Trädslag

Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

11 inlägg 7575 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

Älgfoderodlare  
#650474
1592223834_cimg2861.jpg
1592223820_cimg2860.jpg
Vi har 2 ganska stora Aspar som står i en del mellan 2 åkermarker. Den ena brukas den andra är gräsmatta. På vår del som är gräsmatta kommer rotuppslag av Asp i massor i en solfjäderform på ca. 180 grader. Har under några år obs. att det varit rotuppslag men som klipps ner under somrarna. Nu ville frugan att att en del skulle vara oklippt för att bevara ängsblommorna som kommer till gagn för Bin etc. När jag kollade så fanns det mellan 15-20 rotslingor in i gräsmattan från de båda Asparna. Det som förvånade mest var längden från träden. Som längst är det ca. 35 m från närmaste Asp till det yttersta rotskotten på flera av rotslingorna. Enl. bilderna så kan man följa rotens linje. Hur vanligt är det att Aspar får denna längd på sitt rotsystem ? Någon annan som har obs. o mätt liknande ? Är rotuppslag av just Asp, ett tillförlitligt sätt att föryngra ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

Fredrik Reuter  
#650478 Hej,
Det är nog inte ovanligt.
När vi förberedde för lövskogsprojektet så plöjde vi upp asprötter minst 20 meter från närmsta asp. Imponerande växtkraft!

Användarvisningsbild

Re: Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

Granstorp  
#650487 Kan meddela att efter en skogsbrand kommer aspskotten upp i tusentals och på dom mest konstiga ställen, så aspen bör ha ett gigantiskt rotsystem!

Avatar Fallback

Re: Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

alias  
#650493 Sök på "Pando", en enda individ av asp i Fish Lake i Utah, USA, som sägs täcka 43 ha.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

halvproffs  
#650495 Kanske tredje trädslaget!?. Ingen markberdning, ingen plantering och växer mycket snabbt. Hägna in området ett måste men det är i många andra fall ett måste också.
Flera som efterfrågar det som ved.

Användarvisningsbild

Re: Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

Älgfoderodlare  
#650504
alias skrev:Sök på "Pando", en enda individ av asp i Fish Lake i Utah, USA, som sägs täcka 43 ha.

MVH
Alias


-Ja, jag har läst om dom också. Det är ju en enorm massa träd som är sammanlänkade via ett o samma rotsystem o räknas idag till världens största levande organism. Och när det gäller ex. Hybridasp så ska man ju inte behöva plantera dessa mer än en gång, sen ska ju rotuppslagen stå för kommande föryngring. Men hur fungerar det med vår egen Aspart o hur väl tar sig rotskotten i mer än en föryngring ? Har en plats på ett hygge där det kommer ett antal rotuppslag från en förmodligen fälld Asp när hygget gjordes för ca. 12 år sedan. Valde att inte plantera där med tanke på rötterna o hur väl Asp plantorna kommer på platsen. Har även själv några Hybridasp plantor som jag satt på olika lokaler, både på rent hygge o på åkermark. Ingen skillnad i tillväxt än mellan dom. Ska bli kul att kunna göra en jämförelse mot vår inhemska Asp här uppe.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

jannee  
#650505 När man eldar med asp blir pannan och rökgångarna krit vita, bränslevärdet är väl lite si och så, framförallt om man jämför med bok eller ek men även med björk.
15 till 20 meter sträcker sig asprötterna gått och väl, även ännu längre om det finns något fuktigt parti långt bort.
Asp men även pil är suveräna träd på att finna vatten och kan lätt ta sig igenom skarvar i betongrör.

Användarvisningsbild

Re: Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

Älgfoderodlare  
#650510
halvproffs skrev:Kanske tredje trädslaget!?. Ingen markberdning, ingen plantering och växer mycket snabbt. Hägna in området ett måste men det är i många andra fall ett måste också.
Flera som efterfrågar det som ved.


På bilden är ett område som jag haft som Älgfoder. Det har betats rätt hårt under några år, främst på vårvintern då Älgen ätit ner Aspen till snödjupet. Det har varit lugnt nu i ett par år o då har den kommit tillbaka rejält. Området är ca. 20 x 100 m o angränsar till min plantering av Douglasgran. Där den både är frostbarriär o betesalternativ som skydd för granarna. Mängden är rätt slående. Man kan med näpperlig möda gå igenom detta bestånd. Aspen står tätare än en fots längd. Klarar de sig nån vinter till får man väl röja fram de bästa stammarna. Snacka om växtkraft o CO2 slukare !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

hobbysnickaren  
#650574 hej , vart i härjedalen håller du till med ditt odlingsprojekt arboretum,
Har du testat att sätta massurbjörk plantor i härjedalen, funderar på att testa på ett litet område själv framöver.

Användarvisningsbild

Re: Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

Älgfoderodlare  
#650587
hobbysnickaren skrev:hej , vart i härjedalen håller du till med ditt odlingsprojekt arboretum,
Har du testat att sätta massurbjörk plantor i härjedalen, funderar på att testa på ett litet område själv framöver.


SÖ Härjedalen. -Nej, jag har inte provat Masurbjörk. Arboretumet var väl tänkt att mest innehålla barrträd för att se vilka som överlever. Att sen vissa lövträdarter kommit med är ju för att dels utveckla biodiversitet men även framtida skogsbestånd som kan vara mer gångbara i framtiden. Jag har inte kollat om ev. Masurbjörk skulle kunna vara aktuellt på våra marker. Vad kräver de för typ av mark ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur stora rotsystem kan Asp ha ?

Älgfoderodlare  
#652268 Såg nu innan gräsklippningen, att det finns mer rotuppslag ca. 6-7 m längre bort än vid de tidigare bilderna. Asparna är ca. 22-23 m höga. Det innebär att de nu har rötter som är ca. 2 ggr trädet höjd.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).