Trädslag

Salix som skog?

24 inlägg 10463 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Salix som skog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522746 Traditionellt så har ju Salix odlats som sly och sedan skördats när de har blivit 5-7 meter höga.

Skulle det gå att sköta Salix som en "vanlig" skog med röjning och gallring för att sedan slutavverka riktiga träd?
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

Göt  
#522763 Har för mig att det finns ett 20 tal salix arter i Sverige och i alla fall hos mej så växer det en del stora träd. Fast riktigt vad man ska göra med dom vet jag inte. Dom är rejält tunga när man fäller dom, innehåller otroligt med vatten. Skulle kunna tänka mej att en 25 cm vedklabbe väger 50kg eller mer sedan när det har torkat är det väldigt lätt. Har heller inte som jag uppfattar det något större värmevärde. Skitved säger min granne och låter det ligga kvar i skogen. :-b
Senast redigerad av Göt mån 27 aug 2018, 15:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

halvproffs  
#522765 Salix blir aldrig "riktiga" träd utan mera buskliknande så jag tror att det är svårt att få vettigt timmer ur dom.

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522775 Men varierar inte vattenhalten med säsongen? Det är ju ingen slump att många hugger sin ved på vintern, när vattenhalten är lägst. Samma sak borde även gälla för Salix?

Å vad brännvärdet på Salix beträffar så borde det väl inte skilja nämnvärt om det huggs som småpinnar eller som träd (givet samma vattenhalt och storlek på flisad vara)?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

Göt  
#522783 gör nog inte så stor skillnad på dom sälgarna jag har i alla fall men det kan ju finnas andra sorter

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

JensSkoog  
#522811 Finns en del sälg här som är riktiga träd, men det är inte fel att säga att dom
allra flesta ër ruttna i mitten när dom blir tjockare än 15-20 cm i dia.
Att driva sälg som vanlig skog med gallring och slutavverkning
skulle väl inte vara någon håojdare, skulle jag mena.

Göt skrev:....... Skitved säger min granne och låter det ligga kvar i skogen. :-b


Som ved i kaminen finner jag att sälg duger riktig
bra, om man styr undan dom ruttna :wink:

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

Göt  
#522814 jag har eldat en hel del sälg genom åren, brinner bra....

Avatar Fallback

Re: Salix som skog?

axwell  
#522815 Sälg har jag tidigare lämnat kvar i skogen, numera tar jag reda på en hel del.

Energiinnehållet ligger inte så långt efter björkens, drygt 10 %.
Det här svarta kletet i kärnan av färsk sälg ser man inte spåret av efter torkning.

Stammen blir ju aldrig rund, mer hjärtformad eller tvärsnittet på en människas höftparti,sett uppifrån.

Sågade nyligen fram några tjocka plank till en hemsnidare, vackert mönster efter det udda växtsättet.

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

dan_e_j  
#522939
Niking skrev:Traditionellt så har ju Salix odlats som sly och sedan skördats när de har blivit 5-7 meter höga.

Skulle det gå att sköta Salix som en "vanlig" skog med röjning och gallring för att sedan slutavverka riktiga träd?
/Niklas


Vad tänker du skulle bli slutanvändningen av dessa, sågbart timmer, massaved eller bränsleved?

För några år sedan rotade jag lite i det här sättet att skörda som du pratar om. Det finns ett par studier från tidigare där man jämfört traditionell salixplantering och skörd med bestånd som ”förväxt” och avverkas med skördare. Vad jag minns så tyckte jag det fanns en ganska stor potential i att titta på skogsbruket istället för jordbruket när man sköter salix.

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522950 Jag tänkte nog mest på om Salix skulle funka som energiskog - med betoning på skog! Men självfallet skulle det ju vara intressant om det finns mer välbetalda Salix-sortiment än vanlig brännved.

Har du någon länk till studien?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

dan_e_j  
#522990 Det här var en av studierna. Slutsatsen här var att det är bättre med direktflisande maskiner. Personligen tror ju jag att det finns ganska många fördelar att dra om man odlar för skogsmaskiner och inte för lantbruksmaskiner istället.


https://www.researchgate.net/profile/Tomas_Nordfjell/publication/279691361_Skord_av_overgrov_salix_med_skogsbrukets_maskiner/links/560ad66208ae1396914ce6f6/Skoerd-av-oevergrov-salix-med-skogsbrukets-maskiner.pdf

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

dan_e_j  
#522993 Verkar bli något konstigt när jag lägger in länken.

Googla på ”skörd av övergrov salix med skogsbrukets maskiner” så kommer den högst upp.

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

JensSkoog  
#523006 https://www.researchgate.net/profile/To ... skiner.pdf

Går det här bättre :wink:

Intressant läsning :-bd

Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523010 Tack för länken. Den fungerade i mobilen.

Dock var de "övergrova" stammarna endast 8-10 cm i diameter. Jag hade nog tänkt mig sisådär 30-60 cm grova stammar... Alltså en Salix-skog.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Salix som skog?

dan_e_j  
#523020 Det är lite det jag menar. Det finns fler artiklar om odling av salix och det är ju en snabbväxande art och odlas den som ett träd med mer optimalt planteringsavstånd, omloppstider etc så finns det säkert mer att göra.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).