Trädslag

Douglasgran – resultat från nya försök

16 inlägg 6979 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Douglasgran – resultat från nya försök

Älgfoderodlare  
#694674
skogshare skrev:
Älgfoderodlare skrev: Nu handlar väl kanske inte bara tanken om hur vi ska få fram virke i tillräcklig mängd, om hur snabbväxande de träd är som vi ska odla i en förändrad framtid. Det kan ju också handla om hur härdiga o motståndskraftiga de kan vara mot de ev. skador o sjukdomar vi kan få i framtiden med ett förändrat klimat. Så mina försök med bl.a. Douglas handlar ju till viss del om även det. Men där har jag ju även Sitka som ex., där många i S. sverige fortfarande pratar om en frostkänslig art. Men att mina klarar av detta här uppe. Ingen har dött r.t. frost eller kyla. Kan jag få Douglas att svara på samma sätt, så blir ju intresset för att ta sticklingar eller frö inför framtiden, precis lika intressant som hur snabbt de växer. Det avgörande blir då istället ATT de växer, oavsett väder o påverkan av annat. Så tänker jag.


@Älgfoderodlare, givetvis bör utgångspunkten vara, att alla nya trädslag / plusvarianter som introduceras, på goda grunder, ska anses ha förutsättningar att väl klara av både de mikro- och makrovillkor, som gäller på de nya ståndorterna. Samtidigt ska snabb tillväxt inte vara ett självändamål, men måste ändå betraktas som en betydande klimat- och värdemässig fördel, vilket i det senare fallet dock förutsätter att den snabbare tillväxten inte på ett avgörande sätt resulterar i sämre virkeskvalité. Sedan gäller det ju också att avsättningen för sortimenten från de nya trädslagen bedöms ha en god framtida avsättningspotential. Slutligen kan nya trevliga trädslag också bidra till en mer variationsrik skog med många fördelar.


👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).