Trädslag

Al

139 inlägg 43367 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#672832
Danskar´n skrev:
halvproffs skrev:Har förflutit några månader igen sen sist.
Är det ingen mer här som använder klibbal som golv mm?


Det där ser verkligen snyggt ut! Vilket jobb det är att först lägga å senn ta upp - å ner igen! 😥 😥 .
Gör du golvet med not å fals?


Det är enda sättet för mig att få golvet perfekt. Det är bara ihopslaget och ej spikar/skruvat.
Allt är ju tillkapat så det går snabbt sen att lägga in det igen.

Golvet är spontat i min hyvel med not och fjäder.
Sedan i vinter hoppas jag att jag får in mitt golv i sovrummet. Har egentligen varit lite slö 😎 .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al

Josephine  
#697339 Alens rötter (om jag minns rätt) har kvävebindanden egenskaper, ett av de fa svenska trädslagen som kan göra det => logiskt att undervegetationen blir rikare kring ett bestand med al.

Och om nu skogsbestand absolut nödvändigtvis maste gödslas sa kanske det är en idé att plantera al som skydd kring vattendrag och sjöar? Nagon som vet?

Användarvisningsbild

Re: Al

Sne4  
#697353 en ansats:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... tg82OGeLT0

Bra kräftmat är en vinkling på det med. Bävern föredrar Björk framför al är ytterligare en fördel. Betalas i princip bara som brännved är nackdelen. Andra trädslag har ju sina samarbetspartners med dock.

Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#697368
Sne4 skrev:en ansats:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... tg82OGeLT0

Bra kräftmat är en vinkling på det med. Bävern föredrar Björk framför al är ytterligare en fördel. Betalas i princip bara som brännved är nackdelen. Andra trädslag har ju sina samarbetspartners med dock.


Intressant artikel, ska läsa den sedan.
Om jag minns rätt så är bäverns favorit-träd asp. Björknäver innehåller bittra grejer som tjäre och annat fanskap, så jag tvivlar på att bävern gillar tugga på det.
Vad priset på al anbelanger, så sålde jag ett lastbil-lass al för ca 4 år sedan. Jag fick 600 kr/m3 i 2,6 meters längd, travat på bilen, minimum toppD 15 cm. Bättre än vedpris. 😉

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#697371
Josephine skrev:Alens rötter (om jag minns rätt) har kvävebindanden egenskaper, ett av de fa svenska trädslagen som kan göra det => logiskt att undervegetationen blir rikare kring ett bestand med al.

Och om nu skogsbestand absolut nödvändigtvis maste gödslas sa kanske det är en idé att plantera al som skydd kring vattendrag och sjöar? Nagon som vet?


Rötterna tillsammans med en bakterie skapar en bra jordmån och alen är det enda lövträd som har kottar och som släpper gröna blad som också innehåller mycket näring.
Det är nog bara vid fuktiga marker som det går att plantera al och trivs den där behövs ingen plantering. Ibland kan diken vara full av alsly trots det är torr mark i övrigt.
Läste på lite om klibbal för några år sedan och jag tyckte beskrivningen stämde dåligt i flera fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al

Sne4  
#697394 @Danskar'n 600kr-vem köper och vilka krav ställs? Al har jag gott om..

Jag kan garantera att bävrar äter glasbjörk så det står härliga till om det.

Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#697397
Sne4 skrev:@Danskar'n 600kr-vem köper och vilka krav ställs? Al har jag gott om..

Jag kan garantera att bävrar äter glasbjörk så det står härliga till om det.


Jamen jag tror på dig när du säger så...jag har aldrig sett en levandes bäver - med eller utan pinne i mun... 😀 .

Han jag sålde alen till var en semi-privat som svarade på en annons jag lade på Blocket. Han höll på att flytta, så jag vet inte vart han bor nu, men han skulle såga panel för bastu-bygge - sade han.
Dock gjorde jag lite research om al, och några sågverk dök upp, så kanske om du gör samma sak, hittar du nåt?
Han ville ha raka stolpar å minimum 15 cm i topp - inga stora sprickor...
Jag har själv lite al i min skog, som jag planar att skörda senare på våren, så jag ska också "researcha" lite...vi får se hur det går med det - lycka till... 👍

Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#697398
halvproffs skrev:
Josephine skrev:Alens rötter (om jag minns rätt) har kvävebindanden egenskaper, ett av de fa svenska trädslagen som kan göra det => logiskt att undervegetationen blir rikare kring ett bestand med al.

Och om nu skogsbestand absolut nödvändigtvis maste gödslas sa kanske det är en idé att plantera al som skydd kring vattendrag och sjöar? Nagon som vet?


Rötterna tillsammans med en bakterie skapar en bra jordmån och alen är det enda lövträd som har kottar och som släpper gröna blad som också innehåller mycket näring.
Det är nog bara vid fuktiga marker som det går att plantera al och trivs den där behövs ingen plantering. Ibland kan diken vara full av alsly trots det är torr mark i övrigt.
Läste på lite om klibbal för några år sedan och jag tyckte beskrivningen stämde dåligt i flera fall.


Samma här...jag är fortfarande inte helt säker på vilken al-typ jag har, men den blir rödbrun i sågsnittet... 😮
I Danmark har vi 2 typer: Röd-al och Vit-al...utan att vara expert, skulle jag tro att Röd-alen är Klibbal och Vit-alen är Grå-alen på svenska...

Användarvisningsbild

Re: Al

halvproffs  
#697400
Danskar´n skrev:
halvproffs skrev:
Josephine skrev:Alens rötter (om jag minns rätt) har kvävebindanden egenskaper, ett av de fa svenska trädslagen som kan göra det => logiskt att undervegetationen blir rikare kring ett bestand med al.

Och om nu skogsbestand absolut nödvändigtvis maste gödslas sa kanske det är en idé att plantera al som skydd kring vattendrag och sjöar? Nagon som vet?


Rötterna tillsammans med en bakterie skapar en bra jordmån och alen är det enda lövträd som har kottar och som släpper gröna blad som också innehåller mycket näring.
Det är nog bara vid fuktiga marker som det går att plantera al och trivs den där behövs ingen plantering. Ibland kan diken vara full av alsly trots det är torr mark i övrigt.
Läste på lite om klibbal för några år sedan och jag tyckte beskrivningen stämde dåligt i flera fall.


Samma här...jag är fortfarande inte helt säker på vilken al-typ jag har, men den blir rödbrun i sågsnittet... 😮
I Danmark har vi 2 typer: Röd-al och Vit-al...utan att vara expert, skulle jag tro att Röd-alen är Klibbal och Vit-alen är Grå-alen på svenska...


Precis tvärtom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#697402 Haha...ja där ser man...tackar för det... 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Al

salix  
#697410
Danskar´n skrev:
halvproffs skrev:
Josephine skrev:Alens rötter (om jag minns rätt) har kvävebindanden egenskaper, ett av de fa svenska trädslagen som kan göra det => logiskt att undervegetationen blir rikare kring ett bestand med al.

Och om nu skogsbestand absolut nödvändigtvis maste gödslas sa kanske det är en idé att plantera al som skydd kring vattendrag och sjöar? Nagon som vet?


Rötterna tillsammans med en bakterie skapar en bra jordmån och alen är det enda lövträd som har kottar och som släpper gröna blad som också innehåller mycket näring.
Det är nog bara vid fuktiga marker som det går att plantera al och trivs den där behövs ingen plantering. Ibland kan diken vara full av alsly trots det är torr mark i övrigt.
Läste på lite om klibbal för några år sedan och jag tyckte beskrivningen stämde dåligt i flera fall.


Samma här...jag är fortfarande inte helt säker på vilken al-typ jag har, men den blir rödbrun i sågsnittet... 😮
I Danmark har vi 2 typer: Röd-al och Vit-al...utan att vara expert, skulle jag tro att Röd-alen är Klibbal och Vit-alen är Grå-alen på svenska...

Du har rätt klibbalen blir röd efter sågning. Har själv klibbal som jag gjort panel av och sedan oljat.

Avatar Fallback

Re: Al

salix  
#697411 Blev visst liggande 🙃

Avatar Fallback

Re: Al

tallen100  
#697414
salix skrev:Blev visst liggande 🙃

Liggande panel är också snyggt 😉

Avatar Fallback

Re: Al

Danskar´n  
#697427 Hmmm...är fortfarande väldig förvirrat... På danska är Röd-alen den som blir röd i snittet, och det är Klibb-al på svenska. Ergo har jag Klibbal, för min al blir röd...således måste danska vit-alen vara svenska grå-al. 😉

Avatar Fallback

Re: Al

salix  
#697432
tallen100 skrev:
salix skrev:Blev visst liggande 🙃

Liggande panel är också snyggt 😉

Fjällalpanel. 😎

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).