Trädslag

Western Red Cedar

8 inlägg 5017 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Western Red Cedar

Gregzore  
#590623 Hej, jag håller på att bli skogsägare här i Sverige, men kommer ursprungligt ifrån nordvästra USA. Det jag funderar över är om någon har experimenterat med Western Red Cedar i Sverige? Virket ifrån dessa träd används till utomhusbruk hemma eftersom den är mycket tålig mot väder. Den också luktar gott, och som trädslag verkar gilla fuktiga mark. Bilden är av några träd hos en granne till mina föräldrar som planterade en häck, men fick en mur!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

Torbjörn Johnsen  
#590626 Hej Gregzore, kul att du ska bli skogsägare i Sverige. Hoppas att du delar med dig av dina erfarenheter :-bd

Thuja är vanligt i trädgårdar i Sverige (och i Norge - fråga @Jens Skoog!) men det är no mest Thuja Occidentalis. Western Red Cedar (Thuja Plicata) kallas Jättethuja i Sverige och finns nog också oftast i trädgårdar:

https://www.tonnersjo.se/show_trad.php?ID=270

Det finns en Thujaskog på Öland och det kan möjligen vara Jättethuja. Den är i alla fall hög för att växa i Sverige. Ca 30 m tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590630 Nja vi har tjuja som westen red ceder heter här på många lokaler i södra och det finns lokaler runt kusten! Men det är just det frosten är svår på detta träd då fotosyntesen sker i de delar som sedan blir fastved. Och vi har fått kraftig frostbränna på tuja när våren finns i luften och det blir-10-15 grader i mars april. I södra Sverige är Douglas vanligare

Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

Älgfoderodlare  
#590659
Gregzore skrev:Hej, jag håller på att bli skogsägare här i Sverige, men kommer ursprungligt ifrån nordvästra USA. Det jag funderar över är om någon har experimenterat med Western Red Cedar i Sverige? Virket ifrån dessa träd används till utomhusbruk hemma eftersom den är mycket tålig mot väder. Den också luktar gott, och som trädslag verkar gilla fuktiga mark. Bilden är av några träd hos en granne till mina föräldrar som planterade en häck, men fick en mur!


Jag har provat Thuja Plicata i Härjedalen som har stått på åkermark i SV läge, 450 m Öh o klarat de senaste 2 vintrarna utan problem. Står lite skärmad av Asp o Sälg. Så jag kommer att utöka med fler plant under 2020.

Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

Gregzore  
#590680 Tack för tipsen! När jag väl har lyckats köpa en fastighet har jag många olika ideer för träd att testa med. Självklart kommer det att rapporteras :) . I NV USA använder de olika trä till olika ändemål. Cedar till tak, panel, altan, staket, och annat utomhus, hemlock till list då den inte släpper tjära, douglas fir till strukturbalker upp till 12x12 tum, och 'spruce-pine-fir' blandning till vanliga 2x4 tums virke.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

Älgfoderodlare  
#590720 Jag har tester med flera olika arter från just NV USA. Thuja (western red cedar), Sitka, Douglas, Balsamgran, Klippgran, Ponderosa, Jeffrey Pine, Sugar Pine o Sequoia Gig. Alla arter tar sig fast i lite olika takt. Ska utöka med några fler arter. Bl.a. så verkar W. o Eastern White pine o W. Hemlock lite intressant. Men även White Spruce ( Picea Glauca) samt Colorado gran o jag hittar härdiga frön.
Har du ev. tips om andra arter från NV USA eller ev. BC i Canada ?

Avatar Fallback

Re: Western Red Cedar

Icegrip  
#590724 Picea x lutzii, hybrid mellan vitgran och sitka. Har planterats mycket i nord Norge.

Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

Gregzore  
#592731 Ni har listat upp de flesta 'vanliga' arter ifrån NV USA. Har andra funderingar på stora lövväxter som black cottonwood... Ganska värdelös virke, men de blir gigantiska och växer ganska fort. Föräldrarna har några som är nog 1,5 meter diameter och väldigt höga. Men ville ni se mer, här finns en länk till en mycket bra lista.
https://www.arcgis.com/apps/MapJournal/index.html

Det som är bra att förstå om NV USA är att klimatvariationer där är ordentliga över korta distanser pga blandningen mellan höga berg, fjorder, hav, och dalgångarna. Geografin gör att det finns alltifrån regnskog till öken samt att avståndet mellan dessa kan vara så litet som bara några mil! Växtarterna i många fall har verkligen anpassat sig till specifika förhållande.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).