Trädslag

Al

139 inlägg 43188 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#638134
Danskar´n skrev:Hur ser denna missfärgen ut? Al ändrar ju färg ändå når den utsätts för syre, men det är väl inte det som talas om?

Enbart gråalen ändrar färg och blir rödaktig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#638151 Men då minns jag rätt - o det är väl det som ger den namnet "Nordens Mahogny?

Användarvisningsbild

Re: Al

JensSkoog  
#638168
Danskar´n skrev:Men då minns jag rätt - o det är väl det som ger den namnet "Nordens Mahogny?

Det är väl klibbalen som kallas så, åtminstone här-

Avatar Fallback

Re: Al

Blivande snickare  
#638174
Danskar´n skrev:Hur ser denna missfärgen ut? Al ändrar ju färg ändå når den utsätts för syre, men det är väl inte det som talas om?

Bruna/gula fläckar, vit/bruna ränder och i vissa fall till och med blånad som tallen får.
Sprickorna är värre, färgerna kan i viss mån vara bara fint.

Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#638247
JensSkoog skrev:
Danskar´n skrev:Men då minns jag rätt - o det är väl det som ger den namnet "Nordens Mahogny?

Det är väl klibbalen som kallas så, åtminstone här-

Om det bara är grå-alen som ändrar färg till rödbrunt, är det väl den som kallas Norrlands-mahogny? Om inte klibb-alen ändrar färg, ser den väl ut som vilken ljus träsort som hälst?
Men strunt i det nu - jag ska såga ett par stockar snart...om den blir rödbrun, har jag mahogny i min skog... :ymparty: \:d/

Användarvisningsbild

Re: Al

JensSkoog  
#638253 Finns säkert olika benämningar här och var, men det här är
från Foreningen Norsk Lauvtrebruks hemsida.

Sitat: Virke av or er lett å bearbeide, det kan poleres og få en meget pen overflate. Det lar seg enkelt behandle med maling og lakk. Veden kan lett gjennomfarges og har vært benyttet i imitasjon av andre tresorter. Svartor kalles ofte for Nordens mahogni. Nagler og skruer holder godt i veden. Veden kan impregneres med alle typer impregneringsvæsker eller plastmonomerer.
(Klibbal kallas Svartor på norska) (källa: http://www.lauvtrebruk.no/pages/16)

En sak är säker; Klibbal är ett underskattat träd, och jag skulle förvånas om
den inte blir allt viktigare i framtiden med de ändringar som är på väg i klimatet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638254 Det är klibbal ni pratar om. Vi behöver inte köra runt vidare om det. Gråal kan på sin höjd få ihop en pall i Baltikum. Är det bra torkat virke håller hälfterna. Men snyggt blir det inte.

Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#638262
Tåndemåla skrev:Det är klibbal ni pratar om. Vi behöver inte köra runt vidare om det. Gråal kan på sin höjd få ihop en pall i Baltikum. Är det bra torkat virke håller hälfterna. Men snyggt blir det inte.

Ja ja, vi har kört denna diskussion förut. Tillsynes svårt att klura ut vilken som är vad, om man inte just är botaniker!

Användarvisningsbild

Re: Al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638276 Botaniker eller ej! Eller så vet man var trädet stod när motorsågen gjorde sitt. Stod det norr om Dalälven var det troligt en gråal. Var det söder om mer troligt klibbal. Men mitt första råd funkar på
Både gråal och klibbal.

Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#638281 Okay, det ska bli spännande å se hur min stock beter sig i sågen...jag bor ganaka långt norr om Dalälven...jag återkommer när jag har nytt... 😉

Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#638282
Danskar´n skrev:Okay, det ska bli spännande å se hur min stock beter sig i sågen...jag bor ganaka långt norr om Dalälven...jag återkommer när jag har nytt... 😉

Fan, det börjar bli sent...fingrane hittar inte rätt tangent...dax för hyllan... =))

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#657327
Danskar´n skrev:
JensSkoog skrev:
Danskar´n skrev:Men då minns jag rätt - o det är väl det som ger den namnet "Nordens Mahogny?

Det är väl klibbalen som kallas så, åtminstone här-

Om det bara är grå-alen som ändrar färg till rödbrunt, är det väl den som kallas Norrlands-mahogny? Om inte klibb-alen ändrar färg, ser den väl ut som vilken ljus träsort som hälst?
Men strunt i det nu - jag ska såga ett par stockar snart...om den blir rödbrun, har jag mahogny i min skog... :ymparty: \:d/


Har du sågat nån stock än? @Danskar'n

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#672648 Har förflutit några månader igen sen sist.
Är det ingen mer här som använder klibbal som golv mm?

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

80-90  
#672672 Jag har faktiskt fått sågat några stockar med al nu i sommar !! E tänkt å hyvla panel av de .

Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#672784
halvproffs skrev:Har förflutit några månader igen sen sist.
Är det ingen mer här som använder klibbal som golv mm?


Det där ser verkligen snyggt ut! Vilket jobb det är att först lägga å senn ta upp - å ner igen! 😥 😥 .
Gör du golvet med not å fals?

Av olika orsaker har jag inte gjort mycket i min skog på en bra bit - en jävla massa andra saker som tycktes vara viktigare, men förhoppningsvis blir det av till vintern. Skogen stannar ju kvar, å blir tjockare å tjockare... 😉 .

Den nya sågen struler lite...fick ju tag i en 600+ El, men plötslig stannar motorn när jag börjar såga. Ingen säkringer eller relä som slår ut, bara tvärrstopp å så start igen. Har ingen begrepp om att mäta faser å annat, så får ta tag i lokala elektrikern...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).