Trädslag

Är tallen underskattad när det gäller tillväxt?

7 inlägg 5637 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är tallen underskattad när det gäller tillväxt?

Torbjörn Johnsen  
#527700 SLUs sydsvenska skogsforskningsprogram skriver idag i sitt nyhetsbrev om överraskande tillväxtresultat i tallbestånd. Att tall växer bättre på magra marker och gran på de bördigaste markerna finns det årskilliga bevis för men hur växer tall jämfört med gran på medelgoda marker? Det finns enligt SLU förvånansvärt få försök där tall och gran jämförs på samma mark men i ett av de som finns uppvisar tallen anmärkningsvärd växtkraft. Det handlar om ett försök i Främlingshem några mil sydost om Gävle. Här har tallbestånd i jämförelse med granbestånd producerat mer än dubbelt så mycket under beståndens första 60 år. När försöken anlades uppskattades ståndortsindex vara G26 och/eller T24. Nu efter 60 år anger man SI till G24/T28.

Forskningen om jämförande produktion mellan tall och gran är ett av forskningsprojekten inom SLUs institition för sydsvensk skogsvetenskap i Alnarp. Det drivs bl a av Oscar Nilsson som är doktorand i Alnarp.

– Främlingshem är en viktig pusselbit, men långt ifrån den enda. Vi gör andra jämförande studier, däribland då det gäller etableringen av ny skog.
Där är det uppenbart hur väl tallen, till skillnad från granen, lyckas hitta näring och tillgodogöra sig den i kvävefattiga miljöer. Tallens rötter har en unik förmåga att interagera med omgivningen, säger Oscar Nilsson. Han menar att en hel del tyder på att många underskattar tallens förmåga jämfört med granen


Läs mer i SLUs nyhetsbrev här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Är tallen underskattad när det gäller tillväxt?

Trocadero  
#530524 Intressant! Borde väl plantera mer tall då MEN så har vi älg och annat vilt som tuggar i sig tallplantorna. Funderar nu på att lämna rikligt med frötall (och markbereda) istället för att avverka allt och plantera. Inbillar mig att överlevnadschansen blir större om det är jättemånga tallplantor som får chansen.
Vad tycker ni andra kloka på skogsforum?

Användarvisningsbild

Re: Är tallen underskattad när det gäller tillväxt?

halvproffs  
#530538 I Främlingshem som är 1 mil från mig har det bedrivits flera forskningsstudier. Det är Korsnässkogar som varit forskningsområden vad jag vet.
Bla har det forskats på tjäder och orreförekomst i ungskogar där. På ett område punktbevattnades ett område och området bredvid fick ingen bevattning.
Gissa vilken som växte bäst.

Avatar Fallback

Re: Är tallen underskattad när det gäller tillväxt?

Hema  
#530580
Trocadero skrev:Intressant! Borde väl plantera mer tall då MEN så har vi älg och annat vilt som tuggar i sig tallplantorna. Funderar nu på att lämna rikligt med frötall (och markbereda) istället för att avverka allt och plantera. Inbillar mig att överlevnadschansen blir större om det är jättemånga tallplantor som får chansen.
Vad tycker ni andra kloka på skogsforum?

Toppskottsskydd verkar väldigt lovande för bla tallplanteringar. Finns en kille här som utvecklat vettiga skydd.

Användarvisningsbild

Re: Är tallen underskattad när det gäller tillväxt?

Samlarn  
#530590
Trocadero skrev:Intressant! Borde väl plantera mer tall då MEN så har vi älg och annat vilt som tuggar i sig tallplantorna. Funderar nu på att lämna rikligt med frötall (och markbereda) istället för att avverka allt och plantera. Inbillar mig att överlevnadschansen blir större om det är jättemånga tallplantor som får chansen.
Vad tycker ni andra kloka på skogsforum?


Jag kör med fröträd och ser till att älgarna får lite tall :d , det är tallmark och då ska det tamejtusan stå tall där igen.

Användarvisningsbild

Re: Är tallen underskattad när det gäller tillväxt?

Mellberg  
#530594 Bekräftar bara det vi redan vet, att gran växer sämre på "tallmarker" och ibland inte alls. Fröträd är bra om beståndet håller god kvalité. Förädlade tallplantor ger normalt minst 20% högre tillväxt och contorta upp mot 50%, än den lokala proveniensen.

Avatar Fallback

Re: Är tallen underskattad när det gäller tillväxt?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530721
Mellberg skrev:Bekräftar bara det vi redan vet, att gran växer sämre på "tallmarker" och ibland inte alls. Fröträd är bra om beståndet håller god kvalité. Förädlade tallplantor ger normalt minst 20% högre tillväxt och contorta upp mot 50%, än den lokala proveniensen.


Fast detta var inte tallmark, enligt artikeln så skulle det beskrivas som mellanmark.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).