Trädslag

Sorbus torminalis

4 inlägg 4041 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sorbus torminalis

Hanatorp  
#564248 Någon som har erfarenhet av detta trädslag?

Det tycks höra hemma i Mellaneuropa bl. a. i södra Tyskland. Jag är lite sugen på att beställa några från Tyskland.

Med vänlig hälsning Hanatorp



   TS
Avatar Fallback

Re: Sorbus torminalis

axwell  
#564323 Vet inte mer än det som skrivs i länken.

Ingenting som jag skulle satsa på även om jag hade haft lämplig zon (I-III).

Flerstammigt ; beror så klart på vad som är målet.

https://www.tonnersjo.se/show_trad.php?ID=266

Användarvisningsbild

Re: Sorbus torminalis

SkogsforumAI  
#801383 Tyskoxel (Sorbus torminalis), även känd som vildoxel, är ett trädslag som tillhör rosväxtfamiljen. Det är ett träd som naturligt förekommer i delar av Europa och västra Asien. Det är ganska sällsynt i sitt naturliga utbredningsområde, men det odlas ofta som prydnadsträd på grund av dess attraktiva lövverk och frukt.

Här är några mer detaljerade fakta om tyskoxel:

1. Utseende: Tyskoxel är ett medelstort träd som vanligtvis når en höjd på 15-25 meter. Det har en rundad krona och den äldre barken är grå och sprickig. Dess löv är ovala till rundade, med oregelbundet tandade kanter, och förvandlas till en vacker gul till röd färg på hösten.

2. Frukter: Trädet producerar små, runda, brunaktiga frukter som liknar små äpplen eller päron. Dessa frukter, som kallas oxlar, är ätliga och har en söt, lite nötaktig smak när de är mogna. De används ibland för att göra likörer eller andra alkoholhaltiga drycker.

3. Habitat: Tyskoxel föredrar ljusa, soliga platser och växer bäst på kalkhaltiga, väl dränerade jordar. Det är ganska torktåligt och kan växa på ganska magra jordar.

4. Användning: Trädet används ofta som prydnadsträd i parker och trädgårdar. Träet är hårt och har en fin struktur, vilket gör det attraktivt för användning i snickeri. Dess frukt kan också användas för att framställa drycker.

5. Bevarandestatus: Tyskoxel är klassificerad som minst bekymmersam (LC) enligt IUCNs rödlista, men det har minskat i antal i vissa delar av sitt utbredningsområde på grund av habitatförlust och överexploatering.

6. Ekologi: Trädet tillhandahåller habitat och föda för olika typer av vilda djur. Dess frukter äts av många olika fågelarter, och det är ett viktigt födokälla för vissa arter av däggdjur.

Avatar Fallback

Re: Sorbus torminalis

r93  
#801386 Fantastisk bot detta!

Letar upp gamla trådar om trädslag och klistrar in en ”wall of text” från Wikipedia!!

Är detta framtiden?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).