Trädslag

Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

12 inlägg 4147 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

Chris983  
#636512 Med risk för att bli anklagad för nättroll vågar jag mig ändå på en fråga som jag tror kan vara viktig för de flesta på forumet.

Jag har tidigare i livet varit intresserad av mindre växter än träd, t ex akvarium-växter. Då pratade man om faktorer som gjorde att inte växte maximalt. I akvarium var det ofta koldioxid eller ljus. Nu har jag fått i händerna endel skog och då började jag försöka hitta vilken/ vilka faktorer som påverkar tillväxten och vilken/vilka faktorer som hämmar tillväxten.

Så min fråga blir således vilken faktor är det som hämmar maximal tillväxt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

Fredrik Reuter  
#636513 Hej,

En komplex fråga, men intressant.

Jag lägger in den klassiska "tunnan" här nedan som visar att det är kortaste laggen som begränsar tillväxten, frågan är bara vilken den är på ett unik bestånd?

Användarvisningsbild

Re: Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

Torbjörn Johnsen  
#636526 Det finns en del forskning när det gäller kvävegödsling av barrskog och där ser man klart och tydligt att även vattnet är en begränsande faktor. I den här skriften (från SLU?) som beskriver skogsgödsling finns några kartor som illustrerar den maximalt möjliga produktionen med den faktiska produktionen http://www-gran.slu.se/Webbok/PDFdokument/Godsling.pdf

Ju mer nederbörd under växtsäsongen desto högre tillväxt och även bättre effekt av kvävegödslingen. Så man kan tolka det som att både kväve men framför allt vatten är en begränsande faktor.

Det finns en forskningsrapport från omfattande vattnings- och gödningsförsök på gran som heter Potential production of Norway spruce in Sweden men den är tyvärr inlåst bakom betalväggar i div sajter för vetenskapliga artiklar. (Något jag kan tycka är ett otyg när det gäller resultat från statsfinansierad skogsforskning som ju borde publiceras öppet!) Men sök på titeln så hittar du div källor där den kan laddas ner om du är intredsserad :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

Chris983  
#636529 Tack.

Den tunnan är det för gran eller är det en generell tunna?

Om vatten ofta är en begränsande faktor så borde det vara fokus på hur man bygger jordstruktur som kan hålla mera vatten. Detta är något som ofta pratas om i permaculture. Kan skogsägare lära sig från dem?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636549 Tunnan är nog tämligen generell, men också förenklad. Vissa samband är mer komplicerade än så. Bl.a. så visar inte tunnan när det är för mycket av någon faktor, t.ex. för mycket vatten i marken.

Angående att förbättra maktstrukturen, så görs det väl inte alls på skogsmark. Utav hävd så har ju skog kommit på marker som inte är tillräckligt bra för livsmedelsproduktion. Om inte annat skulle det bli väldigt stora arealer som skulle omfattas av markstrukturförbättringar.

Möjligtvis kan dikning ses som en markstruktukturförbättrande åtgärd, men där har ju de s.k. miljövännerna förbjudit nydikning i skogen. Bara skyddsdikning är tillåten, men anmälningspliktig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

Appi1996  
#636557 Även rensning av befintliga skogsdiken är tillåtet. Det kan öka tillväxten med 15% på vissa marker. Tyvärr finns stora arealer där rensning av skogsdiken är eftersatt.
Med vänliga vårvinterhälsningar
Från Bergslagsskogarna

Användarvisningsbild

Re: Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

Lars Lundqvist SLU  
#636561 Det är nästan alltid kväve som begränsar tillväxten i boreal skog, eller uttryckt på ett annat sätt: Det är i princip bara åtgärden kvävegödsling som kan öka tillväxten i vanlig boreal skog. Inga andra åtgärder kan höja tillväxten. Enda undantaget är dikning av torvmark, dvs marker där det finns ett överskott av både vatten och kväve. Där kan dikning, kompletterad med PK-gödsling, höja tillväxten.

Skulle man kunna ändra markstrukturen och på det viset höja tillväxten? Gran växer ju väldigt bra på f d åkermark så tillväxten kanske skulle stiga om man rensade bort all sten, tillförde mer organiskt material och i princip gjorde om marken till en åker. Är det praktiskt genomförbart? Nej.

Dessutom skulle flera andra trädslag och växtarter inte alls gilla det, eftersom de är helt anpassade till att växa på torr/frisk moränmark eller grova sediment.

Jag gillar inte alls liknelsen med tunnan eftersom den ger bilden av att träd är ett slags motorer där vi vet vad de behöver för "bränsle" och sen tror att vi kan optimera blandningen. Sanningen är ju att vi inte ens vet varför träd växer på höjden på det sätt de gör. Det enda vi vet är att träd växer snabbare på höjden på bördigare marker, och det enda som talar om för oss att det är en bördigare mark är att där växer träden snabbare på höjden.

Så det enda vi vet är alltså egentligen att träd växer snabbare på höjden på sådana marker där träd växer snabbare på höjden. :shock:

Avatar Fallback

Re: Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

alias  
#636562 Kanske ett litet sidospår, men med viss anknytning till trådrubriken ändå.

Har några områden med granar i ungefär förstagallringsdimensioner på f.d. mossodling som ser rätt gula ut i barren. Tror att det är forsfor-kaliumbrist här så jag ska försöka hinna med att göra ett test med att tillföra NPK med låg N-halt här under Påskhelgen.

Har även enstaka individer på fastmark som ser gula och lite glesa ut i barrskruden (ålder 35-50 år) som jag tror ska få lite punktinsatser med samma medel.

Får se om det kan påverka färg och täthet på ett par års sikt?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

Appi1996  
#636571 Ang Lars Lundqvists kommentar.
Det är troligen helt riktigt det du skriver.
Men vad jag menade är som följer. Genom att inte se till befintliga skogsdiken fungerar som dom ska, så kan tillväxten sjunka med ca 15%.
Nåväl.
Med vänliga vårvinterhälsningar.
Från Bergslagsskogarna

Avatar Fallback

Re: Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

jannee  
#636598 Tillgången till rörligt markvatten har nog den största betydelsen för gran, förutom näring (gödning).
Man kan exempelvis se att gran som står i åkerkanter alltid har stora årsringar, sammalunda med gran som står i sluttningar, jämförelsevis med granen både på toppen av sluttningen men även de som står längst ned i dalgången.
Områden med bra jordmån men mer eller mindre helt flacka (dåligt dränerade) där verkar i alla fall inte granen trivas speciellt bra.

Användarvisningsbild

Re: Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

Kaffespill  
#636613 hej! Intressant med gödsling. Har själv 2hektar med gran på föredeta odlad mosse . Finns fläckar med gula granar . Rensade diken så det är inte vattnet som är orsak. Har funderat på att något saknas. Vad skulle du rekommendera för giva alias?

Avatar Fallback

Re: Gran - faktorer som hämmar max tillväxt?

alias  
#636641
Kaffespill skrev:hej! Intressant med gödsling. Har själv 2hektar med gran på föredeta odlad mosse . Finns fläckar med gula granar . Rensade diken så det är inte vattnet som är orsak. Har funderat på att något saknas. Vad skulle du rekommendera för giva alias?


Har grubblat en del på detta och räknat lite baklänges från givor för askspridning.

Hittade publikationer som indikerade att danskarna sprider ca 3 ton aska/ha och vitaliseringsgödsling i södra Sverige ca 2 ton härdad och granulerad aska + 2 ton kalk per ha.

I rapporten (Skogforsk arbetsrapport nr 402 från 1998) om spridningen i södra Sverige varierade näringsinnehållet av forsfor (P) mellan 0,7-2 % och kalium (K) mellan 2-6 %. Om man då räknar på 1,5 % P och 4 % K i snitt så skulle 2 ton aska/ha motsvara 30 kg P och 80 kg K per ha.

Nu ämnar jag använda Yara ProMagna NPK 11-5-18 som jag räknar med löses upp i snabbare än härdad och granulerad aska. Mot bakgrund av detta och att det endast är tänkt som ett försök för att utröna om skogen reagerar över huvud taget så har jag valt att dra ner givan rejält.

Jag räknar med att sprida 50 kg ProMagna på ca 0,5 ha (motsvarar 5 kg P/ha och 18 kg K/ha om jag inte har räknat helt fel). Det motsvarar alltså ungefär 1/6 av tillförseln av P & K vid askåterföring.

Faller det väl ut och träden ser vitalare ut så får de klara sig med denna giva tills de ev. gulnar ingen om några år.

Så ser mina planer ut - rätt eller fel får framtiden utvisa...

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).