Trädslag

Hjälp mig artbestämma denna stock!

19 inlägg 4662 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp mig artbestämma denna stock!

COB  
#587528 Hej! Jag har en fråga jag verkligen behöver hjälp med. Har fått tag på en övergrov stam av ett lövträd, men firman som tagit ned den kan inte svara på vilket trädslag. Det finns alltså inga löv eller grenformationer att tillgå. Timret är tätvuxet och mäter ca 85 cm i diameter. Trädfällaren svarade att det är åtminstone inte Pil, eftersom han hade en pilstam liggande bredvid som referens. Innerligt tacksam för hjälp! Kan ta fler bilder på ngt specifikt om så önskas.

Allt gott

/C-O



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587534 Är det inte ek?🤔

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

SHR  
#587535 Ja det ser ut som ek :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

COB  
#587537 Håller med om att det ser ut som ek, MEN, Jag frågade specifikt efter ek och trädfällaren (en firma som tar ner stora träd på knöliga ställen) sa att han inte trodde att de hade någon ek. Ek av den där kalibern, och över huvud taget, är ganska ovanliga i Dalarna. Sammantaget talar det för att han borde kommit ihåg om han hade tagit ner någon så grov ek.

Således undrar jag om det finns fler kvalificerade gissningar eller om det verkligen kan vara ek? En snabb googling ger vid handen att ask har snarlik bark. Tankar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

SHR  
#587540 Jag tycker att virket ser bandporigt ut, och då finns det 3 trädslag att välja på (om det nu inte är någon trädgårdsvariant) - ek, ask eller alm.

Alla tre träd förekommer upp mot Dalälven och kanske framför allt almen. Även om Dalälven är ekens nordgräns skulle jag tro det finns exemplar norr om det också.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

DenimDude  
#587542 Eken har sina märgstrålar som syns väl i sågsnittet samt att den är bandporig, vilket innebär att alla porerna sitter i de ”mörka” årsringarna... Om du snyggar till fällskäret liten så du får en fräsch yta bör du kunna se båda dessa
Observera att även alm och ask är bandporiga, men dessa saknar märgstrålarna.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

Deichenpoff  
#587544 Borde det inte vara mörkare kärnvirke om det var alm eller ek?
Om jag är tvungen att gissa säger jag ask men utan nytt snitt antingen på längden eller tvären så är det svårt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

Deichenpoff  
#587545
Deichenpoff skrev:Borde det inte vara mörkare kärnvirke om det var alm eller ek?
Om jag är tvungen att gissa säger jag ask men utan nytt snitt antingen på längden eller tvären så är det svårt.

Prova att måla lite med stålull/ättika som du låtit bubbla ett par dagar, blir det sjukt svart är det ek , vidare kan man röka en bit om man har ammoniak liggandes, blir fin brun färg på ek

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

jannee  
#587546 Kan självklart ha helt fel men för mig är det utan tvivel 100% EK. :!:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

COB  
#587548 Stort tack för allt engagemang! Jag ska försöka leverera ett nytt sågsnitt i helgen med min befintliga såg, har dock ett för klent svärd på den, men det går kanske att göra något. Om två veckor har jag min bigmill såg i form av en Stihl ms880 med ett 150 cm svärd, då kan ni få se snitt på både längden och tvären 😁

Ps. Jag bor vid dalälven och trädet är taget någonstans hyfsat i närheten, alla tre trädarter finns på gårdar och liknande, men är inte så vanliga i skogsbeståndet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

anersimyra  
#587553 Det ljusa splintvedsbandet och de vågformade årsringarna pekar otvetydigt på Ek.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

COB  
#587590 Tog med mig fogsvansen på vägen ut till postlådan och sågade av en liten bit och nu är jag också mer övetygad om ek. Fler bud? Skäret blev inte superbra, men det syns förhoppningsvis något bättre.

Tacksam för mer klokskap.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587591 Nä det är nog med förslag!😎

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

Hanatorp  
#587593 Svårt att bedöma, men jag skulle gissa på Alm. Jag satt en Alm som vårdträd för några år sedan, men i vintras så var den så angripen av almsjukan. Den var ca 20 cm och hade ungefär lika breda årsringar som ditt träd. En ek borde väl ha tätare årsringar. Min Alm hade ca 1-1,5 cm breda årsringar, vilket ser ut att stämma med din bild, men din bild kan ju vara förstorad.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig artbestämma denna stock!

COB  
#587595 Förstår att det är svårt att se, bifogar en tumstocksbild. Årsringarna är ca 4-5mm i bredd. Tankar?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).