Trädslag

Plantera sibirisk lärk

44 inlägg 18937 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Kenya Cane  
#691107
Älgfoderodlare skrev:Detta är 3-åriga Sibiriska lärkar i Härjedalen i blandbestånd med Tall. Vissa något betade främst i kanten på hygget. Men en del fejningsskador av Rådjur.


Och din uppfattning är att tall och lärk går bra att blanda tillsammans i samma bestånd?
Har ett område på ca 4 ha som jag ska slutavverka om några år och jag har funderat i dessa banor, varannan tall och sibirisk lärk och lite självsådd björk som utfyllnad.

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691113 Låter ungefär som min plantering. Blandat planerad lärk ned självsådd tall och björk där det är lite blötare. Så här långt (2 år) verkar de trivas, om än efter en skakig start för lärken.
Inte markberett annat än med kängan.
Hägnat är det också

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

isteskog  
#691115 Lärken kan se bedrövlig ut första åren.... Sen sätter den fart! 😀

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Älgfoderodlare  
#691150
Kenya Cane skrev:
Älgfoderodlare skrev:Detta är 3-åriga Sibiriska lärkar i Härjedalen i blandbestånd med Tall. Vissa något betade främst i kanten på hygget. Men en del fejningsskador av Rådjur.


Och din uppfattning är att tall och lärk går bra att blanda tillsammans i samma bestånd?
Har ett område på ca 4 ha som jag ska slutavverka om några år och jag har funderat i dessa banor, varannan tall och sibirisk lärk och lite självsådd björk som utfyllnad.


- Ja, av det jag sett så här långt. Jag har lagt upp några bilder i den tråd Torbjörn gjorde hos mig som heter " Annorlunda skogsskötsel hos . . . . ", sid. 1 ( Torbjörn's bilder ) o 5, Kat. "Skogsbruk / Gallring ". Tillväxten är det inget fel på då den slår Tallen på samma plats. Men jag låter ju även Lärk ingå i en del försök med tillväxtobs. som finns på bilderna. Inte bara om tillväxten kan påverkas hos lärken via stamkvistning, utan även hur den överlever i andra bestånd beroende på hur skötseln av omgivande skogs görs. Men jag har även sett andras försök till att blanda Lärk med andra arter. På vägen mellan Mora o Leksand, södra vägen runt Siljan. Så mellan Björka fäbodar o Siljansnäs finns en ungskog som man har blandat på norrlut av ett berg. Nu på höstarna syns inblandningen bra då Lärken blir gul. Tillväxten ser ut att vara bra läget till trots. Uppskattningsvis 30 % Lärk. Jag har själv ca. 50 % tot. men tätare med Lärken där det är fuktigare o enbart Tall på de torraste avsnitten.

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713960 Var ute och brunnsröjde runt lärken vi satt i två omgångar. Det har tyvärr gått lite sisådär men det tar sig. Vi hittade snabbt 30+ plantor idag även om många är små. Men för något år sen trodde jag alla hade dött.
De är inte lätta se när de är små. Några av de först planterade har klarat sig och de är ståtliga nu!
1621794399_20210523_194810.jpg
1621794424_20210523_191417.jpg

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729118 Igen, med risk för att bli tjatig. Är ute och lövröjer innanför hägnet där lärken sattes. De som sattes torrsommaren 2018 och aldrig blev har verkligen kommit med stormsteg i sommar. Små är de men de lever.
De två bilderna från samma kartong satt 2018. Den som är stor hamnade på en plats där det var lite skuggigt och fanns bra med vatten.
1632643891_20210926_091419.jpg
1632643893_20210926_092407.jpg
1632643892_20210926_095926.jpg
1632643893_20210926_100343.jpg

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

JensSkoog  
#729174 Tjatig - inte alls @Uvskogen :wink:

Det är tvärt om - mycket intressant :-bd

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729175
JensSkoog skrev:Tjatig - inte alls @Uvskogen :wink:

Det är tvärt om - mycket intressant :-bd


Tack Jens! 😀

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731487 Hejsan.
Är nyfiken på Sibirisk Lärk.
Men var hittar man provenienser för oss som bor i söder? Håller till utanför Kalmar.
Har ni några tips på vart man får tag på plantor?

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

jannee  
#731488 Svenska skogsplantor i Trekanten kan ta hem

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Sjögården  
#731516 Sist jag såg sibirisk lärk i södra Sverige var på försöken i Sjundekvill. Och det var absolut inget att satsa på utifrån det.
Hybridlärken däremot såg bra ut.
Borde gå att söka mer kunskap på Skogforsk.
Om jag minns rätt så var i det närmaste sibirisk lärken i försöken helt borta.
Men utvecklingen har kanske gått framåt… 😉

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

torpöbo  
#731593
Sjögården skrev:Sist jag såg sibirisk lärk i södra Sverige var på försöken i Sjundekvill. Och det var absolut inget att satsa på utifrån det.
Hybridlärken däremot såg bra ut.
Borde gå att söka mer kunskap på Skogforsk.
Om jag minns rätt så var i det närmaste sibirisk lärken i försöken helt borta.
Men utvecklingen har kanske gått framåt… 😉


Vilka provinser var planterade? Ståndort? Letar efter plantmaterial av sibirisk lärk av sydlig proviens till småländska höglandet. Ska sätta ca 1 ha i nordslutning på G30 mark.

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Sjögården  
#731601
1634188045_e64932a2-8cf4-473f-86ec-573e51cf7d16.png
1634188045_875ad014-4885-47e0-b9f7-f1fb0dd2cc3b.png
Dumpat ett par bilder direkt ur rapporten.
G28 ,frisk mark.
Har besökt ett par gånger och har därav dragit slutsatsen att sibirisk lärk kan man köpa och såga men inte odla i södra Sverige men genetiken kan ha utvecklats på 15 år.

Avatar Fallback

Re: Plantera sibirisk lärk

torpöbo  
#731605 Du får gärna hjälpa mig att tolka resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Plantera sibirisk lärk

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731616
jannee skrev:Svenska skogsplantor i Trekanten kan ta hem


Har frågat tidigare, men då har det inte varit något de kunnat få tag på.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).