cembratall

Badger  
#793279
hfab skrev:
Badger skrev:
Det vore trevligt att prova. Kan du Àven snitta ett par Ärsskott testar jag gÀrna att ympa.

Skicka ett PM med adress sĂ„ fixar jag det i sommar 👍


Tack, men ympar brukar man vÀl ta typ nu.

Avatar Fallback

Re: Cembratall

hfab  
#793284
Badger skrev:Tack, men ympar brukar man vÀl ta typ nu.


Vill du betala en dagersÀttning och bil 22mil sÄ fixar jag det i veckan.
Annars gör jag det gratis till sommaren.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Cembratall

Badger  
#793295
hfab skrev:
Badger skrev:Tack, men ympar brukar man vÀl ta typ nu.


Vill du betala en dagersÀttning och bil 22mil sÄ fixar jag det i veckan.
Annars gör jag det gratis till sommaren.


Antog att du hade trÀden runt knuten. Tack, men till sommaren Àr det meningslöst enligt mina ringa erfarenheter av ympning funkar det bara sÄ hÀr Ärs nÀr de Àr i vila.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).