Trädslag

Fågelbär - Intressant artikel från exkursion

2 inlägg 5282 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fågelbär - Intressant artikel från exkursion

Torbjörn Johnsen  
#514877 Jag hittade den här artikeln om Fågelbär på tidningen Skogsaktuellts sajt. Den handlar om en exkursion som gjordes vid Billingen utanför Skövde i våras och där diskuterades bl a huruvida det finns en marknad för fågelbär (körsbär) eller ej. Intressant läsning! Fågelbär har diskuterats av och till på Skogsforum i olika trådar. Bl a den här: Fågelbär

Svenska Lövträdföreningens grundare Owe Martinsson deltog enligt Skogsaktuellt i exkursionen och han visade ett drygt 30-årigt bestånd där det nu var dags att gallra.

– Vid 30 års ålder ska trädet ha det luftigt, med en fri krona. För att riktigt fin kvalité ska kunna uppnås bör även stamkvistning ske regelbundet, förklarar Owe Martinsson.

Det aktuella beståndet blev anlagt i forskningssyfte och är trädslagsrent, men vanligtvis brukar rekommend­ationen vara att plantera tio procent körsbär och resten lövträd av exempel­vis björk.


Ni hittar Skogsaktuellts artikel om fågelbär här.

En fråga värd att diskutera är just avsättningen av det här fina virket. Det finns enligt artikeln litet eller inget intresse från större virkesköpare att hantera enstaka stockar av fågelbär utan de hamnar oftast i bränslehögen. Trots att de rätt använt betingar höga värden. Ett bestånd med fågelbär blir ju en snygg prydnad också med sin blomning. Sen kan man ju alltid göra lite cherry av bären :mrgreen:

Det skulle vara intressant att veta om ni känner till någon som köper stock och förädlar Fågelbär/körsbär?
Priser?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fågelbär - Intressant artikel från exkursion

JensSkoog  
#575823 Hämtar fram den här, eftersom jag ofta får hugga lite fågelbär. Trådkigt att det inte finns någon som vill ha så bra virke, men den sista här som köpte och sågade enkeltstockar fick ge upp några år tillbaks. Blev aldrig någon succe, vet inte varför. Oftast har dom ju ochså bara korta bitar med rak stamme, max 1,5-2 meter, och eftersom dom inte har varit stamkvistat duger dom bara till ved.
Finns dock en i trädgården till en av mina grannar. Den har stått mellan björkar och stora granar i en gräns, och dök fram nu när några av dom andra togs ner. Den har väl 15 meter rak stamme utan kvist och är en halv meter i dia i brösthögd. Den skulle jag gärna ha gjort snickarvirke av :d

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).