Trädslag

Arboretum Norr i Baggböle, Umeå

4 inlägg 1965 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arboretum Norr i Baggböle, Umeå

Torbjörn Johnsen  
#648432 Jag hade vägarna förbi Umeå förra veckan och åkte då inom till Baggböle och det arboretum som ligger där. Ett arboretum är en plats där det planteras en stor mängd träd och buskar av olika arter. Det skapas oftast i någon form av utbildnings- eller samlarsyfte och det finns några sådana här anläggningar runt om i landet.

1591273778_385bd3f9-13d4-44b0-a636-e6e487247784.jpeg


Baggböle är annars mest känt för att i rättsprocessen mellan staten och ägarna till Baggböle sågverk (affärshuset Dickson) ha gett namn åt ”Baggböleriet”. Ett verb som från början avsåg olovlig avverkning av statens skog men som senare vidgades till att även beskriva bolagens tveksamma framfart hos privata skogsägare. Men det är en helt annan historia som den som är intresserad kan läsa mer om här.

1591273779_53f56be7-c948-4401-a44e-360b2ec02c40.jpeg


Arboretum Norr drivs av en stiftelse och det omfattar förutom Arboretum i Baggböle även trädsamlingar i Gällivare och kring Skogshösgkolan i Umeå. Stiftelsen bildades i början av 80-talet i ett samarbete mellan Sveriges Lantbruksuniversitet, Ume kommun och Umeå Universitet. Huvudanläggningen ligger i Baggböle och omfattar ett ca 16 ha stort skogsområde intill Baggböleforsen. De första träden planterades i början av 80-talet men det har sedan planterats kontinuerligt här så många av träden som finns i anläggningen är relativt unga.

1591273779_880de5da-5106-4d07-9577-9872a7349f25.jpeg


Området har en naturlig lövskog av björk, asp, sälg och al. Dessa träd huggs bort successivt för att ge plats åt de olika trädslag man planterat. Träden fälls och lämnas vilket gör att det bitvis ser rätt ”stökigt” ut med grova björkar o aspar som ligger och ruttnar.

Asien, Nordamerika...
Hela området är pedagogiskt uppdelat efter geografiska regioner. Typ Östra Nordamerika, Västra Nordamerika, Sibirien, Asien osv. Som hjälp för att hitta finns en interaktiv karta på Arboretum Nords sajt men den kan vara lite svår att navigera efter då man inte ser sin egen position som man ofta gör i en app.

1591273779_c26e4389-9690-4708-b07c-85495b43269f.jpeg


Skyltar saknas
Jag saknade skyltar med artnamn vid de olika träden och buskarna. Skyltar som talar om vad det är man ser. Det finns bra översiktskartor i anläggningen men väldigt få skyltar som beskriver arterna. Det skulle göra mycket för just den pedagogiska delen med fler enkla skyltar vid träden samt lite mer information om de olika arterna. Sen förstår jag att stiftelsen kanske har knappt med resurser och det kunde även spåras i att en del trappor och passager var i dåligt skick. Kommunen och universiteten kanske skulle prioritera upp skötseln av det här intressanta och trevliga besöksmålet? Det skulle nog löna sig i längden.

För den som vill går det utmärkt att bidra med en donation via swish eller bankgiro. Pyntar man in rejält så kan man få sitt namn bland sponsorerna på anslagstavlan!

1591273778_3dbf0c98-1d16-4c52-bb7d-4a2a4dac03bf.jpeg


Här kommer några bilder från besöket. Tyvärr hade jag inte så mycket tid till förfogande så jag försöker nog komma hit igen i sommar. Det finns mer att se!



   TS
Avatar Fallback

Re: Arboretum Norr i Baggböle, Umeå

isteskog  
#648434 Intressant! Det finns kanske möjlighet att odla 20 lövträdsarter ändå i Norrland! Låt vara att en stor del inte är inhemska..... 👍

Användarvisningsbild

Re: Arboretum Norr i Baggböle, Umeå

Torbjörn Johnsen  
#648445 Jag räknade grovt i listan över arter och det finns mer än 100 olika arter av lövträd. Enbart av lönnar finns det 21 olika arter. Så det går att göra en tråd "20 arter av lönn i norra Sverige" 😀 Men skämt åsido så tror jag att det går att hitta 20 arter av inhemska lövträd som i alla fall överlever i den här delen av Norrland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arboretum Norr i Baggböle, Umeå

Palakangas  
#648446
Torbjörn Johnsen skrev:Jag räknade grovt i listan över arter och det finns mer än 100 olika arter av lövträd. Enbart av lönnar finns det 21 olika arter. Så det går att göra en tråd "20 arter av lönn i norra Sverige" 😀 Men skämt åsido så tror jag att det går att hitta 20 arter av inhemska lövträd som i alla fall överlever i den här delen av Norrland.

Träd som överlever är en sak. Om det blir något annat än ett trädgårdspyssel är en helt annan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).