Trädslag

Dränka gran för ökad hållbarhet

27 inlägg 9865 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

JensSkoog  
#637048 Intressant, @anersimyra :-bd
Men den vattenlagring man skriver om här är väl i färskvatten. Undrar om det finns några vetskaplig utredning om virke som har lagrats i salt havsvatten?

Avatar Fallback

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

snedsåg  
#637049
JensSkoog skrev:
snedsåg skrev:Salt kan nog också fylla upp lite. Här uppkommer funderingar på impregnerat är det mindre sprickor på det?

Vem vet :?:

Impregnerat virke vill jag hävda har blivit allt sämrare de sista åren, men det är inte orsakat av impregneringen. :((
Sista terrassjobbet jag gjorde, fick jag sortera bort 20% av det som kom från trälasthandlaren. Vridninar och sprickar och löskvist ska det ju inte vare, men det fanns, och om det torkar innan man får skruvat det, så blir det änn värre. Kan se ut till att sorteringen inte är så hård på det som hyvlas för impregnering. Men, impregnerat virke framstår som mera "dött" än oimpregnerat, så när det ligger där fastskruvat, så spricket det inte så mycket som oimpregerat skulle göra om det står obehandlat.

Och det är redan tort när det impregneras. Glömde det

Avatar Fallback

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

snedsåg  
#637050
anersimyra skrev:https://www.st.nu/artikel/vattenlagrat-virke-kan-bli-som-en-disktrasa. Så var det med det.. :shock:
Tiden kan ju ha betydelse här också

Användarvisningsbild

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

micho  
#637054 Shou Sugi Ban kanske vore något :)
Dvs bränn och olja granen.
Senast redigerad av micho sön 12 apr 2020, 11:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

JensSkoog  
#637064
micho skrev:Shou Sugi Ban kanske vore något :)
Dvs bränn och olja grannen.

Jag har ingen grannar jag skulle behandla så, men
gran kan man ju testa det på :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

Viktorsvartling  
#637091 Måste tacka för alla svar jag fått, mycket intressant har kommit fram. Även om jag passar på olja och diesel. Tanken är även en vit stång, så tjäran får också vänta. Kanske jag lägger den i havet trots den länkade artikeln. I värsta fall får jag hugga mig en ny stång, annars får jag sprida vidare ryktena om sjödränkt virke!

JensSkoog skrev:Min morbror som tog över gården efter min bästefar "sjöade" allt virke som han skulle såga.


Vet du om han barkade virket innan han dränkte det?
Senast redigerad av Viktorsvartling sön 12 apr 2020, 07:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

Brorsan  
#637093
Viktorsvartling skrev:Måste tacka för alla svar jag fått, mycket intressant har kommit fram. Även om jag passar på olja och diesel. Tanken är även en vit stång, så tjäran får också vänta. Kanske jag lägger den i havet trots den länkade artikeln. I värsta fall får jag hugga mig en ny stång, annars får jag sprida vidare ryktena om sjödränkt virke!

JensSkoog skrev:Min morbror som tog över gården efter min bästefar "sjöade" allt virke som han skulle såga.


Vet du om han bakade virket innan han dränkte det?


Du får göra två flaggstänger
En sjödränkt och en av färskt virke
Sätt upp båda och skriv ett inlägg i den här tråden om 50 år vilken som har klarat sig bäst. :-bd :d
Vi hörs om några år. Glad Påsk.
Olle
PS. jag får nog svårt att läsa svaret själv men det kan ju finnas några ungdomar här som är nyfikna. DS

Användarvisningsbild

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

JensSkoog  
#637095
Viktorsvartling skrev:Vet du om han bakade virket innan han dränkte det?

Om du menar barkade, så gjorde han det, men inte så jättenoga. Det
som satt kvar blev borta ganska snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

anersimyra  
#637118
JensSkoog skrev:Intressant, @anersimyra :-bd
Men den vattenlagring man skriver om här är väl i färskvatten. Undrar om det finns några vetskaplig utredning om virke som har lagrats i salt havsvatten?

Lagrar man länge i havsvatten får man passa sig för skeppsmasken..🐛 :lol: jag kan i övrigt tillägga att det tall eller om det nu var granvirke som jag bärgade ur Ålands hav var såpass vattendränkt att jag inte ensam orkade dra ombord en 4,60 lång 3”x 6”.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

micho  
#637170
JensSkoog skrev:
micho skrev:Shou Sugi Ban kanske vore något :)
Dvs bränn och olja grannen.

Jag har ingen grannar jag skulle behandla så, men
gran kan man ju testa det på :mrgreen:

Skyller på autocorrect i telefonen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

anersimyra  
#637172
micho skrev:
JensSkoog skrev:
micho skrev:Shou Sugi Ban kanske vore något :)
Dvs bränn och olja grannen.

Jag har ingen grannar jag skulle behandla så, men
gran kan man ju testa det på :mrgreen:

Skyller på autocorrect i telefonen :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: =)) =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

snedsåg  
#640932 På sid 65 (eller 71) under Chemical Seasoning står det om salt för att undvika sprickor. Verkar vara för att jämna ut torkförloppet om jag förstår det rätt? http://www.fpl.fs.fed.us/documnts/usda/ah528.pdf (Torkning av lövträ)

Här också under method 2: Applying a Salt Paste http://www.wikihow.com/Dry-Wood-Slices-Without-Cracking

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).