Trädslag

Dränka gran för ökad hållbarhet

27 inlägg 13650 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Dränka gran för ökad hållbarhet

Viktorsvartling  
#636835Hallå!

Jag går i tankarna att göra min egen flaggstång, läste då en person som hade en äldre släkting som på 20-talet högg en gran och lade den i Östersjön något år. Tydligen skulle det göra den tåligare. Enligt personen stod den flaggstången ännu, alltså nästan 100år. Är det någon som vet mer om metoden att låta virke ligga på botten under vatten?

/Viktor

TS
Användarvisningsbild

Re: Dränka gran för ökad hållbarhet

anersimyra  
#636842I mitten på nittiotalet bärgade vi några bitar sågat virke i Ålands hav från en ångare som sjönk 1896. Jag har i dag kvar en liten stump som verkar opåverkad trots att den legat utomhus sedan den togs upp. Ek som har legat en längre tid svartnar och blir hårt, men hur hållfastheten påverkas har jag ingen aning om. Jag vill dock minnas att jag läst att ligninet försvinner och att virket därigenom förändras till det sämre om det legat riktigt länge i vatten. Att dränka en flaggstång under något år kanske gjordes för att effektivt ta död på ägg och larver från skadeinsekter.. :???:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#636859Min morbror som tog över gården efter min bästefar "sjöade" allt virke som han skulle såga. Lämnade det i havet ett år eller två innan han tog det på släp bak sin båt till sågen. Sågmestaren röt illa, men det blev bredor och reglar som var "döda" och som inga mask eller insekt gick på. Han gjorde så med alla typer träd, tall, gran, asp och björk. Men den enda målningen som satt på sådant virke, var gammaldags linoljemålning med till hälften lacknafta första och andra runden.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636875Jag har ett svagt minne om att det pratats om att virke som varit dränkt funkar bra, men inte lämpar sig till platser som är utsatta för väder och vind, typ fodringsbrädor.

Men som sagt, mitt minne är inte det bästa alltid, så jag kan ha fel...

Brorsan  
#636877Det här var ett intressent ämne.
Morfar gjorde en flaggstång som han bara tjärade/oljade på slutet av 1930 talet den var inte sjödränkt.
Den har oljats om 3 gånger sedan 1970 talet vad jag minns, senast för 3 år sedan.
Den var i väldigt bra skick men med stora torrsprickor och sög mycket olja/terpentin.
Nu står den på granntomten igen och borde klara sig i 20 år till.
Så vill man inte ha en vit flaggstång så kan dom klara sig länge, sjödränkt eller ej.

Spricker sjödränkt virke mindre när det torkar?

snedsåg  
#636884Kan tänkas att sockerarter löses av vattnet och virket därigenom "matar" svamp och bakterier sämre.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636891Veit ikkje om da hjelper deg men kanskje nokon andre, til virke som skal vera mykje under vatn, eks vis båtoppdrag o.l. Fungere osp best.

Användarvisningsbild

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636899När det gäller att skydda trävirke måste jag få berätta den här anekdoten.

En kyrkvaktmästare jag känner berättade att de vid den gamla kyrkan (tidig medeltid, 1200-tal) har en nästan lika gammal likbod med ett trätak som är närapå original.

Tydligen är det synnerligen ovanligt att trätaken överlevt in i våra dagar så riksantikvarieämbetet kom på besök tillsammans med stiftets byggnadsvårdsansvariga.

De var eld och lågor över taket och frågade hänfört kyrkvaktmästaren (äldre kollega till min bekant) om hur de i all världen kunnat bevara taket så bra. ”Lika delar spillolja och diesel” svarade han lugnt.

Antikvarien höll visst på att svimma av det beskedet... :mrgreen:

Detta kanske kan vara något för att behandla flaggstången med? Sätt inte en tändsticka till virket sen bara...

Användarvisningsbild

Göt  
#636902Inser att jag börjar bli gammal men det är ju inte så fruktansvärt länge sedan allt virke hamnade i sjön innan man sågade det på sågverken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636904Eg har behandla naust og le (grinder) med diesel og spillolje i åravis, fungert bra sålangt.

Storgransodlaren  
#636962Åter ett exempel på förlorad skogskunskap.
För 40 år sedan sågade jag en hel del virke hos Olle på Gåsviks Kvarn och Såg, Älmsta norr om Norrtälje. Olle berättade då att förr när det byggdes sandkilar/roslagsskutor så lades ekstockarna, som skulle bli kölsträckning, i ett vsttenfyllt dike. Detta för att de absolut inte fick spricka. Efter två år i diket togs ekstockarna upp och sågades eller yxades till lämplig form.
Så, låt granstocken ligga i vatten något år så minskar sprickbildningen.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
snedsåg skrev:Kan tänkas att sockerarter löses av vattnet och virket därigenom "matar" svamp och bakterier sämre.

Så kan det ju vara, men enlig min morbror så var det saltet i havsvattnet som var det viktigaste.
Om han fick köpa några brädor eller reglar, besprutade han det alltid med salt vatten innan han lagrade eller använde det.

snedsåg  
JensSkoog skrev:
snedsåg skrev:Kan tänkas att sockerarter löses av vattnet och virket därigenom "matar" svamp och bakterier sämre.

Så kan det ju vara, men enlig min morbror så var det saltet i havsvattnet som var det viktigaste.
Om han fick köpa några brädor eller reglar, besprutade han det alltid med salt vatten innan han lagrade eller använde det.

Men behöver inte alls vara..

Det är kanske så här?
Stockar krymper alltid mer tangentiellt än radiellt och det gör att de spricker.
Ska stocken inte spricka när den torkas måste stocken göras formbar. Om träet värms upp t.ex. att det ångas blir blir ligninet mjukare. Så kan en virkestork arbeta, på med ånga, gör det varmt, när det är varmt är träet plastiskt och utjämnar dimensionsförändringen som torkningen ger.

Annat alternativ är att vattnet ersätts med något annat så att dimensionsförändringen inte sker. Arkeologer använder polyethylene glycol för att inte träföremål ska spricka. Användes på skeppet Vasa. Dyrt
Salt kan nog också fylla upp lite. Här uppkommer funderingar på impregnerat är det mindre sprickor på det?

Vem vet :?:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
snedsåg skrev:Salt kan nog också fylla upp lite. Här uppkommer funderingar på impregnerat är det mindre sprickor på det?

Vem vet :?:

Impregnerat virke vill jag hävda har blivit allt sämrare de sista åren, men det är inte orsakat av impregneringen. :((
Sista terrassjobbet jag gjorde, fick jag sortera bort 20% av det som kom från trälasthandlaren. Vridninar och sprickar och löskvist ska det ju inte vare, men det fanns, och om det torkar innan man får skruvat det, så blir det änn värre. Kan se ut till att sorteringen inte är så hård på det som hyvlas för impregnering. Men, impregnerat virke framstår som mera "dött" än oimpregnerat, så när det ligger där fastskruvat, så spricket det inte så mycket som oimpregerat skulle göra om det står obehandlat.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).