Trädslag

Hassel

8 inlägg 2964 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Hassel

Haze  
#640381Hej,
nån som vet vilken hassel detta är?

Tacksam för svar

TS
Användarvisningsbild

Re: Hassel

anersimyra  
#640387Är det alltså inte vår vanliga Hassel..🤔

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640419Finns tydligen en del: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hasslar

Är det mer än en som är inhemsk?

Hema  
#640434Några sådana klasar hade jag i höstas, men oftast bara 2-3st.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#640500Det där är nog ordinari, inhemsk hassel, Corylus avellana, och hur många nöter det blir på varje kvist, beror på olika faktorer som för dom flesta blommande träd/örter. Typisk med en, två eller ingen om hasselblommarna bröt ut för tidigt och det blev minusgrader eller om sommaren hade varit dårlig.
Några platser i Norge kallades hassel för "natavon" (hopp om nöter), eftersom nöterna uppskattades som lite extra i vardagsmaten. Vi plockade säckar av dom hemma på öen jag vux upp på, när det var bra hasselår, och senn låg nöterna till tork utöver hösten fram emot jul.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640515Heima hadde dei ekstrainntekter,sanka inn nøtter (neter) og selde til den lokale handelsmannen. Kallas nating.
Hassel kallas hatl heima, eg og har hatt inntekt av den, hogde staurar som eg leverte til aluminiumsverket.
Senast redigerad av can mån 27 apr 2020, 18:58, redigerad totalt 2 gånger.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640785Här är en bild på rödhassel, har några såna både i Småland och här nere i Skåne. Kan bli rejält hög, tog ner några på 10 meter.
1588008218_dsc_0392.jpg

Användarvisningsbild

Haze  
#641583Tack för svar folkens, det hjälpte mig!

Mvh Christian

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).