Trädslag

Vilket trädslag?

10 inlägg 5260 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket trädslag?

Ekman  
#649300 Är på kontinenten och eftersom jag gillar lövträd åker det ofta med en och annan liten planta som souvenir, för att sättas på lämplig plats hemma runt gården.

Men vad är det här för något? Ni ser ju att det är i stan så det kan mkt väl vara ngn parkvariant. Bladen känns långa och jag får inte ihop det.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket trädslag?

Torbjörn Johnsen  
#649310 Äkta kastanj?

Avatar Fallback

Re: Vilket trädslag?

alias  
#649312
Ekman skrev:Är på kontinenten och eftersom jag gillar lövträd åker det ofta med en och annan liten planta som souvenir, för att sättas på lämplig plats hemma runt gården.

Men vad är det här för något? Ni ser ju att det är i stan så det kan mkt väl vara ngn parkvariant. Bladen känns långa och jag får inte ihop det.


Med risk för att låta gnällig;

Betänk risken att få med skadegörare i form av t.ex. svampar och insekter som kan etablera sig i landet och gå på inhemska arter.

MVH
Alias (som även ifrågasätter den internationella handeln med bl.a. trädgårdsväxter av samma skäl)

Användarvisningsbild

Re: Vilket trädslag?

Torbjörn Johnsen  
#649313 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Castanea_sativa

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chestnut#/media/File:Châtaignier_120807_1.jpg

Avatar Fallback

Re: Vilket trädslag?

Ekman  
#649321
Torbjörn Johnsen skrev:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Castanea_sativa

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chestnut#/media/File:Châtaignier_120807_1.jpg


Känns som du kan ha knäckt det men tycker bladen inte är riktigt lika mörka och vaxartade, plus att plantorna verkar frösådda snarare än faktiskt sprungna ur en kastanj. På ekar osv brukar man ju hitta ngn liten rest av ekollonet, men ngt sånt har jag inte sett.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket trädslag?

Ekman  
#649325
alias skrev:
Ekman skrev:Är på kontinenten och eftersom jag gillar lövträd åker det ofta med en och annan liten planta som souvenir, för att sättas på lämplig plats hemma runt gården.

Men vad är det här för något? Ni ser ju att det är i stan så det kan mkt väl vara ngn parkvariant. Bladen känns långa och jag får inte ihop det.


Med risk för att låta gnällig;

Betänk risken att få med skadegörare i form av t.ex. svampar och insekter som kan etablera sig i landet och gå på inhemska arter.

MVH
Alias (som även ifrågasätter den internationella handeln med bl.a. trädgårdsväxter av samma skäl)


Tanken har slagit mig och förr har jag bara flyttat plantor inom Sverige. Några idéer vad man kan göra för att riskminimera?
Jag kanske helt enkelt borde strunta i det.
Men jag har ju små plantor av bok, alm, ek, lind och tydligen äkta kastanj som står i en låda på baksidan så vore kul om man kunde göra ngt med dessa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket trädslag?

Ekman  
#649337 Bjuder på några bilder på en växt som jag tycker ofattbar att folk köper för prydnad. Murgröna!
Växer frodigt i såväl trädgård som skog och verkar långsamt strypa buskar men även rejält stora träd, av det jag sett är det främst ek som mår riktigt dåligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket trädslag?

alias  
#649340
Ekman skrev:
alias skrev:
Ekman skrev:Är på kontinenten och eftersom jag gillar lövträd åker det ofta med en och annan liten planta som souvenir, för att sättas på lämplig plats hemma runt gården.

Men vad är det här för något? Ni ser ju att det är i stan så det kan mkt väl vara ngn parkvariant. Bladen känns långa och jag får inte ihop det.


Med risk för att låta gnällig;

Betänk risken att få med skadegörare i form av t.ex. svampar och insekter som kan etablera sig i landet och gå på inhemska arter.

MVH
Alias (som även ifrågasätter den internationella handeln med bl.a. trädgårdsväxter av samma skäl)


Tanken har slagit mig och förr har jag bara flyttat plantor inom Sverige. Några idéer vad man kan göra för att riskminimera?
Jag kanske helt enkelt borde strunta i det.
Men jag har ju små plantor av bok, alm, ek, lind och tydligen äkta kastanj som står i en låda på baksidan så vore kul om man kunde göra ngt med dessa.


Har tyvärr inget bra svar på hur man minimerar riskerna, förutom att låta bli att ta med sig växter hem.

Kanske finns någon på forumet som är duktig på växtpatologi och som vet vad som gäller vid import?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vilket trädslag?

alias  
#649343
Ekman skrev:Bjuder på några bilder på en växt som jag tycker ofattbar att folk köper för prydnad. Murgröna!
Växer frodigt i såväl trädgård som skog och verkar långsamt strypa buskar men även rejält stora träd, av det jag sett är det främst ek som mår riktigt dåligt.


Farsan har ett liknande problem på ett skifte han köpte, där föregående ägares fru slängt ut kaprifol på en gammal trädgårdstipp i skogen. Det eländet klättrar/klänger också på trädstammarna och verkar strangulera träden om man inte skär av revorna då och då.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vilket trädslag?

TrädHåkan  
#747135 Både murgröna och vildcaprifol är om jag inte missminner mig naturligt förekommande arter. Skadan på större träd är vanligen marginell. Mångfald gynnas man kan undra vad det gigantiska problemet är. Naturligtvis går det utmärkt att kapa det som misshagar en.
Så vitt jag vet så har de negativa effekterna av kastanjeodling i västeuropa uteblivit. Trädet har odlats i Frankrike och storbritannien sedan åtminstonne romerska ockuoationen, dvs 2000år utan några påvisade negativa följder. Jag tror du tryggt kan plantera äkta kastanj.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).