Trädslag

Al

139 inlägg 42950 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#560766
halvproffs skrev:Kollade lite efter vintern.



Ser omtrent ut som min blötmark, dock inga älgbett… beror kanske på att de lokala "stutsar-svängarna" är ganska aktiva - har faktisk aldrig sett en enda älg under de 6 åren jag bodd här...jovisst, men dom låg med "skånkarna" uppåt på släpvagnar. :d
Dina björkar ser fina ut o bättre blir dom som tiden går. Ibland går det ganska bra om man låter naturen sköta sig själva... :surp:

Avatar Fallback

Re: Al

axwell  
#576045 @halvproffs
Tur att det finns ett proffs som kan avgöra viket trädslag det är som jag har sågat.

Trodde att jag mest hade gråal men dom grillbrädorna är ju onödigt färggranna. :mrgreen:

Synd att bränna sönder mahogny i grillen, kan ju vara skälet till att jag inte äger en riktig grill.
$matches[2]

1563114283_dscn2088.jpg

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#576053 Jag visste inte att det växte mahogny i Timråtrakten. 😊
Fina grillbrädor, konkurrera med Ulf1?

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

axwell  
#576064
halvproffs skrev:Fina grillbrädor, konkurrera med Ulf1?


Nja, inte riktigt så, tänkte att jag skulle kunna bli underleverantör via ulf1.
Ser en fördel i att få 500 kr/st istf. 99 kr och så skattefritt på ett lagligt sätt som jag inte ens har försökt förstå. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Al

JensSkoog  
#576510 Har tänkt ta ner fem bra stora klibbalar som står i en granföryngring nu i höst.
Har låtit dom stå lite för länge, eftersom det bara skulle blivit ved av dom, men nu
har en kompis köpt sig bandsågverk och han vill gärna stella upp och
såga halvt om halvt till sig och mig.

Så därför vill jag gärna ha råd av vår helproffs @halvproffs :wink:
När är det bäst att hugga den för sågning och skulle
den sågas strax eller kan man vänta?

Avatar Fallback

Re: Al

Blivande snickare  
#576519 Alen ska sågas så fort som möjligt efter fällning för att undvika sprickor och färgfel.
Dom gånger jag sågat al har vinterfällt gett bättre resultat :)

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#576522 Håller med snickarn. Helst vinteravverkat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al

HasseLJ  
#637910
Blivande snickare skrev:Alen ska sågas så fort som möjligt efter fällning för att undvika sprickor och färgfel.
Dom gånger jag sågat al har vinterfällt gett bättre resultat :)


Jag har nu fällt några klibbalar, och det blev ett tiotal sågbara stockar av dem. Jag tänkte att jag tar och barkar dem och målar ändorna, då jag inte riktigt har tid att såga upp dem nu. Kommer jag att få besvär med missfärgning och sprickor? Sågade upp en stock i bandsågen, mest för att se hur det blev, och hur det var att såga. Det gick ju finfint! Kommer jag att ha stora besvär med sågningen om ett år eller två, när de har torkat?

Avatar Fallback

Re: Al

Tosca  
#638064 Strunta i målning å barkning å såga så många du hinner istället, bortkastad tid annars.

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#638069 Prioritera sågningen nu!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al

JensSkoog  
#638078 Håller med!
Om du barkar och lämnar och senn sågar, så kommer du till att köra fast sågen hela tiden och resultatet blir inte bra als. En småsågare här med traktordriven klinga upplevde det när han skulle såga klibbal som hade legat över sommaren. Han gav upp efter två stockar, och senn blev högen till ved.

Användarvisningsbild

Re: Al

HasseLJ  
#638091
halvproffs skrev:Prioritera sågningen nu!

Varför? Blir det svårsågat? Eller skadas virket? Eller någon annan orsak?

Avatar Fallback

Re: Al

Blivande snickare  
#638109 Såga nu så mycket du hinner. Ligger det över sommaren så kommer missfärgningar och sprickor som ett brev på posten.
Med bandsåg blir inte sågningen nämnvärt svårare men du kommer att bli frustrerad över att kvaliteten inte är som du önskar.

Användarvisningsbild

Re: Al

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638111 Al går bra att sänka i vatten men det måste vara helt under ytan så det måste ligga annat virke med över så allt är under ytan. Då är virket helt okej till vintern. Det är en lösning om än inte så bra som att såga direkt.

Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#638132 Hur ser denna missfärgen ut? Al ändrar ju färg ändå når den utsätts för syre, men det är väl inte det som talas om?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).