Trädslag

Mörka träslag

11 inlägg 6808 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mörka träslag

Arthur04  
#658259 Tja, har ni några idéer på mörka svenska träslag, för till exempel knivskaft mm. Tycker det skulle kunna vara riktigt schyst med lite mörkare trä istället för det klassiska ljusa svenska träet. Hittills så har jag bara hittat Gullregn som är mörkt här i Sverige, tyvärr så är hela det träet giftigt och går inte att använda till matlagning, så som skärbrädor eller matlagnings redskap. Skulle bli tacksam om tips. 💪

Sånna som man kan köpa från internet som är exotiska träslag kostar skjortan av en... min bild som jag har tagit med på min kniv har ett par mörka träslag, men det var inte Svenska tror jag. Sipo och päronträd. Finns det ens så mörka träslag här i Sverige?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mörka träslag

halvproffs  
#658260 Centrum av rönn och plommonträ är mörkt.

Användarvisningsbild

Re: Mörka träslag

Arthur04  
#658261 Okej, kanske inte så kul att såga ner ett plommonträd haha. Rönn kanske är något att kolla upp, tack för svaret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mörka träslag

Torbjörn Johnsen  
#658276 Gammal sjödränkt ek är mörkt och fint. Kärnvirke av ask kan bli ganska mörkt ibland.

Användarvisningsbild

Re: Mörka träslag

Arthur04  
#658279 Okej tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Mörka träslag

Blivande snickare  
#658280 Alm är mörkt och äppel/ päron/ körsbär lika så 🙂

Användarvisningsbild

Re: Mörka träslag

Arthur04  
#658281 Är inte dom lite sådär ljusbruna? Vill liksom ha riktigt mörkt trä, som på kniven som jag har gjort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mörka träslag

Reymond  
#658363 Svartek som legat i mosse några tusen år är nog det mörkaste du kan hitta. Finns på Blocket ibland.
Djupbehandla trät med epoxi så har du bland det hållbaraste o finaste skaft du kan tänka dej.
Vet dock ej var man kan få det behandlat.

Avatar Fallback

Re: Mörka träslag

FredrikB  
#658365 Fixar du en lika snygg kniv åt mig som på bilden så ordnar jag fram svarteksbitar så du har att jobba med ett tag 🙃 😉

Mvh

Avatar Fallback

Re: Mörka träslag

olli  
#658369 Jag har nog en halv kubikmeter svartek, som jag bärgade för ca 50 år sedan, när jag dök ganska mycket. Eftersom jag inte använder det själv kan jag tänka mig att sälja. Intresserade kan höra av sig via pm.

Användarvisningsbild

Re: Mörka träslag

halvproffs  
#658538 Plommonträ. Hårt och tungt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).